بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

نماز اثر گذار

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/31-16:33

به نام خدا
 نماز اثر گذار

نماز باید این اثر را داشته باشد که ما را از زشتی و منکر باز دارد. اگر کسی نماز می‌خواند و غیبت می‌کند یا تهمت می‌زند یا نگاه نامحرم می‌کند، باید در خود شک کند. نه اینکه نماز را رها کند، بلکه از خدا بخواهد توفیقش دهد نماز اثرگذاری بخواند.
 
ضایع کردن نماز اولاً: نخواندن آن است. ثانیاً: تند خواندن آن، بدون کامل کردن رکوع و سجود و ثالثاً: نداشتن خشوع در نماز است.
 
خشوع یعنی قلب مشغول غیر نگردد و فکر به امور بیهوده نپردازد. وقتی می‌گوید «اللّه اکبر» یعنی جز خدا همه‌چیز را پشت‌سر انداختم و همۀ توجهم به حضرت ربّ‌العالمین است. بدین منظور باید وقتی وضو می‌گیرد، حواسش را جمع کند و پیش از نماز چند دقیقه‌ای آرام بنشیند و از خدا بخواهد کمک کند حواسش پرت نشود. بگوید خدایا می‌خواهم آنچه تو دستور دادی، انجام دهم، کمکم کن! 
 
حضرت آیت الله دستغیب در شب دوم ماه محرم سال۹۸

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

محبّت امام حسین علیه السلام

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/30-16:55

به نام خدا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام


 محبّت امام حسین علیه السلام
 
محبّت حسین بن على علیه السلام در دل ما و همراه وجود ما است. این محبّت را خداوند در قلب همه‌ى مردم قرار داده است؛ از همین روى حتّى اگر براى بت پرستان هم مصائب حضرت ابا عبدالله بازگو شود، دل شكسته مى‌شوند. از این بالاتر، همین بت پرست وقتى به اضطرار مى‌افتد و به حسین علیه السلام متوسّل مى‌شود، نجات مى‌یابد. 
 
فرق مؤمن با بت پرست این است كه آن كافر، حسین بن على علیهماالسلام را فقط براى دنیا مى‌خواهد و شخص مؤمن تا ابدالاباد از عنایات ایشان بهره مى‌جوید، آنچه مهم است و همیشه مى‌ماند، نور محبّت حضرت ابا عبدالله علیه السلام است كه از قلب ما بیرون نمى‌رود. 
 
 
 
حضرت آیت الله دستغیب در شب دوم محرم سال ۹۲

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

روز اول محرم

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/30-09:17

به نام خدا

 الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ قَالَ:‏ دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا عَلَیهِ السَّلامُ فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ، فَقَالَ لِی: یَا ابْنَ شَبِیبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ؟ فَقُلْتُ: لَا. فَقَالَ: إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ هُوَ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَكَرِیَّا عَلَیهِ السَّلامُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَقَالَ‏: «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّكَ سَمِیعُ الدُّعاءِ» آل عمران، ٣٨. فَاسْتَجَابَ اللهُ لَهُ، وَ أَمَرَ مَلَائِكَتَهُ فَنَادَتْ زَكَرِیَّا وَ هُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ إِنَّ اللهَ یُبَشِّرُكَ بِیَحْیَى مُصَدِّقاً فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ‏ لَهُ‏ كَمَا اسْتَجَابَ‏ لِزَكَرِیَّا.

 ریّان بن شبیب می‌گوید: روز اوّل محرّم خدمت حضرت امام رضا علیه السلام رسیدم، به من فرمود: ای پسر شبیب آیا روزه هستی؟
عرض کردم: نه.
سپس فرمود: به یقین این همان روزی است که ذکریا علیه السلام دعا کرد و به خدای تعالی عرض کرد: «پروردگارم! از طرف خود فرزند پاکیزه‌ای به من عطا کن، به درستی تو شنونده هر خواسته و دعایی هستی.»
سپس در حالی که او در محراب ایستاده و نماز می‌خواند، فرشتگان به او ندا دادند که خداوند تو را به یحیی بشارت می‌‌دهد. که تصدیق کننده کلام خدا خواهد بود.
هر که در این روز روزه بگیرد سپس از خدا درخواست کند، خداوند خواسته او را برآورده می‌کند همچنانکه خواسته ذکریا را برآورده کرد.

ابن طاووس، على بن موسى، إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، دو جلد، دار الكتب الإسلامیه - تهران، چاپ: دوم، ١٤٠٩ ق. (جلد دوم، ص ٥٤٤)



https://chat.whatsapp.com/DphW32ZbsEj1UZm1hXYZvq




نظرات() 

نورانیت قرآن

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/28-15:58

به نام خدا

نورانیت قرآن

هر كس انسى با قرآن داشته باشد و با وضو و حضور قلب، رو به قبله بنشیند و آیاتى از آن را تلاوت كند، متوجّه تغییر حال خود مى‌شود و نورانیت مى‌گیرد.
  
كسانى هم كه تأمل بیشترى در آن مى‌كنند و اهمیّت بیشترى به آن مى‌دهند، از نورانیت آن استفاده بیشترى مى‌كنند، البتّه كسى نمى‌تواند بدون نورانیت قلب، استفاده كامل از آن بكند. حضرت آیت الله العظمى نجابت در اواخر عمر فرموده بودند : «خدا عنایت كرده، قرآن را فهمیده‌ایم و از دنیا مى‌رویم.» 

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

حقیقت دنیا

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/26-17:16

به نام خدا

 حقیقت دنیا
 
 خداى تعالى دنیا را از همه چیز پست‌تر مى‌داند و به فرموده‌ى رسول خدا صلّى الله‌علیه وآله، جیفه‌ى مردار است و طالب آن سگ است. 
 
كسانى كه محبّت دنیا و مظاهر آن؛ یعنى مال و مقام و شهوتش را در دل دارند و دوستى آن در تمام سلول‌هاى بدنشان فرو رفته است، كارى به خدا ندارند و همه‌ى لذّت را در به دست آوردن آن مى‌دانند. 

همیشه میان افراد دنیابین و مؤمنین، جدایى و اختلاف بوده است و همواره اهل دنیا، متّقین را دیوانه و كم‌خرد مى‌دانستند و مسخره‌شان مى‌كردند.اهل دنیا گمان مى‌كنند چون مؤمنین دستشان به مال و مقام دنیا نمى‌رسد، آن را بد مى‌شمارند، امّا هرگز لذّتى را كه آنان از انس پروردگار و دورى از غیر خدا مى‌برند، نمى‌فهمند. 

بیهوده نبود كه علماى بزرگ ما در اوج فقر، به كمترین بهره‌ى دنیا اكتفا مى‌كردند و دست از درس و مطالعه بر نمى‌داشتند و لذّت آن را با هیچ چیز عوض نمى‌كردند. 
 
حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر *"َقالُوا اِنْ هِیَ اِلّا حَیاتُنَا الدُّنْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثینَ"* سوره انعام آیه ۲۹

https://t.me/joinchat/AAAAAENRX80sCMD4MYlCpw




نظرات() 

کمک مومنانه

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/24-12:56

به نام خدا

کمک مومنانه

 سختی‌ها هم برای مؤمن است و هم برای کافر، امّا دغدۀ اصلی مؤمن رضایت پروردگار است و همواره مراقب است کاری نکند که از نظر پروردگار بیفتد، در حالی که دغدۀ کافر دنیاست و از داشتن آن شاد و از نداشتنش غمگین است.

مؤمنی که وضع مالی خوبی دارد و می‌بیند دوست و برادرش در تنگی معیشت و فقر به سر می‌برد یا در مقطعی احتیاج به کمک دارد، باید قبل از اینکه از او درخواست کند، به کمکش بشتابد. این غیر از خمس و زکاتی است که باید بپردازد.

در روایات متعدد از اهل‌بیت علیهم‌السلام دربارۀ مواسات و کمک کردنِ مؤمنان به هم تأکید شده است. اگر کسی توانایی داشته باشد و به دوستان یا اقوام فقیر خود کمک نکند، نزد خدا مسؤل است.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره مریم آیه ۷۳

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

انکار حق

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/22-19:07

به نام خدا

انکار حق

كسانى كه براى به دست آوردن دنیا، حق را انكار مى‌كنند، در حقیقت خود را انكار مى‌كنند و از درون مى‌سوزند، ولى نمى‌فهمند. ممكن است گاهى احساس كنند كه در آتش هستند، امّا خود را با خوشگذرانى و بازى مشغول مى‌كنند؛ مثل خلفاى عباسى كه مشغول رقص و آواز مى‌شدند تا حقیقت حال خویش را فراموش كنند. 

آتش و عذاب‌هاى درون، وقتى ظاهر مى‌شود كه همه‌ى اسباب قطع شوند و انسان بفهمد كه سر و كارش با خداى تعالى است. این اتّفاق معمولا هنگام مرگ مى‌افتد؛ آنجاست كه انسان از اعماق دل خدا را مى‌خواند.

 این خدا همان حقّى است كه همیشه همراه او بود، ولى نمى‌دیدش و اعتنایش نمى‌كرد و هیچ رابطه‌اى با او برقرار نكرد، جز آن كه آن را با غفلت و گناه و صفات ناپسند پوشاند. پس از مرگ، همین آتش و عذاب با او خواهد بود و گریزى از آنها ندارد.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

بسم اللّه الرحمن الرحیم السلام علیک یا أباعبداللّه

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/21-13:50

به نام خدا

اطلاعیه

بسم اللّه الرحمن الرحیم 

السلام علیک یا أباعبداللّه

قضیّۀ حضرت أباعبداللّه ع از اسرار الهی است و هرگز محو شدنی نیست. 

مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی نجابت ره


از آن جا که در روزهای اخیر مکرّراً سؤالاتی به دفتر می‌رسد و نظر معظم له را دربارۀ تکلیف محبّین حضرت أباعبداللّه ع در زمینۀ اقامۀ عزای آن حضرت با توجه به بیماری کرونا، جویا می‌شوند، لذا مطالبی را با استفاده از رهنمودهای ایشان به اطّلاع عموم می‌رسانیم: 

۱ ـ همان طور که در تکالیف دینی و تشخیص حلال و حرام بر عموم مؤمنین است که به متخصّص و خبره در اخذ احکام دین از قرآن و سنّت مراجعه نمایند و از نظرات ایشان تبعیّت کنند، در امور دیگر از جمله رعایت نکات بهداشت سلامت و حفظ جان خود و دیگران باید به متخصّصین و اهل خبرۀ آن علم رجوع کرد و از آنها تبعیّت نمود. 

۲ ـ در قضیّۀ اقامۀ عزای حضرت أباعبداللّه ع و رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، امکان جمع بین هر دو تکلیف وجود دارد، به این نحو که محبّین آن حضرت می‌توانند با رعایت دستور العمل‌های مسئولین و متخصّصین وزارت بهداشت، به برگزاری مجالس عزاداری بپردازند، ولو که با استفاده از فضای مجازی یا اقامۀ مجلس خانگی برای اهل هر خانه باشد و قطعاً تعطیل شدن بعضی اجتماعات عظیم و یا آیین‌های دیگر که با دستور العمل‌ها منافات دارد، به معنای کوتاهی در امر تعظیم شعائر نیست.

۳ ـ در دستور العمل‌های بهداشتی آمده است که باید مجالس عزاداری در فضای باز و با رعایت فاصلۀ اجتماعی باشد. عزیزان توجّه داشته باشند که رعایت این نکته موجب اذیّت و آزار همسایگان و مجاورین نشود.

در خاتمه از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم توفیق اقامۀ عزای حضرت سیدالشهدا ع را به نحو احسن و آن گونه که مرضیّ باری تعالی و حضرت ولیّ عصر(عج) است به همۀ دوستداران و محبّین اهل بیت علیهم السلام عنایت فرماید. 

 
دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی سیّدعلی محمّد دستغیب




نظرات() 

یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ تُوبُوۤا۟ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةࣰ نَّصًُوحاً ای کسانی که ایمان آورده اید! به سوی الله توبه کنید، توبه‌ای خالص.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/20-17:40

به نام خدا

 یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ تُوبُوۤا۟ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةࣰ نَّصًُوحاً
ای کسانی که ایمان آورده اید! به سوی الله توبه کنید، توبه‌ای خالص.
سوره التحریم، آیه ۸.

امام کاظم علیه السلام در تفسیر این آیه می فرماید:

بنده به درگاه خدا توبه می کند و دیگر برنمی گردد و توبه نمی شکند و براستی که محبوبترین بندگان خدا در پیشگاه حق، فریب خوردگان توبه کننده اند.

 تفسیر نورالثقلین، ج ٤، ص ٣٧٤.


https://chat.whatsapp.com/DphW32ZbsEj1UZm1hXYZvq




نظرات() 

بهای اندک

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/19-17:42

به نام خدا

بهای اندک

برخى خود را به دنیا مى فروشند؛ به مال، به ریاست، به شهوات، و از این دلشاد مى شوند كه صاحب ریاست باشند ، یا در هوس شهوترانى است، یا در سوداى جمع آورى مال . این افراد خود را به متاع دنیا فروخته اند و آنچه به دست مى آورند، حدّاكثر تا دم مرگ همراهشان خواهد بود. امّا بعد از آن چیزى ندارند. 

این زیان بزرگ است؛ چراكه خود را به بهاى اندك و زود گذر فروختند.خداى تعالى، بشر را خلق كرده و خود، مشترى او است. كسى كه خود را به خدا بفروشد، بیشترین سود را مى برد.

فروختن خود به خدا؛ یعنى فدا كردن نفس و هواى خویش در مقابل دستورات پروردگار و اطاعت كامل از اوامر و نواهى او. هر كس به این معامله تن دهد و عمر خود را صرف تحصیل رضاى او كند، خداوند به تدریج او را از تاریكى ها بیرون كشیده به صراط مستقیم هدایتش مى كند.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

به نام خدا السلام علیک یا امیرالمؤمنین علیه السلام

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/18-00:38

به نام خدا

السلام علیک یا امیرالمؤمنین علیه السلام


بزرگترین سرمایه
 
بزرگ‌ترین سرمایه‌اى كه در این دنیا به ما عطا گردیده، محبّت بهترین خلق خداست؛ این محبّت مایه‌ى راحتى دنیا و آخرت است. مُحبّ حضرت علی چه باك از اوضاع پس از مرگ و قیامت؟ این محبّت در همه‌ى ما قرار گرفته و با روح و قلبمان و بلكه با تك تك سلول‌هاى بدنمان عجین شده است. 
 
زندگى با دوستى حضرت على و اولادش  لذّت بخش و زیباست، وگرنه بدون دوستى ایشان، زندگى چه ارزشى دارد؟ 
 
 
نشانه محبّت شما همین است كه نماز مى‌خوانید؛ روزه مى‌گیرید؛ گناه نمى‌كنید یا فورآ توبه مى‌كنید و ناراحت مى‌شوید. این‌ها همه به خاطر محبّت على است؛ صفا و صمیمیت و سادگى درونتان، از محبّت على است؛ این‌ها صفات حضرت علی است كه بر اثر ازدیاد محبّت، در شما تجلى یافته است.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره اعراف

https://t.me/joinchat/AAAAAENRX80sCMD4MYlCpw




نظرات() 

عید غدیر مبارك

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/15-13:23

بسم الله الرحمن الرحیم

امام رضا (علیه السلام) فرمودند:

روز عید غدیر برترین روز امت محمد(ص) است روزی است که خداوند آن را براى محمد و آل او مخصوص گردانیده و کسانى که در آن روز عبادت کنند و یا بر اهل و عیال خود انفاق نمایند و به دوستان خود نیکى کنند مورد لطف و احسان پروردگار قرار می گیرند.

                                السلام علی میزان الاعمال.......

در روز فرخنده غدیر، خداوند تبارک و تعالی، آرمانی ‏ترین اندیشه را به پیامبر خویش ارزانی داشت، اندیشه ای که در جهان خاکی، تحولی عظیم و در جهان افلاکی، ذوقی سلیم، برای عبادت حضرت پرورگار به وجود می آورد.

غدیر خم نتیجه تلاش هزاران پیام ‏آور الهی است، در این روز کائنات باید شاهد پیوند امامت و نبوت می بودند، پیوندی که انوار نورانی آن با گره خوردن دست ها در همدیگر، تمامی آسمان و زمین را در برگرفت و ذره ذره هستی شروع به تسبیح ذات اقدس باری ‏تعالی کردند.

پیامبر خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) دوست داشت عید غدیر که عید جشن امامت و ولایت و تعیین رهبرى است، در تمام قرون و اعصار به صورت زنده در دلها و به صورت مکتوب در اسناد و کتب باقی بماند، و مسلمانان در همه اعصار آن را زنده و جاوید نگاه دارند، چون یاد على، نام على و غدیر على، چیزى جز استمرار رسالت در امامت و ولایت، برای اسلام ناب محمدى نیست، و ارزش غدیر به دلیل شخصیت یگانه و بزرگوار حضرت علی (علیه السلام) است.

آینده انسان و تاریخ به دست های یداللهی علی (علیه السلام) سپرده شد تا در سایه ‏سار محبت و عدالت بی‏ دریغش، جهان به آرامش برسد و حُب علی (علیه السلام) سر آغاز همه خوبی ‏ها گشت، راه راست نمایان، و دین خدا کامل شد، بارانی از رحمت باریدن گرفت و خداوند مهر علی را به دل های مومنان آزاد و خداجو داد.

خداوند متعال با برانگیختگی آخرین رسول خویش و ابلاغ دین اسلام بر ایشان، فلسفه بعثت انبیا را با فرستادن کتب آسمانی در وجود نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلوات اله علیه) به تجلی رساند و با تعیین امامت پس از پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) در روز غدیر خم، کرامت و منزلت انسان را به عرصه تحقق درآورد و غدیر نتیجه و فلسفه بعثت انبیا گردید.




عید غدیر روز بیعت مجدد است و حمایت از ولایت، روز مبارک باد گفتن است به یمن ولایت، و روز شادباش گفتن است به حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) و بیعت مجدد با او، روز سلام و صلوات است بر پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله، روز سپاس مندی از خداست که در دریای طوفانی و پر غفلت دنیا، کشتی نجات ولایت را به سوی مان فرستاد.

وکلام آخر اینکه روز عید غدیر روزی است که باید بدانیم حضرت علی(علیه السلام) میزان اعمال است همچنان که درزیارتنامه آن حضرت میخوانیم (السلام علی میزان الاعمال) پیشوایان معصوم به منزله یک کفه ترازو هستند و انسانها با اعمال و عقاید و نیاتشان به منزله کفه دیگر هستند و با یکدیگر موازنه و مقایسه می شوند و هر اندازه اعمال و عقاید ما به عقاید و اعمال آنها شباهت و نزدیکی داشته باشد میزان عمل ما سنگین است، بدیهی است که میزان، عمل به دستور پیشوایان دینی(ع) و گام برداشتن در مسیر آنها و متخلق شدن به اخلاق آن بزرگواران و تمسک به ولایتشان و عشق ورزیدن به وجود مبارکشان است. یعنی،کسی که در دنیا به آن بزرگواران معرفت پیدا نکند و در طریق آنان گام برندارد، یقیناً در آخرت اهل هدایت نخواهد بود، زیرا میزانش سبک است. کسی که به اهل‌بیت(ع) نزدیک باشد در واقع به حق تعالی نزدیک شده و کسی که از آنها دور شود از خداوند دور شده است و دور شدن از آنها باعث سبکی میزان و قرب بدانها موجب سنگینی میزان است.





نظرات() 

پناه به رحمت واسعه‌ى پروردگار

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/13-17:49

به نام خدا

پناه به رحمت واسعه‌ى پروردگار

در حقیقت همه‌ى بشر در مقابل خالق خود مسؤلند. او همه‌ى نیازهاى مادّى انسان را برطرف كرده، وعده‌هاى نیكوى اخروى به او داده است و قطعآ به وعده‌ى خود وفا مى‌كند.

 اگر كسى در مقابل این پروردگار سر به عصیان بگذارد، باید آماده‌ى گرفتارى‌هاى دنیوى و اخروى باشد. همه‌ى اعضا و جوارحش لشكریان خدا هستند، كافى است خدا اراده كند چند سلولش از كار بیفتد، یا یكى از اعضایش كار خود را انجام ندهد، چه مرض‌ها كه دامنش را نمى‌گیرد.

آخرت هم همین است ، وقتى كه مُرد و بدنش از كار افتاد، دیگر چه مى‌داند روحش را به كجا مى‌برند و چه بر سرش مى‌آورند.

تنها راهى كه براى انسان باقى مى‌ماند، پناه بردن به رحمت واسعه‌ى پروردگار و چنگ زدن به دامن فضل او است، و بى‌شك این فضل و رحمت شامل هر كس كه در طلب آن باشد، مى‌شود.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

نابرده رنج گنج میسّر نمى‌شود

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/11-20:57

به نام خدا

 نابرده رنج گنج میسّر نمى‌شود     

گریه بر امام حسین علیه السلام بسیار خوب است؛ نماز و روزه و عبادت، سعادت انسان را تضمین مى‌كند، ولى قانع شدن به همین چیزها خیلى كم است. 

باید تلاش كنیم كه غفلت‌هایمان كم و یاد خدا در قلبمان دائمى شود، آن هم نه ذكر زبانى، بلكه یادى كه انسان را به حركت وا مى‌دارد. 


اگر قرار است كسى «اهل قلب» شود، باید با خداى تعالى آشنا شود؛ یعنى علم توحید و بالاتر از آن، معرفت خداى تعالى نصیبش شود. براى نیل به این مقصود، باید اولا: طالب باشد. ثانیآ: كوشش كند و ثالثآ: بر ناهموارى‌ها و سختى‌هاى راه استقامت كند.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

نصیحت دوم جبرئیل

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/11-11:49

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

نصیحت دوم جبرئیل به پیامبر:

««وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه»»

ای پیامبر هرکاری که دوست میداری و دلت میخواد انجام بدهی انجام بده ولی مطمئن باش یک روز نتیجه آن کار را خواهی دید.

مساله تجسم اعمال در روز قیامت متاسفانه در دیده گاه خیلی از انسانها از بین رفته واهمیتی به این موضوع نمیدهند بخاطر همین است که سوق به سوی بدی ها در آنها روز به روز بیششتر میشود.

 در قرآن کریم آیاتی زیادی درباره تجسم اعمال در روز قیامت میباشد که یکی از زیباترین آن آیات این است.

«یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدًا بَعِیدًا.....»

(روزى که هر کسى آنچه کار نیک به جاى آورده و آنچه بدى مرتکب شده  در مقابل خودحاضر شده مى یابد و آرزو مى ‏کند که ای  کاش میان او و آن اعمال بد فاصله‏ اى دور بود.)«آل عمران/30»

پس انسان باید مطمئن باشد که روزی باید پاسخگوی اعمال خود باشد روزی که هیچ توجیهی وعذری از انسان پذیرفته نشود.





نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۵: در نهج‌‌البلاغه در هنگام دفن حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمده است كه حضرت امیر(سلام الله علیه) به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می‌كند كه این امت من از اینها شكایت دارم و جریان را دخترتان به عرضتان می‌رساند و شما را گزارش می‌دهد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/10-10:37

به نام خدا
 آنكه در نهج‌‌البلاغه در هنگام دفن حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمده است كه حضرت امیر(سلام الله علیه) به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می‌كند كه این امت من از اینها شكایت دارم و جریان را دخترتان به عرضتان می‌رساند و شما را گزارش می‌دهد «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا» همه اتفاق كردند كه او را منزوی كنند خب این هم یك اتفاق است این هم یك اجماع است آنهایی كه می‌گفتند «لا تجتمع الامتی علی الخطاء» باید بدانند كه «قد اجتمعت الامة كلهم عدی اهل البیت(علیهم السلام) الی الخطاء المحض» این هم یك نحو اجتماع است كه حضرت فرمود: «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا» این هم یك اجتماع هست اما بحبل الشیطان است نه بحبل الله اجتماع باشد بحبل الله این دو قید اعتصام بحبل الله باشد بدون اجتماع مشكلی حل نمی‌شود اجتماع باشد حبل الله نباشد آنكه آفات فراوانی دارد این دو ركن است كه آثار فراوانی را به همراه دارد یكی اعتصام به حبل الله یعنی همه یكی جمیعاً یعنی با هم ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقُوا﴾.
«و الحمد لله رب العالمین»

فایل صوتی و متن ۲۰۵ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۴: تمام مشكل در این است كه همه ممكن است آدم خوب باشند اما همه بی‌‌ هم آدم خوبی‌اند نه با هم «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقُوا فی الاعتصام بحبل الله» پس اگر همه آدم خوبی بودند اما فرادی این تفرق كردند در اعتصام این آیه ناظر به این نیست كه بعضی آدم بدی‌اند بعضی آدم خوبی‌اند آنها كه اصلاً اعتصام نكردند آنكه آدم بد است اصلاً بحبل الله اعتصام نكرده اما در اعتصام بحبل الله می‌فرماید متفرق نباشید همه شما با هم این طناب را بگیرید

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/10-10:36

به نام خدا

 این كریمه می‌فرماید كه شما همه شما با هم این حبل الله را تمسك بجویید نه همه‌تان مسلمان باشید همه‌تان اهل قرآن باشید همه‌تان شیعه باشید همه‌تان ولایت داشته باشید این یك گوشه كار است همه‌تان این‌چنین باشید با هم این‌چنین باشید نه بی‌‌‌هم الآن اگر یك میلیارد مسلمان روی زمین زندگی می‌كند همه‌شان آدم خوب باشند همه‌شان اهل قرآن و دعا باشند همه‌شان اهل نماز باشند هیچ كدام به این آیه عمل نكردند چون آیه دو تا قید را به همراه دارد می‌فرماید همه‌تان با هم تمسك بكنید نه تك تك مثل اینكه اگر هزار نفر در یك مسجدی هستند همه‌شان نماز خواندند ولی وظیفه این بود كه «اقیموا الصلاة جماعة» هیچ كدام به این وظیفه عمل نكردند چون «اقیموا الصلاة جماعة» معنایش این نیست كه همه‌تان نماز بخوانید بلكه معنایش این است كه همه‌تان با هم نماز بخوانید این مسئله مهم را با دو تأكید ذكر فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا﴾ این جمله امر ﴿وَ لا تَفَرَّقُوا﴾ یعنی «لاتتفرقوا» این هم نهی مطالب مهم را گاهی به خودش امر می‌شود و از خلافش نهی می‌شود محرمات مهم گاهی از خودش نهی می‌شود به خلافش امر می‌شود ولی مطالب عادی خب بالأخره فقط به خودش امر می‌شود یا اگر حرام است از او نهی می‌شود اینجا با دو جمله مسئله را تسویه كرد كه با هم مسلمان باشید با هم اهل قرآن و عترت باشید نه همه‌تان اهل قرآن و عترت باشید تمام مشكل در این است كه همه ممكن است آدم خوب باشند اما همه بی‌‌ هم آدم خوبی‌اند نه با هم «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقُوا فی الاعتصام بحبل الله» پس اگر همه آدم خوبی بودند اما فرادی این تفرق كردند در اعتصام این آیه ناظر به این نیست كه بعضی آدم بدی‌اند بعضی آدم خوبی‌اند آنها كه اصلاً اعتصام نكردند آنكه آدم بد است اصلاً بحبل الله اعتصام نكرده اما در اعتصام بحبل الله می‌فرماید متفرق نباشید همه شما با هم این طناب را بگیرید ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقُوا﴾ یعنی «و لا تتفرقوا فی الاعتصام بحبل الله»
فایل صوتی و متن ۲۰۵ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۳: حالا آنچه را كه واتیكان می‌گوید یا كلیسا می‌گوید این مسیحیت باشد این واقعاً مسیحیت محرف است هرگز روح مطهر مسیح به این مسیحیت تحریف شده رضا نمی‌دهد وقتی قرآن به ما می‌فرماید جنگ را از اینها یاد بگیرید معلوم می‌شود اینها جنگ دارند دیگر و اولین حرف مسیح همان تصدیق روش موسای كلیم است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/10-10:31

به نام خدا

 ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللّهِ كَما قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصاری إِلَی اللّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنی إِسْرائیلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذینَ آمَنُوا عَلی عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرینَ﴾ این آیه پایانی سورهٴ مباركهٴ «صف» كه اصلاً سورهٴ جنگ است به ما می‌گوید مسلمانها جنگ را از مسیحیها یاد بگیرید همان طوری كه عیسی(علیه السلام) به حواریین گفت چه كسی مرا یاری می‌كند حواریین گفتند ما شما هم پیغمبرتان را یاری كنید آنها قیام كردند ما آنها را كمك كردیم در برابر بنی اسرائیل كافر اینها پیروز شدند این‌چنین نیست كه حالا آنچه را كه واتیكان می‌گوید یا كلیسا می‌گوید این مسیحیت باشد این واقعاً مسیحیت محرف است هرگز روح مطهر مسیح به این مسیحیت تحریف شده رضا نمی‌دهد وقتی قرآن به ما می‌فرماید جنگ را از اینها یاد بگیرید معلوم می‌شود اینها جنگ دارند دیگر و اولین حرف مسیح همان تصدیق روش موسای كلیم است
فایل صوتی و متن ۲۰۵ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۲: انسان با هر وضعی كه بمیرد با همان وضع محشور می‌شود و اگر موت‌اش موت جاهلی بود جاهلاً محشور می‌شود حالا حشرش هم درجاتی دارد عده‌ای با انبیا و اولیا محشورند عده‌ای هم با علمای ربانی محشورند عده‌ای هم با صدیقین و صالحین در بیت اوساط محشورند عده‌ای هم مراحل ضعیف‌تر

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/10-10:30

به نام خدا

 انسان با هر وضعی كه بمیرد با همان وضع محشور می‌شود و اگر موت‌اش موت جاهلی بود جاهلاً محشور می‌شود حالا حشرش هم درجاتی دارد عده‌ای با انبیا و اولیا محشورند عده‌ای هم با علمای ربانی محشورند عده‌ای هم با صدیقین و صالحین در بیت اوساط محشورند عده‌ای هم مراحل ضعیف‌تر 
فایل صوتی و متن ۲۰۵ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۱: روش مرحوم علامه در تفسیر این است كه اول خود آیات را مطالعه می‌كنند بعد در كنارش سنت معصومین را مطالعه می‌كنند اینها را جمع‌بندی می‌كنند با عینك عقل

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/10-10:27

به نام خدا

روش مرحوم علامه در تفسیر این است كه اول خود آیات را مطالعه می‌كنند بعد در كنارش سنت معصومین را مطالعه می‌كنند اینها را جمع‌بندی می‌كنند با عینك عقل هر دو را می‌بینند بحثهای فلسفی را اصلاً دخالت نمی‌دهند اما سعی می‌كنند حرفی برخلاف عقل نزنند نه اینكه روی اصول عقلی توجیه كنند نظیر تفسیرهای فلسفی بعضی از مفسران حرفی برخلاف عقل نمی‌زنند اصطلاحات عقلی را هم در تفسیر راه نمی‌دهند اما عاقلانه قرآن و عترت را می‌بینند عاقلانه و حكیمانه می‌بینند نه اینكه بر اصطلاح حكمت و فلسفه حمل كنند
فایل صوتی و متن ۲۰۵ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

شکرِ نعمت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/9-22:34

به نام خدا

شکرِ نعمت

شکرِ نعمت گاه زبانی است؛ یعنی یاد آوردن نعمت‌های خدا و گفتن الهی شکر و الحمدللّه.گاهی هم صبر در برابر ناملایمات است. 


اگر گاهی کمبودهایی در زندگی به وجود آمد، نباید همه‌چیز را فراموش کنیم و چشم بر دیگر نعمت‌های پروردگار ببندیم. این کفران نعمت است.

علاوه بر این باید متوجه باشیم که این ناراحتی‌ها در ظاهر مصیبت و در باطن نعمت و فضل و عنایت خدای تعالی است؛ چرا که از جهتی، آدمی در گرفتاری‌ها قدر عافیت را می‌داند و هنگام مریضی قدردان سلامت است و به درگاه الهی شکر می‌کند.

از جهت دیگر بلاها و مصیبت‌ها جبران گناهان و غفلت‌هاست تا پاک شود و کیفر آخرت دامنش را نگیرد.
پس در وقت مصیبت نه‌تنها باید صبر کرد، بلکه باید شکرگزاری نمود؛ چون جزای بزرگی در پی آن است.

حضرت آیت الله دستغیب در روز عرفه سال ۹۹

https://chat.whatsapp.com/4oyki3Eov6MI1hp6cBnmfj




نظرات() 

امید ما به امام حسین و اهل بیت نه فقط موقع مرگ و غسالخانه و نه فقط در قبر و قیامت است ما امیدمان خیلی بیشتر از این چیزهاست چه در امور مادی و چه در امور معنوی

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/9-17:32

به نام خدا

آیت الله سید علی محمد دستغیب:

امید ما به امام حسین و اهل بیت 
نه فقط موقع مرگ و غسالخانه
و نه فقط در قبر و قیامت است

ما امیدمان خیلی بیشتر از این چیزهاست
چه در امور مادی و چه در امور معنوی





نظرات() 

تسلیم

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/9-17:01

به نام خدا
تسلیم

⁉️می‌گوید ما از خدا خواستیم و نداد.
 
اولاً: معلوم نیست به درستی از خدا خواسته باشید. 
ثانیاً: گاهی چیزی می‌خواهید که به صلاحتان نیست. 
 
‼️می‌گوید خودم صلاح خودم را بهتر می‌دانم.

پس تو خدا هستی یا بهتر از خدا می‌فهمی!
 وقتی هرروز در نماز بارها تکرار می‌کنیم «إِیَّاكَ‏ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ‏ نَسْتَعین» یعنی فقط تو را می‌پرستم و فقط از تو یاری می‌خواهم. یعنی فقط بندۀ تو هستم؛‌ تسلیم تو هستم و هرچه تو برایم رقم زدی، راضی‌ام. البته دعا می‌کنم. دعا کردن منافاتی با بندگی ندارد و خود نوعی بندگی است، امّا هرچه تو صلاح بدانی، تسلیم و خشنودم. 
 
⁉️کسی که می‌گوید خودم صلاح خودم را بهتر می‌دانم.
 اگر مال و ثروتی نصیبش شود، مصیبت به بار می‌آورد.

مال و قدرت وقتی خوب است که انسان واقعاً بندۀ خدا باشد و با دیدن مظاهر دنیا از راه به در نرود و به خدا شرک نورزد.
 
حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب

https://chat.whatsapp.com/4oyki3Eov6MI1hp6cBnmfj




نظرات() 

تحمّل افراد جاهل

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/5-18:01

به نام خدا

تحمّل افراد جاهل
 
همیشه چنین بوده كه هر كس در راه ایمان قدم مى گذاشته و به شرعیات مقیّد مى شد، مورد استهزاء اطرافیان خود قرار مى گرفت. شما كه هدفتان شناخت خدا و اقامه ى نماز و امانتدارى و كسب روزى حلال و چشم پوشى از نامحرم و رفتار خوب است، بسیار مورد ریشخند دیگران واقع مى شوید. 

رسول خدا صلّى الله علیه وآله و اهل بیت ایشان نیز از همین جهت مورد استهزاء مردم كافر و منافق قرار مى گرفتند، امّا لب به نفرین نمى گشودند. پس شما هم با تحمل بر این ریشخندها، به امامان خویش اقتدا مى كنید.
 
قرآن كریم درباره مؤمنانى كه مورد استهزاء افراد نادان قرار مى گیرند، چنین مى فرماید : 
(وَ اِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلامآ)
«و هر گاه نادانان آنها را مورد خطاب قرار دهند، سلامشان گویند.»
 
 حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

عالم بی عمل

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/05/5-17:58

به نام خدا
 عالم بی عمل

بعضى افراد در ظاهر عالم هستند، ولى دل‌خوش به دنیا شده‌اند و در اثر تهذیب نشدن، كوه‌هاى تاریكى در باطن دارند و پر از صفات ناپسند هستند؛ لذا همین تاریكى‌ها در وقت مرگ ظاهر مى‌شود و با آن كه عمرى در لباس علم بوده‌اند، نمى‌توانند شهادتین بگویند.

 هیچ كس از دست نفس و شیطان در امان نیست و این لباس و عبا و عمامه براى كسى تقوا به ارمغان نمى‌آورد. براى كسب تقوا باید تلاش كرد و زحمت كشید. اگر عالمى اهل تقوا نباشد، عالَمى را به تباهى مى‌كشاند و بسیارى را جهنّمى مى‌كند؛ «اِذا فَسَدَ العالِم فَسَدَ العالَم».

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات