بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد


انتظار عنایت الهی
نصایح جبرئیل به پیامبر
اللهم صل علی محمّد و آل محمّد
شوق لقا خداوند
نور اخلاق
هم‌دلی، روزهای سخت
علّت کوتاهی عمر
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۰: سیدنا الاستاد نظر شریفشان همین است كه عرض شد آنها كه بعضی اهل معرفتند گفتند كه شوق به مرگ برای سالك الهی در حال لذت لذیذ است وگرنه در حال الم و درد خیلیها هستند كه مشتاق مرگ‌اند
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۹: مردم ولو ساده‌ترین افراد مسلمان اینها خدا را می‌خواهند و از خدا می‌ترسند منتها فهمشان در همین حد است كه از خدا نجات از آتش می‌خواهند از خدا رسیدن به بهشت می‌خواهند معبودشان خداست مطلوب اصلی‌شان این است كه از خدا چیز بخواهند خدا هم می‌فرماید كه چه می‌خواهید می‌گویند پرهیز از آتش این عبادتشان صحیح است
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۸:در بعضی از آیات تقوا آمده است كه فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ﴾ او را می‌بینید بالأخره پس تقوای الهی به عنوان حق التقوی كه لقا الله را به همراه دارد این می‌شود هدف و ﴿اتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ می‌شود كیفیت
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۷: خب اگر تقوا نائل می‌شود چون تقوا وصف متقی است قهراً خود متقی هم به لقاء الله نائل می‌شود چطور می‌شود تقوا به الله برسد آن وقت متقی كه موصوف به این صفت است به الله نرسد
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۶: آنچه كه هدف است تقوای خداست تقوایی كه در خود خدا باشد روندگان این راه هر كس به استطاعت خود این راه را طی می‌كند ﴿فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾۱۴۶:
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۵؛ از اینكه تقوا مراتبی دارد در او سخنی نیست زیرا همان آیهٴ معروف كه ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾ از این آیه به خوبی برمی‌آید كه محور كرامت تقواست قهراً هر كه اتقی بود می‌شود اكرم دو مطلب از این كریمه استفاده می‌شود كه محور كرامت تقواست و هر كسی كه اتقی بود اكرم است ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۴: همان طوری كه اعتصام در دو قسمت خلاصه می‌شد یكی اعتصام به حبل الله بود كه در بحث بعد می‌آید یكی اعتصام به الله بود كه گذشت تقوی هم این‌چنین است یكی تقوای از جهنم است و مانند آن یكی تقوای از خداست قهراً احرار از تقوای الهی برخوردارند اما عبید و تجار از تقوای نار یا تقوایی كه شوقاً الی الجنه را به همراه دارد
افسوس كه اندكى پند مى‌گیرند
راه سِلم
گفتگوی حضرت داوود
دشمن ائمه اطهار
در محضر ائمه اطهار
دنیا،دار اختیار
ازاله شرک
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۳: این شایستگی را كه به لطف الهی كسب كرده است زمینه می‌شود برای آن فیض بعدی خدا وگرنه او دائم الفیض است مثل اینكه او بعضی از فیضها وسیع است به همه می‌رسد بعضی از فیضها در یك سطح بالاتری است آن هم به همه می‌رسد گفتند﴿تَعَالَوْا﴾بالا بیایید هر كه بالا آمد دستش می‌رسد این‌چنین نیست كه فرمود زید بیاید عمر نیاید
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۲: بله آنجا غیب مراتبی دارد كه معصومین در آن مراتب ایمان به غیب دارند نظیر آن حباً لله اینها از خوفاً من النار گذشتند از شوقاً الی الجنه گذشتند به حباً رسیدند محبوب مراتبی دارد كه بعضی از آن مراتب خفیه محبوب برای اینها غیب است باز هم ایمان به غیب دارند حالا تا متعلق ایمان چه باشد
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۱: كسانی كه در اوایل راه‌اند مسئله بهشت و جهنم برای آنها به عنوان ایمان به غیب است یعنی معتقدند جهنمی هست از او می‌ترسند معتقدند بهشت است به او خوشحالند اما از باب ایمان به غیب ولی اگر معتصم بالله شدند كم‌كم حالاتی به آنها دست می‌دهد كه برای آنها خیلی روشن است گناه چیز بدی است
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۰: اگر كسی اهل جهاد بود اهل اقامه صلاة بود اهل ایتاء زكات بود كم كم می‌فهمد به الله متوسل شده است به عنایت الله است كه دستش به حبل الله رسیده است همه این آداب و احكام و حكم الهی حبل الله‌اند دیگر صلاة حبل الله است ایتاء زكات حبل الله است جهاد حبل الله است و اما ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِاللّهِ﴾ فوق همه اینها خواهد بود
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۹: ذات اقدس الهی كه اقرب است الینا من حبل الورید حتی از حبل الله هم به ما اقرب است حتی از رسول الله هم به ما اقرب است آن‌گاه تفاوت از این طرف حاصل می‌شود یعنی انسان می‌فهمد قبل از اینكه به حبل الله متوسل بشود به الله متوسل شده است برای اینكه ذات اقدس الهی به انسان از قرآن و اهل بیت نزدیك‌تر است این حرف اوایل نصیب انسان نیست البته اوایل این راهها را طی می‌كند بعد می‌فهمد كه به بركت حق بود كه دستش به اهل بیت و قرآن رسیده است
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۸: اگر دیگران بخواهند ضرر برسانند خدا بخواهد حفظ بكند دیگران كاری از پیش نمی‌برند ولی به عكس اگر خدا بخواهد كاری انجام بدهد دیگران بخواهند جلوگیری بكنند كاری از آنها ساخته نیست
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۷: دعای جوشن كبیر شرح همه آن دعاهاست یعنی وقتی انسان این صد بند نورانی را تلاوت می‌كند قرائت می‌كند می‌بیند كاری در جهان به غیر خدا سپرده نشده چیزی نیست جایی نیست كه خدا آنجا حضور نداشته باشد
بنده شاکر
فرا رسیدن سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) را خدمت شما شیعیان آن حضرت تسلیت وتعزیت عرض مینمائیم
ورود به عالم روحانیت
علّت جدایی از ائمه اطهار
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۶: انسان تا می‌كوشد در حد ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ﴾ قدم برمی‌دارد اما این قدم نهایی نیست اعتصام به حبل الله قدم متوسط است تا اعتصام به الله نصیبش بشود
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۵: فرمود اعتصام به الله، انقطاع از ماسوی الله اگر كسی به الله معتصم شد و متوسل شد این بدون زحمت به صراط مستقیم كه مصون از عوج است راه یافته
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۴: كه اینها در هنگام قیامت چه می‌شوند ﴿فَقُلْ یَنْسِفُها رَبّی نَسْفًا ٭ فَیَذَرُها قاعًا صَفْصَفًا ٭ لا تَری فیها عِوَجًا وَ لا أَمْتًا﴾ این كوهها كوبیده می‌شود دره‌ها هموار می‌شود و زمین صاف خواهد شد كه در این زمین عِوج و كجی نمی‌بینی
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۳: این فرازهای نورانی دعای جوشن كبیر كه سراسرش نور است گرچه همه دعاها نور است اما دعایی به این عظمت نیست چون كل جهان را این پوشانده چیزی نبوده كه به خدا نسبت ندهند از همه اموری كه مربوط به تدبیر این نظام كیهانی است در آنجا آمده است
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۲: ﴿وَ اللّهُ شَهیدٌ عَلی ما تَعْمَلُونَ﴾ خدا بر كارهای شما گواه است شاهد است یعنی شما اگر بدانید كه مراقب دارید قهراً در كارهای خود تجدید نظر می‌كنید
علّت غصهِ رزق و روزی خوردن
هدف از خلقت
گنجینه حقیقی
تبرّی از خلقیات دشمنان اهل بیت
آرمان های امام خمینی
عنایت پروردگار
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۱: تَبْغُونَها عِوَجًا﴾ این راه را كج می‌كنید بعد راه را باز می‌كنید می‌گویید بفرمایید حرمین را زیارت را مناسك حج را زیر پوشش تفكر الحادی وهابیت كج كردید بعد به مردم می‌گویید بیایید حج، حج باشد اما زیارت قبور نباشد حج باشد استلام نباشد حج باشد دعا و نیایش به آن سبك نباشد حج باشد برائت نباشد حج باشد دعوت به وحدت نباشد این حج باشد و آنها نباشد یعنی تولی باشد و تبری نباشد.
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۰: بعد از رحلت پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حضرت امیر(علیه السلام) فرمود دو امان برای شما بود برای رفع عذاب یكی وجود رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود كه رحلت كرد و دیگری استغفار یكی را از دست دادید دیگری را از دست ندهید وگرنه ممكن است كه معذب بشوید
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۹: اگر كسی بخواهد ستم بكند خدا او را ریشه‌كن بكند این‌چنین نیست ستمهای فراوانی در حجاز شد و می‌شود كه خدا همچنان مهلت داد این سخن حق است البته الیوم هم آل‌سعود كاری نظیر حجاج و بدتر از حجاج می‌كند كه(علیهم لعائن الله و الملائكة والناس اجمعین) اما عمده این است كه آنچه كه به عنوان آیت شمرده این است كه اگر كسی قصد داشت كار ابرهه را انجام بدهد یعنی كعبه را ویران كند خدا به او مهلت نخواهد داد
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۸: این از آن سنگهای عادی نیست این ضرر دارد و نفع دارد چون شهادت دهد به سود عده‌ای و شكایت می‌كند علیه عدهٴ دیگر
گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۷: خانه‌ای كه انبیای فراوان دور او طواف كردند و قرون متمادی معبد بود و قبله بود و مطاف بود می‌خواهی احكامش به این زودیها تمام بشود لذا بحثهای فراوانی دارد
بنده ناسپاس
مشتاقة الى فرحة لقائك

درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات