بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

از کلمات امام جواد علیه السلام:

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/31-17:54

به نام خدا
 آیت اللّه سید علی محمد دستغیب:

از کلمات امام جواد علیه السلام:
«الثقةُ باللّه ثمنٌ لکل غال و سلّم الی کُلّ عال» 
 ثقه باللّه یعنی مطمان باشیم که اگر ناراحتی هم برای ما پیش بیاید، برایش خوب است.
 مومن باید سه چیز داشته باشد: «توفیقٌ مِن اللّه و واعظٌ من نفسِه و قبولٌ ممّن ینصحه»
 چقدر لذت بخش است که یک جوان خودش را نگه می‌دارد و با خدای خودش حرف می‌زند. لذت این است که بداند خدایی که خالق اولین و آخرین است با اوست و دوستش می‌دارد.

  
جلسهٔ ۱۹ تفسیر سوره هود. ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
     

https://chat.whatsapp.com/J6lyof4jjebHBnFVY9OtHS




نظرات() 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/31-08:18

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

امام جواد(ع) فرمودند:


مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲)

 هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در [عِقاب] آن شریک خواهد بود.

فرا رسیدن سالروز شهادت پیشوای نهم شیعیان حضرت امام جواد(علیه السلام) را خدمت


 شما شیعیان آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض مینمائیم.





نظرات() 

راضی به رضای خدا

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/29-19:08

به نام خدا

 راضی به رضای خدا

 وقتی که انسان دستورات الهی را با نیّت خالص انجام می دهد، در این صورت بنده نیز از خدا راضی می‌شود و چون راضی شد، هرچه پیش آمد، شکر می‌کند و صبر پیش می‌گیرد.

اگر تقاضایی داشت و برآورده نشد، می‌گوید هرچه خدا بخواهد. همین که او از من راضی باشد، کافی است.

این شکر و رضایت از خدای تعالی صفت بارزی از صفات برجستۀ ایمان است و زندگی با آن بسیار نشاط‌آور و زیباست.

 حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر  "وََ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا" سوره مریم آیه ۵۵.

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

اخبار عالم برزخ

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/29-19:07

به نام خدا

 اخبار عالم برزخ 
 
كسى كه همه‌ى عمر و جوانى خود را در اعراض از حق و انكار و استهزاء آن گذراند؛ مرتكب ظلم شد و گناه بسیار كرد، به زودى پشیمان مى‌شود و دست ندامت بر پشت دست مى‌زند و آه حسرت مى‌كشد. 
 
اگر بخت یارش شود و در این دنیا بفهمد كه فرصت توبه و بازگشت خواهد یافت، ولى اگر در اینجا به تذكرات الهى توجّه نكرد، در وقت مرگ و بعد از آن، در عالم دیگر خواهد فهمید و دیگر فرصت جبران نخواهد داشت؛ لذا تنهاى تنها مى‌شود و نمى‌تواند با كسى انس بگیرد؛ زیرا در آن عالم جز حق، جلوه‌ى دیگرى نیست. 
 
چون با خدا نبود، هیچ نورى ندارد و در تاریكى محض مى‌ماند؛ چون خدا را نداشت، راحتى و وسعت ندارد و در تنگى و فشار قرار مى‌گیرد و چون از حق رو گرداند، راهش هموار نیست و پستى و بلندى‌هاى بسیارى در پیش رو خواهد داشت. این‌ها اخبار عالم برزخ است.  
 
حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

دعای دحو الارض

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/26-22:43

به نام خدا

دعای دحو الارض
 

 یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ. 

ای در گذرنده از خطا و لغزش! از لغزشم در گذر. ای ندای اجابت دعا گویان! دعایم را پاسخ گوی ای شنوای صدای نجواگویان! صدایم را بشنو و بر من مهربانی کن. از بدی هایم در گذر و از زشتی هایم چشم بپوش،
ای صاحب جلال و بزرگی و شکوه.

https://chat.whatsapp.com/J6lyof4jjebHBnFVY9OtHS




نظرات() 

حب دنیا

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/26-12:40

به نام خدا
 امام على علیه السلام:
 
 لِحُبِّ الدُّنیا صَمَّتِ الأَسماعُ عَن سَماعِ الحِكمَةِ، وعَمِیَتِ القُلوبُ عَن نورِ البَصیرَةِ
 
 به سبب محبّت دنیا، گوش ها از شنیدنِ حكمت، كر و دل ها از نورِ بصیرت، نابینا مى گردند.
 
 غررالحكم، حدیث ۷۳۶۳.

 
https://chat.whatsapp.com/J6lyof4jjebHBnFVY9OtHS




نظرات() 

درک حضور امام

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/26-12:36

به نام خدا
درک حضور امام

امروز امام زمان عجّل الله‌تعالى فرجه از حیث بدن از ما غائب هستند، امّا روحشان بر كردار و گفتار ما آگاهند. سایر ائمه اطهار علیهم السلام هم این چنین هستند و در قیامت بر اعمال ما شهادت مى‌دهند.

ما نمى‌توانیم حضور آنان را درك كنیم، همچنان كه نمى‌توانیم همراهى خداى تعالى را بفهمیم، جز با رعایت كامل تقوا و پاره كردن پرده‌هاى شرك و خیال.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

انتظار عنایت الهی

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/22-18:49

به نام خدا

 انتظار عنایت الهی

بعضى افراد به محض آن كه چشمشان به یك شخص ثروتمند یا قدرتمند مى‌افتد، آرزو مى‌كنند مثل او باشند، امّا وقتى انسان به فهم معنوی  برسد، به این امور اهمیّت نمى‌دهد و گدا و ثروتمند در نظرش یكسان مى‌شوند. یا ممكن است كسى با دیدن چند صورت زیبا ، پایش سست شود و بلغزد، امّا كسى كه متوجّه خداى تعالى شده، اسیر این صورت‌ها نمى‌شود.خداوند این گنج را به طالبانش عطا مى‌كند، ولى عجله كردن براى رسیدن به آن صحیح نیست. 


مهم این است كه این طلب ، همیشه با انسان باشد.طالب واقعى خداى تعالى كسى است كه دائم انتظار عنایت خدا را داشته باشد و منتظر فرج باشد.همه‌ى بشر این سرمایه را دارند امّا افسوس كه بعضى مردم راه كفر و انكار پیش مى‌گیرند و از حقیقت خویش دور مى‌شوند. 

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

نصایح جبرئیل به پیامبر

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/22-08:06

 بسم الله الرحمن الرحیم

نصایح جبرئیل به پیامبر

روزی جبرئیل بر پیامبر نازل شد پیامبر از او در خواست موعظه نمود .

نکته:هیچ غذایی مفیدترو بهتر از موعظه در عالم نیست و نخواهد بود؛چون این صبحانه، ناهار و شامی که ما می خوریم، برای روئیدن همین گوشت و پوست و استخوان است وبرای رشد بدنی انسان است ولی رشد روحی وعقلی انسان تنها با موعظه امکان پذیر است تا جایی که پیامبری که خود عقل کل میباشد خودش را مشتاق و محتاج به موعظه می داند.

نصیحت اول جبرئیل به پیامبر:

«یَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإنَّکَ مَیِّتُ

هر جوری که دلت می خواهد زندگی کنی، وهرچقدر دلت میخواهد زندگی کن!زندگی خوب یا زندگی بد  اما یا رسول الله،این را بدان عاقبت می میری و وقتی هم می میمیری ، تمام نمی شود! تازه بعد از مردنت، حساب هر جوری که زندگی کرده‌ای، شروع می شود؛

خب همه ما بلکه تمام مردم دنیا میدانند ومی دانیم  که می میریم، این دیگر چه نصیحتی است؟ ما همه مان مردنی هستیم، اما «فانک میت»، این چه نصیحتی است؟ این خیلی نکته دارد! «فانک میت»، یعنی تو هر جوری زندگی کنی، راه گریز از پروردگار را نداری و بالاخره گیر خدا می افتی؛  حالا دیگه خودت می دانی.

چندتا آیه از قرآن که آیات عجیبی راجع به مرگ است بیان کنم .

1-این آیه خطاب به کل مردم است که به پیغمبر می فرماید: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ» ﴿الزمر، 30﴾، یارسول‌الله، چنگال مرگ گریبانت را می گیرد و گریبان کل این مردم را هم می گیرد؛ نه وجود مقدس تو گریزی از مرگ دارد که عزیزترین مخلوق منی و نه این مردم کوچه و بازار گریز از مرگ دارند. آنها هم دارند جلو می روند که در دهان مرگ بیفتند. این برای عموم مردم!

2-«قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ۖ » (سوره جمعه/8)بگو آن مرگى که از آن مى‏ گریزید وهرکاری انجام میدهید که به سراغتان نیاید قطعا به سراغ شما مى ‏آید حالا با کرونا نشد با یک مریضی دیگری با یک بلای دیگری این نیست که انسان بتواند از چنگال مرگ بگریزد.

3-یک آیه هم  به این قلدرها و زوردارها و این صندلی دارها یی که از مقام خود سوء استفاده میکنند  اینهایی که به باغها وکاخهای خود دلشادند اینهایی که خیلی تکبر دارند، به آنها می گوید: «أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ اَلْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ» ﴿النساء، 78﴾، شما عاقبت به کام مرگ می افتید، اگرچه در مستحکم ترین کاخ های جهان زندگی کنید، خیال نکنید درِب آنجا به روی ملک‌الموت بسته است، نه! بسته نیست.





نظرات() 

اللهم صل علی محمّد و آل محمّد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/20-12:04

به نام خدا

 اللهم صل علی محمّد و آل محمّد

 آثار صلوات

یكى از آثار صلوات این است كه نفس  انسان را پاك مى‌كند و مهمترین نجاست نفس، شرك است.صلوات موجب رشد و وسعت درونى و افزایش عقل و توسعه‌ى روح مى‌گردد.


از دیگر آثار صلوات بخشیده شدن گناهان است و ازاله كثافات و تیرگى‌هاى اخلاقى در اثر محبّت و صلوات بر محمد و آل محمد مى‌باشد.و این محبّت موجب مى‌شود خداوند از عِقاب شیعیان درگذرد.

حضرت آیت الله دستغیب در شرح زیارت جامعه کبیره

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

شوق لقا خداوند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/19-22:53

به نام خدا


شوق لقا خداوند 

سخنرانی حضرت آیت‌الله دستغیب در سومین روز شهادت 
شهیدان عملیات قدس ۳ فرمودند:

مهدی نظیری و مصطفی اسداللهی و ابراهیم دهقان و سید جمال میری
 خودشان مثل پروانه به آتش زدند و رفتند و به لقا پروردگار رسیدن چرا اینها با این عجله  رفتند
مگر مهدی نظیری چه کم داشت در این دنیا همه چیز برایشان فراهم بود دوستان خوب و پدر مادری که عاشقش بودند
 
مهدی نظیری قدرتی داشت که ناراحتی ها را کنار میزد با اینکه  سنش کم بود ولی روح بزرگی داشت 
چند ماه قبل شهادتش  خداوند یک چیزی بهش فهمانده بود که نمیتوانست در این دنیا گیر کند

یک روز مهدی نزدم آمد گفت خواب دیدم که شهید شده ام و چند نفر هم این خواب برایم دید ه اند 
هر روز و هر ماه که می‌گذشت تعلق مهدی به دنیا کمتر می شد 
هرچند تعلقی آنچنانی به دنیا نداشت 
مانند ماهی از دست فرار میکرد 
هر چه انسان به بلوغش نزدیک باشد و پاکی خودش حفظ کند شوقش به پروردگار هزاران برابر می‌شود 
گناه باعث می‌شود شوق خداوند و  شهادت در دلش بیرون برود 
شوق به خداوند  به وسیله پاکیش تمام پرده ها و حجاب ها بر می دارد و دیگر گیر بدن نیست و بودن در بدن برایش افتخاری نیست 
خوش بحال مهدی و مصطفی به آرزوی خود رسیدن 
یک نفر خواب شهید دستغیب دیده بود که برات آزادی چهار نفر داده بود که گفته بود این چهار نفر شهید می شوند که یکی از آنها مصطفی بود .
رحمت خدا به شهید محسن اسداللهی نقل میکرد 
آدم اگر میخواهد شهید بشود باید جوری خودش قربانی خداوند بکند که هیچ چیزی از خودش نماند فکر با این بلندی که آدم همه چیزش حتی بدنش برای خداوند بدهد .
پدر و مادر مهدی  شما که این هدیه الهی  گل زیبایی  هم باطنا  و هم ظاهرا تقدیم به حسین کردید این انسان عالی هر چند سنش کوچک بود ولی افکارش عالی بود هر چند دل کوچک داشت ظاهرا ولی باطنا وسیع بود

همین الان داره به شما کمک میکنه 
در موقع حساس دست شما را میگیرد.




نظرات() 

نور اخلاق

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/17-18:18

به نام خدا

 نور اخلاق

 ازاله صفات بد موجب نورانیّت انسان مى‌شود. كسى كه به جاى حسد، غبطه دارد، وقتى نعمتى در دست دیگرى مى‌بیند، به جاى آن كه آرزوى زوال آن را بكند ، از خدا مى‌خواهد آن نعمت نصیب خودش هم بشود. 

یا كسى كه به جاى تكبّر، تواضع نشانده است، خود را بالا نمى‌گیرد. اگر كسى اعتنایش نكرد، ناراحت نمى‌شود، بلكه مى‌گوید: حتمآ بدى‌هاى مرا شناخته كه تحویلم نمى‌گیرد.

صفات خوب، چون از ناحیه خداى تعالى هستند، نورند. در مقابل صفات بد، چون اثر نبود خوبى است، بدى و تاریكى است.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

هم‌دلی، روزهای سخت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/16-21:09

به نام خدا


هم‌دلی
روزهای سخت


آیت‌الله سیّد علی‌محمد دستغیب | تفسیر سوره مریم جلسه ۲۳ |  ۱۵ تیر ۱۳۹۹

از آنچه دربارۀ زندگی حضرت ابراهیم و حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهما السلام بیان شد، نتیجه می‌گیریم که لازم است همۀ ما نسبت به مردم و بخصوص مسلمانان و شیعیان علی ولی‌اللّه مهربان و کمک‌رسان باشیم، مخصوصاً در این وضعیتِ بیماری کرونا، کسانی را که می‌شناسیم و می‌دانیم بی‌بضاعت هستند و از این شرایط آسیب دیده‌اند، حتماً کمک کنیم.

در دروه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از مردم از جهت خانه، اجاره خانه و حتی تأمین مایحتاج زندگی در سختی و تنگی قرار دارند. هرکس به هر مقدار توانایی دارد، لازم است به اندازۀ خود به میدان بیاید و کمک کند. این رویۀ انبیاء، ائمه و همۀ مؤمنان بوده و هست. 
همیشه نباید منتظر ماند دولت کاری بکند، البته دولت هم وظیفه دارد و باید کارهایی انجام دهد، امّا خود ما هم باید کمک کنیم. این خود نوعی مهمانی دادن است. لازم نیست که حتماً در خانه از مهمان پذیرایی کنید.

دیگر اینکه در اتفاقات زندگی گاه امید انسان از بین می‌رود و همۀ درها بسته می‌شود، امّا همیشه باید در اوج ناامیدی، امیدوار باشیم که فرجی حاصل شود. 
در سرگذشت این دو پیامبر الهی و همچنین قوم بنی‌اسرائیل وقایع فراوانی رخ داد که هیچ امیدی به نجات نبود، امّا هر بار خدای تعالی وسیله‌ای فراهم کرد و در آخرین لحظه نجات و گشایش حاصل فرمود، هرچند قوم بنی‌اسرائیل هربار ناشکری و نافرمانی کردند.

باید در ذهن داشته باشیم که خدای تعالی در هر لحظه قادر است گشایشی حاصل کند؛ پس همواره باید با امید دست به دعا بلند کنیم و آنچه برای گشایش امور به نظرمان می‌رسد و سفارش شده، انجام دهیم. 

دعا سلاح مؤمن است؛ هم گرفتاری‌ها را برطرف می‌کند و هم عبادتی است که انسان را به پروردگارش نزدیک می‌کند.

این نکته هم حائز اهمیت است که خدای تعالی گاهی اوقات اگر صلاح بداند کسانی را به‌عنوانِ کمک‌کار انسان از میان اقوام یا دوستانش می‌فرستد و او را از جایی که گمان نمی‌کرد و باورش نمی‌شد، یاری می‌کند. این عنایت خدای تعالی است.
البته نباید از کسی انتظار و توقعی داشت. خدای تعالی خود می‌داند چه موقع کسی را سبب خیر سازد و چه موقع لازم نیست. این بسته به صلاح‌دید و ارادۀ او دارد.

«اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ إِیماناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِى وَیَقِیناً حَتّىٰ أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِى إِلّا مَا كَتَبْتَ لِى وَرَضِّنِى مِنَ الْعَیْشِ بِما قَسَمْتَ لِى یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین» 
«خدایا ایمانی می‌خواهم که دلم با آن همراه شود و باوری که بدانم هرگز چیزی به من نمی‌رسد، جز آنچه تو برایم نوشته‌ای، مرا از زندگی به آنچه نصیبم فرمودی خشنود ساز.

 مرکز نشر آثار و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله سیّد علی‌محمد دستغیب

DastgheibQoba.info

https://chat.whatsapp.com/JMbIkwCkHjn7zjUsQdp5Sn




نظرات() 

علّت کوتاهی عمر

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/15-17:32

به نام خدا

 علّت کوتاهی عمر

هر كس كه به این دنیا قدم مى‌گذارد، از همان ابتدا زمان مرگش مشخص شده است. این اجل حتمى است. غیر از این یك اجل معلّق هم وجود دارد؛ یعنى ممكن است برخى بنا به دلایلى عمرشان كوتاه شود و پیش از رسیدن به اجل حتمى، بمیرند. 

لضى از این دلایل عبارتند از: ظلم، قطع رحم، آزردن پدر و مادر و فرزند و ارتكاب بعضى گناهان. بعضى كارها هم مى‌تواند مانع مرگ معلّق شود و انسان را به اجل مسمّى برساند، از جمله صله‌ى رحم و صدقه.

حکایت
در روایت است كه جوانى یهودى بر حضرت پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله گذشت و گفت : «السام علیك». حضرت در جواب فرمود: «علیك». اصحاب عرض كردند كه این یهودى سلام كرد به شما، به مرگ؛ یعنى به جاى سلام، سام گفت و سام به معنى مرگ است؛ یعنى مرگ بر تو باد! حضرت فرمود: من هم همچنان بر او برگرداندم. بعد از آن حضرت فرمود: این یهودى را مارى سیاه در پشت گردنش مى‌گزد، پس مى‌كشد او را.

یهودى رفت و هیزم بسیار جمع كرده، برداشت و به زودى برگشت. آن گاه حضرت رسول صلّى الله‌علیه وآله به او گفت: این هیزم را زمین بگذار!  دیدند كه مار سیاهى در میان هیزم است و دندان بر چوبى گذاشته. حضرت فرمود: اى یهودى! امروز چه كردى؟ گفت : كارى نكرده‌ام، فقط با من دو نان بود، یكى را خوردم و دیگرى را به مسكینى صدقه دادم.
حضرت فرمود: به آن نان كه صدقه داد، خداوند مرگ را از او دفع كرد، و فرمود: به درستى كه صدقه دفع مى‌كند مردن بد را از آدمى.  

صدقه، علاوه بر به تأخیر انداختن اجل معلّق و درمان بعضى مرض‌ها، باعث بركت و فراوانى مال هم مى‌شود.

 حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام
https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۵۰: سیدنا الاستاد نظر شریفشان همین است كه عرض شد آنها كه بعضی اهل معرفتند گفتند كه شوق به مرگ برای سالك الهی در حال لذت لذیذ است وگرنه در حال الم و درد خیلیها هستند كه مشتاق مرگ‌اند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-19:12

به نام خدا
 سیدنا الاستاد نظر شریفشان همین است كه عرض شد آنها كه بعضی اهل معرفتند گفتند كه شوق به مرگ برای سالك الهی در حال لذت لذیذ است وگرنه در حال الم و درد خیلیها هستند كه مشتاق مرگ‌اند یك وقت است یكی در زندان است می‌گوید خدایا مرگم را برسان این هنر نیست یك وقت كسی به چاه افتاده تقاضای مرگ می‌كند این هنر نیست یوسف(سلام الله علیه) این مراحل دشوار را پشت‌سر گذاشت نه در زندان گفت خدایا مرگم را برسان نه در چاه گفت وقتی به مقام قدرت رسید و از این مُلك و مِلك لذت برده می‌شود عرض كرد خدایا الآن مردن شیرین است برای اینكه مبادا این زرق و برق ما را به خود جذب بكند ﴿رَبِّ قَدْ آتَیْتَنی مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنی مِنْ تَأْویلِ اْلأَحادیثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ أَنْتَ وَلِیّی فِی الدُّنْیا وَ اْلآخِرَةِ تَوَفَّنی مُسْلِمًا
فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۹: مردم ولو ساده‌ترین افراد مسلمان اینها خدا را می‌خواهند و از خدا می‌ترسند منتها فهمشان در همین حد است كه از خدا نجات از آتش می‌خواهند از خدا رسیدن به بهشت می‌خواهند معبودشان خداست مطلوب اصلی‌شان این است كه از خدا چیز بخواهند خدا هم می‌فرماید كه چه می‌خواهید می‌گویند پرهیز از آتش این عبادتشان صحیح است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-19:10

به نام خدا
 مرحوم شیخ بهایی(رضوان الله علیه) در كتاب شریف اربعیناش از بعضی از بزرگان حتی نظیر ابن‌طاووس آنها فتوا به بطلان عبادت آن دو گروه دادند گفتند اگر كسی خوفاً من النار عبادت بكند عبادتش باطل است شوقاً الی الجنه عبادت بكند عبادتش باطل است گرچه نوع محققین این سخنان را نپذیرفتند ولی از آن طرف گویندگان و صاحبان آن فتوا كم نیستند آن طور كه مرحوم شیخ بهایی(رضوان الله علیه) در كتاب شریف اربعینشان نقل كرد كه در بحثهای قبل هم آن فتوا خوانده شد می‌فرماید كثیری از علما فتوا به بطلان دادند منتها جمع‌بندی شد كه اگر منظور آقایان این است كه اینها فقط از جهنم می‌ترسند و خدا را وسیله قرار می‌دهند كه نسوزند البته عبادتشان باطل است زیرا اینها اگر نسوزند خدا را نمی‌خواهند یا آنها كه شوقاً الی الجنه عبادت می‌كنند منظورشان این است كه هدف اصلی‌شان رسیدن به بهشت است و خدا را برای رسیدن به بهشت می‌خواهند كه اگر بتوانند در آن عالم به بهشت برسند بدون عبادن خدا عبادت نمی‌كنند البته نمازشان باطل است و حق با آن قوم است كه كثیری از علماست اما این‌چنین كه نیست مردم ولو ساده‌ترین افراد مسلمان اینها خدا را می‌خواهند و از خدا می‌ترسند منتها فهمشان در همین حد است كه از خدا نجات از آتش می‌خواهند از خدا رسیدن به بهشت می‌خواهند معبودشان خداست مطلوب اصلی‌شان این است كه از خدا چیز بخواهند خدا هم می‌فرماید كه چه می‌خواهید می‌گویند پرهیز از آتش این عبادتشان صحیح است نشانه‌اش این است كه در خود همین روایات عبادت عابدان به سه دسته تقسیم شده است همین روایتی كه آنها به این روایت استدلال كردند برای بطلان عبادت آن دو گروه همین روایت دلیل بر صحت عبادت هر سه گروه است دیگر

فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۸:در بعضی از آیات تقوا آمده است كه فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ﴾ او را می‌بینید بالأخره پس تقوای الهی به عنوان حق التقوی كه لقا الله را به همراه دارد این می‌شود هدف و ﴿اتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ می‌شود كیفیت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-19:07

به نام خدا

در بعضی از آیات تقوا آمده است كه فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ﴾ او را می‌بینید بالأخره پس تقوای الهی به عنوان حق التقوی كه لقا الله را به همراه دارد این می‌شود هدف و ﴿اتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ می‌شود كیفیت طی این راه هر كسی به اندازه خود قهراً آنكه عبادتش جزء عبادت عبید است او به اندازه خود این راه را می‌رود كسی كه عبادتش به منزله عبادت تاجران است به اندازه خود می‌رود آنكه عبادتش در حد عبادت احرار و محبان است آن هم به اندازه خود می‌رود همه این راه را دارند می‌روند
پرسش:...
پاسخ: نعمت شهود است كه «لاتدركه العیون بمشاهدة الابصار بل تدركه القلوب بحقائق الایمان»
پرسش:...
پاسخ: بله لذا قرآن وعده نداد كه بعد از مرگ می‌بینید در همین دنیا هم حاصل می‌شود منتها در دنیا اگر كسی نظیر معصومین(علیهم السلام) به آن اوج رسید می‌گوید كه «ما كنت اعبد رباً لم اری» اگر نظیر حارثة ابن زید كه شاگرد اینها شد می‌گوید «اصبحت كانی انظر الی عرش الرحمن بارزا» كانی است نه ان یا در خطبه حمام كه اوصاف متقیان تبیین شد آنجا فرمود هم «و النار كمن قد راها هم والجنه كمن قد راها كان» كذا كان است نه انّ این بار تقوا و ثمر تقواست
فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۷: خب اگر تقوا نائل می‌شود چون تقوا وصف متقی است قهراً خود متقی هم به لقاء الله نائل می‌شود چطور می‌شود تقوا به الله برسد آن وقت متقی كه موصوف به این صفت است به الله نرسد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-19:05

به نام خدا

 این كاری كه در جاهلیت روا بود وقتی كه قربانی می‌كردند مقداری از گوشت آن مذبوح یا منهور را در دیوار كعبه آویزان می‌كردند یا خونش را به دیوار كعبه می‌مالیدند این را آیه نهی كرد فرمود: ﴿لَنْ یَنالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها﴾ یعنی خون قربانی و گوشت قربانی به الله نمی‌رسد ﴿وَ لكِنْ یَنالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ﴾ تقوایی كه از این كار هست این به الله می‌رسد خب اگر تقوا نائل می‌شود چون تقوا وصف متقی است قهراً خود متقی هم به لقاء الله نائل می‌شود چطور می‌شود تقوا به الله برسد آن وقت متقی كه موصوف به این صفت است به الله نرسد 
فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۶: آنچه كه هدف است تقوای خداست تقوایی كه در خود خدا باشد روندگان این راه هر كس به استطاعت خود این راه را طی می‌كند ﴿فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾۱۴۶:

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-19:00

به نام خدا

این است كه ﴿اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ﴾ اصل است ﴿فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ فرع است بیان این دو مطلب آن است كه آنچه كه هدف است تقوای خداست تقوایی كه در خود خدا باشد روندگان این راه هر كس به استطاعت خود این راه را طی می‌كند ﴿فَاتَّقُوا اللّهَ مَا ای پس مقصد اصلی همان است كه به حق التقوی برسند آن مقصد است این راه را هر كس به اندازه استطاعت خود طی می‌كند ﴿فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ مثل اینكه در باب جهاد هم همین طور است آن هدف اصلی حق الجهاد است منتها مجاهدان هر كسی به نوبه خود و به توان خود این راه را طی می‌كند پس ﴿اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ﴾ می‌شود اصل ﴿فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ می‌شود كیفیت تحصیل این هدف و اصل یعنی هر كس به مقدار خودش به مقدار توان خود طی می‌كند
فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۵؛ از اینكه تقوا مراتبی دارد در او سخنی نیست زیرا همان آیهٴ معروف كه ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾ از این آیه به خوبی برمی‌آید كه محور كرامت تقواست قهراً هر كه اتقی بود می‌شود اكرم دو مطلب از این كریمه استفاده می‌شود كه محور كرامت تقواست و هر كسی كه اتقی بود اكرم است ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-18:58

به نام خدا

 از اینكه تقوا مراتبی دارد در او سخنی نیست زیرا همان آیهٴ معروف كه ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾ از این آیه به خوبی برمی‌آید كه محور كرامت تقواست قهراً هر كه اتقی بود می‌شود اكرم دو مطلب از این كریمه استفاده می‌شود كه محور كرامت تقواست و هر كسی كه اتقی بود اكرم است ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾ یا در سورهٴ مباركهٴ «لیل» كه اول از ﴿وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها﴾ شروع می‌شود در اواخر این سوره آمده است كه ﴿وَ سَیُجَنَّبُهَا اْلأَتْقَی ٭ الَّذی یُؤْتی مالَهُ یَتَزَكّی ٭ وَ ما ِلأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزی﴾ یعنی آنكه اتقی است از جهنم دور داشته می‌شود اتقی كسی است كه مالش را می‌دهد نه برای اینكه فقط بر او واجب است كه مال بپردازد بل برای اینكه واقعاً تزكیه بشود یك وقت است مال را می‌دهد به واجب عمل كرده است اما در درون خود یك احساس غرامتی می‌كند آنچه را كه به الله تقدیم كرده است آن را كمبود احساس می‌كند می‌گوید مال من كم شد اما خب باید اطاعت می‌كردم یك وقت نه كسی كه مال را در راه ذات اقدس الهی داد برای آن است كه تزكیه بشود و احساس طهارت و نمو می‌كند این اتقای از آن اولی است ﴿وَ سَیُجَنَّبُهَا اْلأَتْقَی ٭ الَّذی یُؤْتی مالَهُ یَتَزَكّی ٭ وَ ما ِلأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزی ٭ إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ اْلأَعْلی ٭ وَ لَسَوْفَ یَرْضی﴾ اگر هم مالی را انفاق می‌كند این بدهكار كسی نیست در قبال شكر نعمتی نیست كه از كسی به آنها رسیده است و هدفش هم از این انفاق جز ابتقای رضای حق چیز دیگر نیست
فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۴: همان طوری كه اعتصام در دو قسمت خلاصه می‌شد یكی اعتصام به حبل الله بود كه در بحث بعد می‌آید یكی اعتصام به الله بود كه گذشت تقوی هم این‌چنین است یكی تقوای از جهنم است و مانند آن یكی تقوای از خداست قهراً احرار از تقوای الهی برخوردارند اما عبید و تجار از تقوای نار یا تقوایی كه شوقاً الی الجنه را به همراه دارد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/14-18:55

به نام خدا
همان طوری كه اعتصام در دو قسمت خلاصه می‌شد یكی اعتصام به حبل الله بود كه در بحث بعد می‌آید یكی اعتصام به الله بود كه گذشت تقوی هم این‌چنین است یكی تقوای از جهنم است و مانند آن یكی تقوای از خداست قهراً احرار از تقوای الهی برخوردارند اما عبید و تجار از تقوای نار یا تقوایی كه شوقاً الی الجنه را به همراه دارد

فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

افسوس كه اندكى پند مى‌گیرند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/13-21:25

به نام خدا

 افسوس كه اندكى پند مى‌گیرند

خداى تعالى اسباب را چنان آسان در اختیار بشر قرار داده كه گمان مى‌كند خودش همه كاره است و خالق و رازق و مدبّر خویش و دیگران است، در حالى كه قرآن كریم از ابتدا تا انتها همه تذكّر توحید پروردگار است، تا شاید این انسان غافل، كمى از جزئیات بیرون آید و به درون خود فرو رود، امّا افسوس كه اندكى پند مى‌گیرند!

همه‌ى مردم مرگ اطرافیان خود را مى‌بینند، امّا روزى را كه نوبت به خودشان مى‌رسد، نمى‌بینند. سپیدى موى سر؛ كم سویى چشم و ضعف بُنیه، هشدارهایى است از آمدن مرگ، ولى آدمى نمى‌فهمد كه به زودى باید از این دنیا به عالم دیگر برود.

نمى‌فهمد آثار اعمالى كه انجام مى‌دهد، در وجودش باقى مى‌ماند و تاریكى‌هاى گناه رهایش نمى‌كند. آرى وقتى غفلت‌ها انسان را دربر مى‌گیرد، به این سادگى بیدار نمى‌شود. تمام فكر و ذكرش این است كه كار كند تا بخورد؛ بخورد تا كار كند. و همین طور مردم در این امور اعتبارى مى‌چرخند و از ابتدا و انتهاى خود و از خدایى كه خلقشان كرده، غافل مى‌شوند.

 حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

راه سِلم

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/11-16:58

به نام خدا

 راه سِلم

راه مهار نفس ابتدا انجام واجبات و ترك محرّمات است. بعد از این، متصف شدن به صفات ائمه از جمله ستار العیوب است. باید تمرین كرد تا بتوان عیوب دیگران را پوشاند و خطاهاى دیگران را بخشید چه بسا شخص تهمت زننده و غیبت كننده كه پشیمان از كرده‌ى خویش گشته و عذر خواهى مى‌كند، چرا از سوى ما مورد بخشش واقع نگردد و چرا باز هم كینه او را در دل داشته باشیم ؟

نفس امّاره بسیار دوست مى‌دارد كه اگر كسى مرتكب اشتباهى شد او را رسوا سازد، مخصوصآ اگر این شخص سابقه‌ى دشمنى با او را داشته باشد كه در این صورت رسوایش موجب تشفّى دل مى‌شود اما اگر در اینجا انسان گذشت نماید. این خود تهذیب و مهار نفس است. 

همین مهار نفس به تدریج فهم انسان را نسبت به خدا و ائمه اطهار بالا مى‌برد و این امر موجب تسلیم شدن در مقابل ائمه مى‌شود و این همان راه سلِم است.

حضرت آیت الله دستغیب در زیارت جامعه کبیره

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

گفتگوی حضرت داوود

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/10-11:44

 بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت داوود علیه السلام صد سال عمر که چهل سال آن را بر مردم حکومت و رهبری نمود. او غلامی داشت که وقتی شب فرا می رسید همه درها را قفل می کرد، و کلیدهای آن ها را نزد داوود علیه السلام می آورد. حضرت داوود شبی مردی را در خانه دید، پرسید: چه کسی تو را وارد خانه کرده؟
او گفت: من کسی هستم که بدون اجازه شاهان بر آن ها وارد می گردم. داوود علیه السلام این سخن را شنید و گفت: آیا تو عزرائیل هستی؟ گفت: آری

داوود گفت:چرا قبلا پیام نفرستادی تا خودم را برای مرگ آماده کنم؟
عزرائیل گفت: من قبلا پیامهای بسیار برای تو فرستادم.
داوود علیه السلام گفت: آن پیام ها را چه کسی برای من آورد؟
عزرائیل گفت: پدرت، برادرت، همسایه ات و آشنایانت کجا رفتند؟
داوود علیه السلام گفت: همه مردند.
عزرائیل گفت: مردن آنها پیام  های من به سوی تو بودند که تو نیز ای داوود می میری همان گونه که آن ها مردند.
سپس عزرائیل جان داوود علیه السلام را قبض کرد.

شاید انسانها آنقدر که در این ایام شیوع ویروس کرونا  نام مرگ  و مردن را شنیدند در هیچ زمان دیگری اینقدر آمار مرگ و مردن را نشنیده باشند ولی با این حال هنوز در غفلت به سر میبرند به قول پروین اعتصامی:

بیند این بستر و عبرت گیرد        هر که را چشم حقیقت بین است

هر که باشی و زهر جا برسی      آخرین منزل هستی این است

آدمی هر چه توانگر باشد         چو بدین نقطه رسد مسکین است






نظرات() 

دشمن ائمه اطهار

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/9-09:22

به نام خدا

دشمن ائمه اطهار
 
آنچه در نزد ائمه اطهار بدترین چیزهاست تبعیّت از هواى نفس است.به محض آنكه انسان تابع هواى نفس شد از صراط ائمه كه صراط مستقیم الهى است خارج مى‌گردد.نمى‌شود پیامبر  و على را دوست داشت اما از هواى نفس تبعیّت كرد. 
 
یكى دیگر از چیزهایى كه در نزد ائمه مغبوض است، تسلیم در مقابل شیطان و وسوسه‌هاى اوست. نمى‌توان ادعاى محبّت خدا را نمود اما تابع شیطان بود.  یقینآ وقتى انسان گناهى انجام مى‌دهد، محبّتش به پروردگار كم رنگ می شود. 
 
از دیگر منفورات نزد ائمه ، حبّ دنیاست، این حبّ كه مى‌تواند نسبت به مال یا فرزند یا زن یا دوست یا ریاست یا هر مظهر دیگرى از مظاهر دنیا باشد، به شدت مورد استبعاد ائمه بود و ایشان همواره از آن بیگانه بودند.

 
حضرت آیت الله دستغیب در شرح زیارت جامعه کبیره

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

در محضر ائمه اطهار

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/5-16:58

به نام خدا

در محضر ائمه اطهار
 
كسانى كه سعى بر ترك گناهان و انجام واجبات دارند و یا اینكه از گناهان خود نادم و پشیمان هستند و همواره عذر خواه و متضرع درگاه پروردگار مى‌باشند، هرگز دشمن امام زمان (عج) نبوده و بالعكس آماده و منتظر ظهور ایشان هستند.
 
همچنین كسانى كه امروز آمادگى كامل جهت دیدار مرگ خود را دارند، در زمان ظهور نیز مانعى از جهاد و شهادت در ركاب ایشان ندارند. 

نكته‌ى مهم دیگر اینكه انسان باید همواره خود را در محضر امام زمان (عج) بداند و متوجه باشد كه ایشان با همه‌ى آن بزرگى و جلالت در همه حال ناظر بر اعمال همگان هستند.
 
بسیار زشت است انسان در محضر ائمه اطهار گناه كند، مخصوصآ وقتى مى‌داند علاوه بر نظارت دائمى، نامه‌ى اعمالش هفته‌اى دو بار به نظر امام زمان  علیه السلام  مى‌رسد. 
 
حضرت آیت الله دستغیب در شرح زیارت جامعه کبیره

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

دنیا،دار اختیار

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/04/1-16:55

به نام خدا

 دنیا،دار اختیار
 
کسی که عمرش را دنبال شهوت جنسی، شهوت خوراک، شهوت مال، شهوت ریاست گذراند. غافل شد از گذر عمر و ندانست این فرصت مغتنم را نباید صرف این‌ها کند. البته خدای تعالی با اسباب مختلف به او گوشزد می کند ، ولی شخص غافل نمی‌خواهد اعتنا کند.وقتی به تذکّرات الهی بی‌اعتنایی کرد، خدا هم می‌گوید هرجا می‌خواهی برو و هرچه می‌خواهی بکن. دنیا دار اختیار است.
 
این غفلت باعث می‌شود دیگر ایمان نیاورند. وقتی دنبال دنیا و خواسته‌های مادی می‌رود، می‌بیند گاهی دین مانع اوست. نمی‌تواند از هر راهی مال به دست آورد و یا هرطور خواست شهوت‌رانی کند؛ لذا دین را رها می‌کند و ایمان نمی‌آورد. هوس‌ها و خواسته‌هایی را دنبال می‌کند که یقیناً به همۀ آنها هم نمی‌رسد.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره مریم

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات