بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمؤمنین خروج از خیالات

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/31-18:06

به نام خدا
خروج از خیالات

حضرت آیت‌اللّه نجابت اصرار داشتند که شخص در طول شبانه‌روز ببیند آیا می‌تواند کاری کند که یک دقیقه یا سه دقیقه یا پنج دقیقه تا برسد به ربع‌ساعت و نیم‌ساعت و یک‌ساعت، هیچ خیالی در سرش نیاید؟‌

منظور این نیست که هرکس به این مراحل نرسیده، ایمان ندارد و مؤمن نیست. صحبت از توکّل و رضا است و این یک موهبت خاص است که عنایت خدای تعالی را می‌طلبد و حسابی زحمت دارد.

چه کنیم که از این خیالات راحت شویم؟‌اول از خدا خواستن و بعد حضور قلب در نماز. باید سعی کند در نمازهای واجب و مستحب هیچ خیالی در ذهنش نیاید و همۀ حواسش به اذکار و افعال نماز باشد. نقل یک ماه و دو ماه و یک سال هم نیست.

حضرت آیت الله دستغیب در روز ۲۶ماه مبارک رمضان سال ۹۸

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ روزگار سخت انسان

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/31-11:20

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در مجلسی  سوره زلزال را می خواند تا رسید به این آیه:

وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ

فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ

پس هر آن کس که اندکی کار نیک یا بد انجام دهد،نتیجه  آن را می بیند.

یک نفر عرب صحرا نشین سخت تحت تأ ثیر قرار گرفت و عرض کرد: ای رسول خدا مثقال ذره؟! (یعنی حتی یک ذره عمل فراموش نمی شود؟)

پیامبر (ص) فرمود: آری.

بادیه نشین: فریاد برآورد: واحسرتا وا اسفاه (وای بر من در مورد آشکار شدن بدی) و گریه می کرد

گفت: اگر در قران هیچ آیه ای غیر از این نباشد برای انسان بس است

رسول خدا (ص ) وقتی حال او را دید، فرمود این بادیه نشین کسی است که دلش از ایمان، خبر می دهد و آمیخته با ایمان است.

 نکته: خداوند یکی از نشانی های مهم اهل ایمان را دگرگونی احوال با شنیدن آیات قران میداند:

 

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا

مؤمنان همان کسانى‏ اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات الهی بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید(انفال/2)

وبه یقین چه روزگار سختی انسان خواهد داشت اگر فکر کند نتیجه کار هایش را نمی بیند وآیات الهی هیچ دگرگونی در زندگی او  به وجود نیاورد.





نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمؤمنین موهبتى از جانب خداوند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/30-19:10

به نام خدا

موهبتى از جانب خداوند
 
بلاهایى كه خداى تعالى براى شخص مؤمن قرار مى‌دهد براى این است كه از خلقیّات بد و یا از گناهانى كه انجام داده پاك شده و مهذّب گردد. 
 
شخص با صبرى كه بر بلاها پیشه مى‌كند به درجات ایمان او افزوده مى‌گردد و اگر در حال خود دقّت نماید خواهد دانست كه بلا و ناراحتى كه براى او پیش مى‌آید همان گونه كه در روایات مختلف ذكر شده است ، تحفه و هدیه الهى است و حقیقتآ به خاطر دوستى و محبّتى است كه پروردگار به بندگان خوب خویش دارد. 
 
نفس آدمیزاد به گونه‌اى است كه اگر مبتلا به سختى نشود و همیشه در راحتى و نعمت باشد، ادّعاى ربوبیّت و مناصبى كه سزاوار او نیست مى‌نماید. 
 
حضرت آیت الله دستغیب در شرح فراز *«صابرةً على نزول بَلائِك»* از دعای امین الله

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd





نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمؤمنین «محبوبةً فى أرضك و سمائك»

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/29-19:21

به نام خدا
 «محبوبةً فى أرضك و سمائك»
حضرت آیت اللّه دستغیب در شرح فراز «محبوبةً فى أرضك و سمائك» در دعای امین الله بیان می کنند که:
 
از خدا می خواهیم  كه خدایا به بركت امامى كه در محضرش هستیم، ما را محبوب آسمان و زمین خود قرار بدهد.
 
یقینآ منظور این نیست كه مشهور شویم و یا به ریاستى برسیم و یا آنچه كه راجع به دنیا است به دست ما بیاید و یا مردم مرید ما شوند كه اینها هم تخیّلات و توهمّات است.
 
آنچه كه مى‌خواهیم این است كه آن قدر به خداى خود نزدیك شویم كه دوستان خدا ما را دوست بدارند همان طور كه ما آنها را دوست مى‌داریم یعنى دوستى ما نسبت به خدا و اولیاء او مورد امضاء خدا و اولیاء وى گردد كه اگر این طور شد ملائكه‌ها و ارواح  مؤمنین و تا روز قیامت همین طور كه ما او را دوست مى‌داریم او هم ما را دوست مى‌دارد.

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd





نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمؤمنین تاثیر محبّت اهل بیت بر عبادت ما

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/28-19:50

به نام خدا

تاثیر محبّت اهل بیت بر عبادت ما

اگر کسی نماز می خواند و مقداری حواسش پرت است، امّا بنایش بر این است که مؤمن باشد و عمل صالح کند و سعی می‌کند خیالی در نمازش نیاید، خدای تعالی قبول می‌کند و احسن (بهترین نماز) را برایش می‌نویسد.

 این برای کسی است که دوستی علی و اولاد علی علیهم‌السلام را در دل دارد.


حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در ۲۳ ماه مبارک رمضان سال ۹۸

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمؤمنین، شب سرنوشت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/27-19:28

به نام خدا

شب سرنوشت

 امام زمان به اذن اللّه اختیار امور را دارند ملائكه به ایشان نازل مى شوند و احوال خلق را به ایشان عرضه مى دارند و برایشان خبر مى آورند براى نزول نعمت یا بلا از ایشان اجازه مى‌گیرند به خصوص در شب قدر كه مقدرات یك سال مردم رقم مى‌خورد.

 بنابر این در شب قدر، سرنوشت یكسال مردم به دست امام‌ زمان مشخص مى‌شود.

«در شب قدر ملائكه و روح القدس بر امام زمان نازل مى‌شوند و آنچه از امور خیر و شر بندگان است به او تقدیم مى‌كنند».  
«تنزل الملائكة و الروح فیها باذن ربهم من كل امر»
«ملائكه و روح در این شب به اذن پروردگار در همه امور (بر ولى خدا) نازل مى‌شوند....».  

لحظه به لحظه حضرت امام زمان محل نزول ملائكه هستند و هر اتفاقى براى هر كس كه قرار است بیفتد، ایشان اطلاع دارند؛ نطفه‌هایى كه باید بسته شود؛ افرادى كه باید بیایند؛ آنهایى كه باید بمیرند، همه و همه در علم ایشان است و به اذن وى مى‌باشد، حضرت صاحب الزمان روح وسیعى دارند كه تمام عالم را به اراده خدا پر كرده است.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در تفسیر دعای زیارت جامعه کبیر

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم خدایا رحم کن به کسی که سرمایه‌اش امید است...

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/25-21:59

به نام خدا

 آیت اللّه سید علی محمد دستغیب:

ما میگوییم: خدایا رحم کن به کسی که سرمایه‌اش امید است...
ما امید داریم به خدایی که از هر کسی بی‌مهری و بی‌وفایی می‌بینیم، می‌گوید بیا نزد من، من با تو مهربانم.
از هر کسی که آبروریزی می‌بینم و می‌خواهد عیوب مرا فاش کند، می‌گوید بیا که من عیب‌هایت را می‌پوشانم و آبرویت می‌دهم.
ما امید داریم به مولایی که با همهٔ گناهان و صفات بدی که داریم، می‌گوید بیا خودم پاکت می‌کنم و صفات بد تو را تبدیل به خوبی می‌کنم.
من و شما امیدمان به خدایی‌ست که وقتی دلمان شکسته شده و چشممان گریان می‌شود، نازمان را می‌کشد، می‌گوید دوستت دارم و هرچه غم و اندوه داری به کسی نگو، بیا به من بگو...
حالا بعد از این همه ناشکری، یک شب به درگاهت آمده‌ام، می‌گویی خوب کردی آمدی، بیا که سفارش تو را به دوستانم می‌کنم. سفارش تو را به علی علیه‌السلام می‌کنم، علی که یک لحظه هم به من شرک نورزید...

(همراه روضهٔ امیرالمومنین علی علیه‌السلام)

  ۱۲ دقیقه
شب قدر نوزده رمضان . ۱۳۸۵/۰۷/۲۰

گزیده_سخنرانی

    DastgheibQoba.org
Dastgheibqoba




نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمؤمنین

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/25-18:30

به نام خدا

السلام علیک یا امیرالمؤمنین

امشب از خدا بخواهیم که

این شب قدر كه با قرآن و اهل بیت گره خورده، بهترین زمان براى توجّه به معرفت خدا و معرفت نفس است. در این شب، تقدیرات یكساله را خداوند معیّن فرموده، به وسیله ملائكه به حضرت صاحب الزمان ارائه مى دارد و به امضاى ایشان مى رساند. 

بهترین و مهمترین تقدیراتى كه باید از خدا بخواهیم، اول از همه معرفت خداى تعالى و ائمه اطهار علیهم السلام است؛ چیزى كه متضمّن سعادت انسان در عمر ابدى عالم دیگر است، همین است. 

امشب از خدا بخواهید كه تقدیرى بوسیله حضرت صاحب الزمان براى شما رقم بخورد كه در طى یكسال آینده، توجّه شما به خداى تعالى، یك توجّه عالى شود؛ نه توجّه سطحى؛ در این صورت، امشب از هزار ماه عبادتى كه بدون لیلة القدر انجام شود، بهتر است؛ زیرا وضع انسان، از بركت قرآن و عترت، به طور اساسى تغییر مى كند و تبدیل به «انسان واقعى» مى شود.
 
بنابراین حركت انسان در این شب مى تواند به اندازه هزار ماه باشد، به شرط آنكه فقط در فكر دنیا نباشد؛ یعنى همه ى خواسته هایتان دنیایى نباشد كه فقط زن خوب و خانه خوب و امكانات خوب فراهم شود و مریض نشوید و... 

البتّه دنیا را هم باید از خدا خواست و خواستن آنها عیبى ندارد، امّا راحتى این دنیا در مقایسه با سعادت عالم دیگر، مثل یك ریگ در برابر وسعت صحراست.
 
اگر طلب شخص و عنایت خداى تعالى باشد و خداوند این تغییر را نصیب كند، هر شب و روز انسان «قدر» خواهد بود؛ یعنى متوجّه مى شود كه هر ساعت عمرش، برگشت ناپذیر است و مى فهمد چه چیزهایى را مى تواند در این ساعت به دست آورد؛ لذا قدر اوقاتش را مى داند؛ مثل كسى كه سرمایه اش چنان است كه در هر ساعت و هر دقیقه مبلغ قابل توجّهى به اندوخته هایش افزوده مى شود، امّا این كجا و آن كجا؟ 




نظرات() 

خشوع در نماز

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/24-15:17

به نام خدا

خشوع در نماز

در سورۀ مؤمنون اولین خصوصیتی که برای اهل ایمان بیان می‌‌کند، این است که در نمازشان خاشع‌اند؛ یعنی قلبشان متوجه خدای تعالی است. البته مشکل است و خدا باید خشوع را نصیب کند، امّا با خواستن از او، می‌‌شود. 

بگو من سعی می‌‌کنم هنگام وضو حواسم جمع باشد؛ قبل از نماز حرف‌های بیهوده نزنم و آماده می‌شوم برای نماز.از مقدماتِ نماز، نافله است؛ تا آنجا که بتوانم انجام می‌دهم. از خدا می‌‌خواهم کمک کند چند دقیقه‌ای که نماز می‌‌خوانم، برای او باشد و حواسم جمع باشد.

 اول خشوع در نماز این است که حواسش جمع باشد تا برسد به جایی که از نماز لذّت ببرد. به‌تدریج خشوع حاصل می‌‌شود، امّا امروز و فردا نمی‌‌شود. دائم باید از خدا بخواهد و با حواسِ جمع واردِ نماز شود.

حضرت آیت الله دستغیب در ماه مبارک رمضان سال ۹۸

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم خوابیم یا بیدار

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/24-13:33

بسم الله الرحمن الرحیم

شاید خانم آنه ماری شیمل اسلام پژوه آلمانی برای کسانی که حقیقت بین واعتقاد به دنیای دیگر دارند از میان هزاران هزار کلام شیوا ودلنشین  حضرت علی (ع) این سخن اثر بیشتری داشته باشد برای عبرت وانجام عمل نیک وصالح  که دستور داده بر روی سنگ قبر خویش آن را بنویسند تنها چیزی که بر روی سنگ قبر این شخصیت است همین کلام حضرت است که میفرمایند:

«النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»

مردم در خوابند زمانی بیدار میشوند که مرده اند(یعنی زمانی متوجه حقیقت میشوند ومی فهمند که چه کارهایی باید انجام می داده اند که دیگر مرده هستند وکاری از آنها ساخته نیست)

از کجا بفهمیم در خوابیم یا بیداریم.

اگر دقت کنید یک انسان خوابیده حرکاتش منظّم نیست اگر هم حرف بزند حرف‌هایش موزون نیست نه حرف‌های انسان خوابیده منظّم و موزون و منطقی است نه حرکاتش موزون و منظّم و منطقی است نه بین حرکات و گفتارهای او یک ربط منطقی است این سه نشانه خواب است اگر کسی خوابیده است حرف‌هایی که می‌زند منطقی و موزون نیست حرکاتی هم که می‌کند منطقی و موزون نیست بین حرکات و گفته‌های او هم ربط منطقی نیست برخلاف انسان بیدار که کاملا رفتار وگفتار وعمل او منظم و منطقی است.

پس بین خواب‌ها هیچ رابطه‌ منطقی نیست بین بیداری‌ها کاملاً رابطه منطقی هست پس معلوم می‌شود بیداری چیست خوابیدن چیست برخی‌ها الآن ممکن است شصت سال عمر داشته باشند از آنها سؤال بکنند که پایان‌نامه این پنجاه سالت چیست چیزی در دستش نیست قدری بازی کرده قدری خلاف کرده قدری درگیر شده قدری به دعوا گذرانده قدری به شوخی گذرانده پایان‌نامه داری؟ نه, تجارت کردی؟ نه, زراعت کردی؟ نه, کار مثبتی برای نظام انجام دادی؟ نه, برای مردم انجام دادی؟ نه, چه چیزی در دستت است؟ هیچ! این معلوم می‌شود شصت سال واقعاً خواب بود برای اینکه هیچ رابطه‌ای بین این دوران عمرش نیست پایان‌نامه‌ای ندارد نه کتابی نوشته نه راهی را رفته نه خدمتی به جامعه کرده خب این معلوم می‌شود شصت سال خواب بود این دیگر برهان فلسفی نمی‌خواهد این دیگر حکمت و فلسفه نمی‌خواهد این فقه و اصول نمی‌خواهد این وقتی محاسبه کند معلوم می‌شود شصت سال خواب بود اکثری هم این طورند «الناس نیام فإذا ماتوا انتبهوا» وقتی هم که مُردند مدّت‌های مدید نمی‌فهمند مردند می‌بینند وضع عوض شد صحنه عوض شد افرادی را می‌بینند که قبلاً نمی‌دیدند صحنه‌هایی را می‌بینند که برایشان ناشناس است بعد از مدّت‌ها رنج، تازه می‌فهمند که مُردند ودیگر هیچ کاری از آنها ساخته نیست جز افسوس وحسرت خوردن.

فرا رسیدن سالروزشهادت مولای متقیان امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) را خدمت شما شیعیان ومحبان حضرتش تسلیت وتعزیت عرض مینمائیم





نظرات() 

شب قدر

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/23-18:17

به نام خدا

شب قدر

بسم الله الرحمن الرحیم 

همه اعمال امشب خوب است و مورد توجّه خدا و معصومین علیهم السلام  است،نمی شود گفت که کدام عمل بهتر است.
 ولی شاید که در روایت آمده بهترین اعمال مذاکره علم است بنده گفتم معنی آن این است که دوستان که در مجلس هستند در مورد صفات خدا صحبت کنند .
علم یعنی علم توحید علمی که ما را از تخیّلات خارج کند و آن علمی که برای ما نفع داشته باشد. هر کس هر عادت بدی که داشته همین الان بین خودش و خدای تعالی تصمیم بگیرد که این عادت را رها کند اگر در بین ما چند نفر این تصمیم را بگیرند برای همه ما نافع است. قول بدهند که که ما قبلا کینه  سوظن .دروغ . غیبت و.....نسبت به دیگران انجام دادیم الان تصمیم می گیریم که همه اینها را از قلبمان خارج کنم.
 
همین تصمیم اجر دارد برای خودش و دیگران و خداوند یاریش می کند.

به امیرالمومنین قول بدهد که دیگر سراغ گناه نرود این یکی از اعمال امشب است.
یک چیزی که گره از کار های ما باز می کند توبه است.
 
امام رضا علیه السلام  می فرماید: کسانیکه فرزند خدا به آنها نداده شب ها صد مرتبه استغفار کنند.
 توضیح روایت :
این می رساند که که بعضی از خطاها است که خودش ملتفت نیست و جلوی نعمت را می گیرد  و توفیق را از انسان سلب می کند و گناهی کرده یادش رفته توبه کند و یا دل کسی را رنجانده و یادش رفته عذر خواهی کند.

حکایت:
شخص ماهی گیری بود که از راه ماهی گیری امرار معاش می کرد، یک روز که از صید بر می گشت  و ماهی خوبی صید کرده بود مامور حاکم  ماهی را به زور از او گرفت آن مرد صیاد هرچه التماس کرد که ماهی او را پس بدهد او پس نداد و ماهی را برد به خانه دستور طبخ آن را داد. بعد از خوردن دست های او شروع به تاول زدن کرد نزد طبیب رفت او دستور داد که باید انگشتانش قطع  شود بعد از قطع باز هم شروع کرد جای دیگه بدنش تاول زد باز طبیب دستور داد که عضو دیگرش باید قطع شود، ناله کرد به درگاه الهی که چرا بدن من قطعه قطعه می شود.

شخصی به او گفت فلان صیّاد از تو ناراحت است او رفت  و رضایت او را جلب کرد  تا اینکه خدا او را بخشید و او خوب شد.
همین امشب برای آنهای که می دانی بدی در حقشان کردی برای آنها دعا کن  که باعث روح و گشایش می شود و گره ها را بازمی کند.
یک وقت بچه خودش را کتک می زند  او آهی می کشد تا مدتها انسان را فلج می کند می بینی مرض پشت مرض  مصیبت پشت مصیبت حتی اگر به حیوانی را هم ظلم کند همین طور است آهش او را می گیرد.

توصیه:
جوانان با خدای خودتان عهد ببندید و بگوید ای خدا هر خلافی را که من قبلا کردم دیگر آن را کنار گذاشتم ،و منتطر التفات خدا باشند.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان سال ۹۲

https://chat.whatsapp.com/CusRe9gqcgwKwvZwc6houd




نظرات() 

احترام به پدر و مادر

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/22-15:24

به نام خدا

احترام به پدر و مادر

خدای تعالی در آیات مختلف قرآن دربارۀ پدر و مادر توصیه کرده است. کسانی که اهل دین و ایمان هستند، باید حق آنها را رعایت و بدخلقی‌هایشان را تحمل کنند.

وقتی انسان پیر می‌شود، ادراکات و حوصلۀ جوانی را ندارد و گاه ایراداتی می‌گیرد. فرزندان باید مواظب باشند به آنها اف هم نگویند. حتی در این حد که سر برگردانند و زیر لب چیزی بگویند هم جایز نیست.

وقتی پدر و مادر از دنیا می‌روند،آنها هنوز به ما احتیاج دارند. برایشان خیرات کنید، حقوقشان را ادا کنید، اگر کسی از دستشان نارحت است، عذرخواهی کنید تا راضی شوند.

احترام به پدر و مادر اهمیت زیادی دارد؛ موجب عاقبت به خیری انسان می‌شود؛ توسعۀ رزق و روزی می‌دهد؛ حاجات انسان را برآورده می‌‌کند. مبادا آنها را آزار بدهید و اذیت کنید. اگر برنجند و آهی بکشند، واویلاست.

 حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در ۱۵ ماه مبارک رمضان سال ۹۹
https://chat.whatsapp.com/4oyki3Eov6MI1hp6cBnmfj




نظرات() 

اهل الله

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/21-19:17

به نام خدا

اهل الله

بخشی از شرح دل‌نشین دعای سحر | جلسه سوم

اهل اللّه مطلق شدن یعنی خدایی شدن؛ یعنی ملتفت شود هرچه دارد از خدای تعالی است؛ مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام که می‌‌فرمود: «انت العالم و انا الجاهل، انت الغنی و انا الفقیر…».

این را نه یک لحظه و یک ساعت، بلکه همیشه ملتفت است و می‌فهمد. وقتی دائم التفاتش به خدای تعالی بود، هیچ بودن خودش را می‌فهمد.

خدای تعالی ما را خلق کرده تا عنایات بزرگی به ما کند، لکن با این وضع مادی نمی‌توانیم؛ پس باید توسعه پیدا کنیم. کسی که طاقت دیدن یک حورالعین را ندارد، چگونه می‌تواند جمال و جلال خدای تعالی را ببیند؟ چطور می‌تواند جمالی که همۀ حورالعین‌ها و بهشت را خلق کرده، تحمل کند؟ لذا باید زحمت بکشد و کوشش کند تا وسیع شود. باید دائم از خدای تعالی بخواهد تا کم‌کم آماده شود. اهل اللّه مطلق شدن، یعنی همین.

این‌طور نیست که شب بخوابد و صبح بیدار شود، همه‌چیز نصیبش شود. این خلاف اراده و سنّت پروردگار است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لینک عضویت در کانال واتس‌اپ مرکز نشر آثار و اندیشه های آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب | کانون فرهنگی مسجد قبا

https://chat.whatsapp.com/JMbIkwCkHjn7zjUsQdp5Sn




نظرات() 

توسعه روحی

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/20-20:52

به نام خدا
توسعه روحی

خدای تعالی ما را خلق کرده تا عنایات بزرگی به ما کند، لکن با این وضع مادی نمی‌توانیم؛ پس باید توسعه پیدا کنیم.

 کسی که طاقت دیدن یک حورالعین را ندارد، چگونه می‌تواند جمال و جلال خدای تعالی را ببیند؟ لذا باید زحمت بکشد تا وسیع شود. باید دائم از خدای تعالی بخواهد تا کم‌کم آماده شود. 

این‌طور نیست که شب بخوابد و صبح بیدار شود، همه‌چیز نصیبش شود. این خلاف اراده و سنّت پروردگار است. درک جمال پروردگار ظرفیت می‌خواهد و ظرفیت با زحمت حاصل می‌شود. زحمت هم یعنی مخالفت با نفس.

حضرت آیت الله دستغیب تفسیر دعای سحر در ماه مبارک رمضان سال ۹۹

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6





نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم احکامی از روزه که باید بدانیم

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/20-09:40

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر دریک  اتاقی  که چند نفر مشغول به کار هستند همه آنها روزه نباشند حالا یا روزه نگرفتن آنها عمدی است یا بواسطه مشکلات جسمانی معذور از روزه گرفتن هستند

آیا با این تفاصیل میتوانند در مقابل یکدیگر روزه خواری کنند.

نظر تمام مراجع واز نظر دین اسلام این کار حرام است  برهمه مسلمانان واجب ولازم است که حرمت ماه رمضان را نگه دارند پس اگر در یک مکانی افرادی روزه نباشند حق ندارند در مقابل یکدیگر روزه خواری کنند اگر چه دوست وهمکار باشند در اینگونه مسایل هیچ فرقی بین افراد نیست حتی در خانه اگر پدر یا مادر خانواده بواسطه عذری نتوانند روزه بگیرند حق ندارند در مقابل فرزندان روزه خواری کنند اگر چه فرزندان خانواده هم روزه نگرفته باشند

مطلب بعد اینکه ...

شهروندان جمهوری اسلامی ایران را دو گروه تشکیل می­دهند: مسلمانان و غیرمسلمانان.

مسلمانان به طور معمول خود را موظف به عمل به احکام اسلامی می­دانند با این وجود بخشی از آنان که مایل نباشند به احکام مزبور عمل کنند می­توانند بدون آن­که بخواهند به صورت آشکار هنجارشکنی کنند، در پنهان به احکام مزبور عمل نکنند. برای مثال، اگر کسی مایل نیست روزه بگیرد، می­تواند روزه نگیرد و به صورت پنهانی روزه خواری کند اما حق ندارد هنجارهای جامعه اسلامی را به طور آشکار نقض کند. بخش غیرمسلمان کشور نیز که براساس اصل سیزدهم قانون اساسی: ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ هستند، در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آئین‏ خود عمل‏ می­کنند. برای مثال، اگر مشروبات الکلی طبق آیین آنان جایز است می­توانند تولید و مصرف کنند با این وجود موظفند هنجارهای جامعه اسلامی را رعایت کنند و نمی­توانند به صورت علنی شرب خمر نموده و یا مراکز مشروب فروشی راه­ اندازی کنند.

پس انجام هر کاری که بی احترامی  به ماه رمضان باشد یا دلیلی برای روزه خواری دیگران شود حرام است وتکرار عمدی آن موجب تعزیر میشود.





نظرات() 

در مسیر اهل بیت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/19-19:36

به نام خدا
در مسیر اهل بیت


 وقتی به خود نگاه می‌کنیم، از مغز سر تا پنجۀ پا هرچه هست، خلقت پروردگار است که همه را از یک نطفه آفریده. به راستی ما در خلقت کدام جزء از اجزاء بدنمان دخالت داشتیم؟!

تعجب اینجاست که چیزی از خود نداریم و این‌همه من‌من می‌کنیم؛ مال خودم،‌ چشم خودم، مغز خودم! این منیت چگونه باید رفع شود تا آدمی بفهمد هیچ‌کدامِ این‌ها مال او نیست؛ خالقش کس دیگری است؟

رسیدن به این مقصد راهی ندارد جز عمل به دستورات خدا، پیامبر و ائمۀ اطهار علیهم‌السلام. باید تا آخر بر این روال بود.

حضرت آیت الله دستغیب در ۱۲ رمضان شرح دعای سحر

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6




نظرات() 

خاصیّت ذکر خدا

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-21:03

به نام خدا
 خاصیّت ذکر خدا

 كسى كه به گناه عادت كرده است، از قرآن و نماز و همنشینى با خوبان لذّت نمى برد و این كارها برایش سخت و سنگین است. 

 كسى هم كه خوب است و خوبى را مى طلبد، مجالس معصومین و شنیدن و خواندن فضایل ایشان و نیز قرآن و نماز و عبادت، موجب پیشرفت معنوى برایش مى شود و عنایت خداى تعالى را به او هدیه مى دهد. 

اثر این پیشرفت، همان آزادى و فرح بعد از نماز و بعد از گریه بر امام حسین علیه السلام است. این خاصیّت یاد خداست.

حضرت آیت الله دستغیب در کتاب تفسیری هادی ج1

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6





نظرات() 

عبادت کوتاه ولی ارزشمند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-21:00

به نام خدا
عبادت کوتاه ولی ارزشمند

همۀ شما این حدیث نبوی را شنیده‌اید که «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّین» نماز ستون خیمۀ دین است. وقتی ستون را بر می‌دارند، خیمه فرو می‌افتد؛ کنایه از اینکه دین با نماز برپاست. کسی که در نماز کاهلی می‌کند و نمی‌خواند، باید استغفار کند و برگردد.

حیف است عمر انسان بدون نماز بگذرد! آن‌هم نمازی که خدای تعالی به این آسانی قرار داده. مدت زمانی که همۀ نمازهای پنج‌گانه روی هم می‌گیرند، به نیم‌ساعت نمی‌رسد.

با این‌همه سفارش به نماز و این‌ همه خواص برای آن، اگر شخص مسلمان و شیعۀ علی ولی اللّه کاهلی کند و آن را عقب بیندازد، خسارت است. حیف است عمر بگذرد و این عبادت آسان و کوتاه با این‌همه ارزش و اهمیت را انجام ندهد.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در ماه رمضان سال۹۹

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6




نظرات() 

به نام خدا اثر تلاوت قرآن

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-20:57

به نام خدا
اثر تلاوت قرآن

هر كس تصمیم به تلاوت قرآن بگیرد و به صورت مرتّب آن را با حضور قلب و حواس جمع، رو به قبله، بدون سستى و كندى، تلاوت نماید مطمئنآ بعد از گذشت یك ماه و پایان یك ختم متوجه تغییر در خویش مى‌گردد و خواندن آن را موجب ایجاد تحولات عظیم درونى، مى‌یابد؛ تحولى از جنس آزادى، رَوح، وارستگى و هدایت.

 این خود بهترین و قابل لمس‌ترین دلیل معجزه‌بودن قرآن است و راهى است براى وصال پروردگار. لذا این قرآن به تعبیر خود قرآن، نور، شفاء، بصیرت، هدایت و تذكره است براى مؤمنین.

حضرت آیت الله دستغیب در تفسیر سوره عنکبوت

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6




نظرات() 

بلای کرونا

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-20:54

به نام خدا
بلای کرونا

آدمی در هر سختی و شدتی، چه فردی و چه اجتماعی، باید منتظر باشد هرچه زودتر برطرف شود؛ مثل این روزها که مردم به‌خاطرِ کرونا در ناراحتی شدید واقع شدند، باید از خدا بخواهند این مصیبت را برطرف کند و یقیناً خواهد کرد.


این بلا هم ظاهرش عذاب و باطنش رحمت است؛ چراکه مردم را به درونشان و به خدای تعالی ملتفت می‌کند و متوجه می‌شوند کسی جز او نمی‌‌تواند آن را رفع کند. اگر هم دانشمندان به واکسن یا درمانی دست پیدا کردند، از لطف خداست، چه بفهمد و چه نفهمند.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در هشتم ماه مبارک رمضان سال ۹۹

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6




نظرات() 

البلاء للولاء

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-20:51

به نام خدا
البلاء للولاء


مؤمن باید آمادۀ بلا باشد. هرچه ایمانِ شخص بیشتر باشد، بلایش بیشتر است. وقتی بلا و مصیبتی پیش می‌آید، بگو معلوم می‌‌شود خدا مرا دوست می‌‌دارد؛ معلوم می‌‌شود مورد نظر ائمۀ اطهار علیهم‌السلام هستم؛ چراکه «البلاء للولاء» بلا برای دوستان خداست. 

نگو مگر من چه گناهی کردم! صحبت از گناه نیست، صحبت از این است که باید از این دنیا دل بکَنی.

 دل‌کندن از دنیا منوط به این است که بلاهایی پیش بیاید تا بدانی دنیا زودگذر است و جای ماندن و خوشی برای مؤمن نیست. 

حضرت آیت الله دستغیب در روز  بیست چهار ماه مبارک رمضان سال ۹۷

https://chat.whatsapp.com/LBiuaaVeQSh3uI5cRI4RO6




نظرات() 

انسان صاحب بهاء

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-20:48

به نام خدا
 انسان صاحب بهاء

وقتی انسان رو به خدا می‌‌آورد، صاحب بهاء می‌شود؛ یعنی خدای تعالی زیبایی درونی به او می‌دهد. 

وقتی سعی می‌کند واجبات را انجام دهد؛ حرام را ترک کند؛ با تقوا باشد و صفاتی که قرآن فرموده، تمرین کند، خدای تعالی به او بهاء می‌دهد. 

کسی که از ماده بیرون می‌آید، خداوند بهاء نصیبش می‌کند.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در پنجم ماه رمضان سال۹۹
https://chat.whatsapp.com/DOtV2PCQjIQJq0Ml97CJGU




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۶: در وصیت حضرت كه به حَسنین (سلام الله علیهما) بعد از آسیب دیدن به وسیله ابن ملجم ملعون ایراد كرد فرمود: «وَاللَّهُ‏َ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّكُمْ لاَتُخَلُّوهُ مَابَقِیتُمْ، فَإِنَّهُ اِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا» اگر كعبه ترك بشود خدا به شما مهلت نخواهد داد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-11:09

به نام خدا

در وصیت حضرت كه به حَسنین (سلام الله علیهما) بعد از آسیب دیدن به وسیله ابن ملجم ملعون ایراد كرد فرمود: «وَاللَّهُ‏َ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّكُمْ لاَتُخَلُّوهُ مَابَقِیتُمْ، فَإِنَّهُ اِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا» اگر كعبه ترك بشود خدا به شما مهلت نخواهد داد نامه‌ای هم برای فرماندار رسمی‌‌اش در مكه كه قسم ابن‌عباس است مرقوم فرمود كه این در نامه‌های حضرت به عنوان شصت و هفتمین نامه نهج البلاغه است به قسم‌ابن‌عباس فرمود: «فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ، وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ، وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَیْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِی، وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ، وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ. وَ لاَ یَكُنْ لَكَ إِلَى النَّاسِ سَفِیرٌ إِلاَّ لِسَانُكَ، وَ لاَ حَاجِبٌ إِلاَّ وَجْهُكَ» تا به اینجا در پایان نامه فرمود: «وَ مُرْ أَهْلَ مَكَّةَ أَنْ لاَ یَأْخُذُوا مِنْ سَاكِنٍ أَجْراً» الان آمدند این را به این صورت درآوردند فرمود به مردم مكه امر بكن كه از این واردین كرایه نگیرند چرا؟ «فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: ﴿سَوَاءً الْعَاكِفُ فِیهِ والْبَادِ﴾» آن‌گاه عاكف و بادی را معنا می‌كند می‌فرماید: «فَالْعَاكِفُ الْمُقِیمُ بِهِ، وَ الْبَادِی: الَّذِی یَحُجُّ إِلَیْهِ مِنْ غَیْرِ أَهْلِهِ. وَفَّقَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاكُمْ لَِمحابِّهِ» این را در پایان فرمود در بخشهای دیگر هم چه در كلمات قصار چه در غیر كلمات قصار از مكه به عنوان اینكه اینها فریضه الهی هستند و فقر زدا هستند هم یاد می‌كند
فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۵؛ گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی چرا كعبه را كعبه گفتند فرمود خب چون مكعب شكل است دیگر برای اینكه شش سطح دارد و مكعب شكل است از این جهت این را كعبه گفتند بعد فرمود كه كعبه كه چهار دیوار دارد و یك سقف و یك كف این چهار دیوارش چون بیت المأمور چهار دیوار دارد و بیت المأمور چهار ضلع دارد برای اینكه عرش خدا دارای چهار ضلع است و عرش خدا دارای چهار ضلع است برای اینكه كلمات تامات چهار تا است «سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر»

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-11:07

به نام خدا

 چرا كعبه را كعبه گفتند فرمود خب چون مكعب شكل است دیگر برای اینكه شش سطح دارد و مكعب شكل است از این جهت این را كعبه گفتند بعد فرمود كه كعبه كه چهار دیوار دارد و یك سقف و یك كف این چهار دیوارش چون بیت المأمور چهار دیوار دارد و بیت المأمور چهار ضلع دارد برای اینكه عرش خدا دارای چهار ضلع است و عرش خدا دارای چهار ضلع است برای اینكه كلمات تامات چهار تا است «سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر» آن‌گاه معنای چهار گوشه بودن عرش هم معلوم می‌شود معنای بیت المأمور هم معلوم می‌شود قهراً فقط نشئه طبیعت است كه چهار دیوار گلی و سنگی است از آنجا بالا رفتن دیگر چهار دیوارش می‌شود «سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله والله اكبر» «وَ تَشَبَّهُوا بِمَلائِكَتِهِ الْمُطِیفِینَ بِعَرْشِهِ. یُحْرِزُونَ الْأَرْباحَ فی مَتْجَرِ عِبَادَتِهِ» همان ﴿هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجیكُمْ﴾ هست ﴿یَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ﴾ هست «وَ یَتَبادَرُونَ عِنْدَهُ مَوْعِدِ مَغْفِرَتِهِ، جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لِلْإِسْلامِ عَلَماً، وَ لِلْعَائِذِینَ حَرَماً» كسی كه پناهنده شد آنجا حرم است «فَرَضَ حَقَّهُ، وَ أَوْجَبَ حَجَّهُ، وَكَتَبَ عَلَیْكُ‏ْ وِفادَتَهُ» مهمانی او را این مطالب را خدا با این جمله بیان كرد «فَقَالَ سُبْحَانَهُ: ﴿وَ لِلَّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً، وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ﴾» یعنی همه آن معارف و مطالب را حضرت از این آیه استفاده كرد
فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۴: خطبه اول فرمود: «وَ فَرَضَ عَلَیْكُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ، الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنامِ، یرِدُونَهُ وُرُودَ الْأَنْعامِ، وَ یَأْلُهَونَ إلَیْهِ وُلُوهَ الْحَمام» كبوترگونه پناه می‌برند «وَ جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ» نشانه فروتنی مردم در پیشگاه عظمت حق است. چون همه انبیا اینجا طواف كردند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-11:05

به نام خدا

در نهج ‌البلاغه چه در خطبه‌ها و چه در نامه‌ها هم سخن از كعبه به میان آمده هم سخن از حج اینها را تبركاً بخوانیم در خطبه اول درباره فریضه حج این‌ چنین فرمود: «وَ فَرَضَ عَلَیْكُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ، الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنامِ، یرِدُونَهُ وُرُودَ الْأَنْعامِ، وَ یَأْلُهَونَ إلَیْهِ وُلُوهَ الْحَمام» كبوترگونه پناه می‌برند «وَ جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ» نشانه فروتنی مردم در پیشگاه عظمت حق است «وَ إِذْعانِهِمْ لِعِزَّتِهِ، وَ اخْتَارَ مِنْ خَلْقِهِ سُمَّاعاً أَجَابُوا إِلَیْهِ دَعْوَتَهُ، وَ صَدَّقُوا كَلِمَتَهُ، وَ وَقَفُوا مَوَاقِفَ أَنْبِیائِهِ» چون همه انبیا اینجا طواف كردند از شیخنا الاستاد مرحوم آقای الهی قمشه‌ای (قدس الله نفسه الزكیه) نقل شده است یعنی آن بزرگانی كه با ایشان همسفر بودند از حال ایشان بعید نبود البته كه تمام آن قسمتها را پابرهنه راه می‌رفتند در زیارت می‌گفتند این جایی است كه انبیا پا گذاشتند و نمی‌شود با كفش راه رفت و اینها در آن سفر گفتند تمام این قسمتهای پاهای شریفشان تاول زده همین كه اسرار حج دارند البته آن روحیه و آن حال با اینها سازگار است اینها قدم به قدم وجب به وجب جایی است كه انبیا پا گذاشتند حالا گذشته از اولیا و اوصیا همه انبیا اینجا پا گذاشتند «وَ اخْتَارَ مِنْ خَلْقِهِ سُمَّاعاً أَجَابُوا إِلَیْهِ دَعْوَتَهُ، وَ صَدَّقُوا كَلِمَتَهُ، وَ وَقَفُوا مَوَاقِفَ أَنْبِیائِهِ، وَ تَشَبَّهُوا بِمَلائِكَتِهِ الْمُطِیفِینَ بِعَرْشِهِ»
فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۳: عبادتهای دیگر نظیر نماز كه عمود دین است برای كودكان در سن تمرینی از سن هفت به بعد شروع می‌شود با اختلافی كه هست آیا عبادت صبی مشروع است یا تمرینی گرچه حق این است كه عبادت صبی ممیز مشروع است اما در سن تمیز كودك نوزاد سخن از نماز ندارد چه رسد به روزه و امثال ذلك ولی در باب حج این‌ چنین نیست انسان چه در دوران نوزادی و چه در دوران نوجوانی و چه در دوران جوانی و بلوغ در هر سه دوران می‌تواند حج داشته باشد طواف داشته باشد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-11:00

به نام خدا

 عبادتهای دیگر نظیر نماز كه عمود دین است برای كودكان در سن تمرینی از سن هفت به بعد شروع می‌شود با اختلافی كه هست آیا عبادت صبی مشروع است یا تمرینی گرچه حق این است كه عبادت صبی ممیز مشروع است اما در سن تمیز كودك نوزاد سخن از نماز ندارد چه رسد به روزه و امثال ذلك ولی در باب حج این‌ چنین نیست انسان چه در دوران نوزادی و چه در دوران نوجوانی و چه در دوران جوانی و بلوغ در هر سه دوران می‌تواند حج داشته باشد طواف داشته باشد در دوران نوزادی اطافه مستحب است یعنی برای پدر و مادر شایسته است كه فرزند نوزادشان را اطافه بدهند این كار را هم می‌كردند یعنی از طرف اینها نه اینكه نیابتاً از طرف كودك نیت بكنند بلكه خودشان نیت می‌كنند كودك را طواف می‌دهند اطافه می‌دهند نه اینكه از طرف كودك طواف كنند یك بخشش مربوط به طواف از طرف كودك است كه آن نیابت است اما در همان دوران نوزادی سخن از اطافه است بعد وقتی خود این كودك در حد نوجوانی رسید ولو بالغ و مكلف نیست اما اهل تمیز است می‌تواند نیت كند آن‌گاه خودش حج انجام می‌دهد حج او هم مشروع است به عنوان یك فضیلت ولی حَجة الاسلام او محسوب نمی‌شود وقتی كه بالغ شد آن‌گاه حَجة الاسلام را باید انجام بدهد پس انسان در سه مرحله می‌تواند حج داشته باشد حج اطافه‌ای و حج ندوی و حج فرضی در حج اطافه‌ای روایاتی است كه در باب حج و وجوب حج و ندو حج آمده باب بیست از ابواب وجوب حج و شرایط حج عنوان باب این است باب انه یستحب ان یَحج غیر البالغ او یُحج به و یحرم به ولیه احرام به غیر از احرام عنه است حالا روایت اول‌اش این است كه عبدالله ابن سنان از امام صادق (سلام الله علیه) می‌گوید كه «قال سمعته یقول عبد الله ابن سنان» می‌گوید كه من شندیم كه امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «مرّ رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برویس و هو حاجٌ فقامت الیه امرأتٌ و معها سبیٌ لها فقالت یا رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ایحج عن مثل هذا قال نعم و لك اجره» در رویس زنی خدمت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسید و كودكی را هم به همراه داشت «و معها صبیٌ لها» به حضرت عرض كرد كه از طرف این كودك می‌شود حج كرد كه حج عن الصبی است نه حج الاحجاجه احجاجه نیست الاحرام بالصبی نیست الحج عن الصبی است فرمود آری و تو اجر می‌بری ولی روایت دوم كه علی ابن مهزیار عن محمد ابن فضیل نقل می‌كند و «سئلت ابا جعفر الثانی (علیه السلام) حضرت جواد عن الصبی متی یحرم به» چه وقت ما او را اطافه بدهیم چه وقت او را احرام ببندیم و بگردانیم دور طواف نه اینكه از طرف او حج كنیم یا طواف كنیم چه وقت او را محرم كنیم «قال اذا اصغر» همین كه دندان درآورد خب مراتب نازلتر هم دارد كه حمل می‌شود بر مراتب فضل این برای دوران نوزادی این كودك است اما دوران نوجوانی وقتی كه خودش اهل تمیز شد دیگر خودش می‌تواند مستقلاً حج انجام بدهد و مشروع هم هست منتها مجزی از حَجة الاسلام نیست باب دوازده از ابواب وجوب حج ناظر به این قسمت است از امام صادق (سلام الله علیه) رسیده است كه الصبی اذا حج به كه احجاج اوست نه حج از او «فقد قضی حَجة الاسلام حتی یكبر» بزرگ بشود ولی روایت بعدی این است كه «لو ان غلاماً حج عشر حجج» اگر نوجوانی ده بار هم مكه مشرف بشود حج انجام بدهد «ثم احتلم» بالغ بشود «كانت علیه فریضة الحج» هم حج او مشروع است هم مجزی از حَجة الاسلام نیست این است كه گفته شد ﴿وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبیلاً﴾ شامل همه افراد می‌شود اعم از كوچك و بزرگ منتها در آن اصل مشروعیت شریكند و در وجوب و ندو از هم جدا می‌شوند.
فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۲: مؤمن كسی است كه هم حسنه در دنیا دارد هم حسنه در آخرت كافر ممكن است چند صباحی از نعمت مكه برخوردار بشود اما ﴿قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلیلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النّارِ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ﴾ آنها به بركت مؤمنین یك نعمتی را برخوردارند و استفاده می‌كنند ولی پایان كارشان ﴿وَ بِئْسَ الْمَصیرُ﴾ است.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-10:58

به نام خدا
 مؤمن كسی است كه هم حسنه در دنیا دارد هم حسنه در آخرت كافر ممكن است چند صباحی از نعمت مكه برخوردار بشود اما ﴿قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلیلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النّارِ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ﴾ آنها به بركت مؤمنین یك نعمتی را برخوردارند و استفاده می‌كنند ولی پایان كارشان ﴿وَ بِئْسَ الْمَصیرُ﴾ است.

فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۰: فرمود ما دو خاصیت به این سرزمین دادیم یكی امنیت و یكی بركتهای مادی در موارد دیگر یا هیچ كدام نیست یا یكی از این دو نیست كم اتفاق می‌افتد كه طبق جریان عادی هر دو نعمت یك جا جمع بشود اما سرزمین حرم با اینكه به حسب ظاهر باید فاقد هر دو نعمت باشد واجد هر دو نعمت است اما باید فاقد امنیت باشد برای اینكه خوی مردم حجاز خوی درندگی و غارت است فرهنگ و سواد كه در آنجا رواج نداشت و كشاورزی و دامداری و صنعت و امثال ذلك هم كه از خود نداشت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-10:49

به نام خدا

﴿أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَمًا آمِنًا یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ كُلِّ شَیْ‏ءٍ رِزْقًا مِنْ لَدُنّا﴾ فرمود ما دو خاصیت به این سرزمین دادیم یكی امنیت و یكی بركتهای مادی در موارد دیگر یا هیچ كدام نیست یا یكی از این دو نیست كم اتفاق می‌افتد كه طبق جریان عادی هر دو نعمت یك جا جمع بشود اما سرزمین حرم با اینكه به حسب ظاهر باید فاقد هر دو نعمت باشد واجد هر دو نعمت است اما باید فاقد امنیت باشد برای اینكه خوی مردم حجاز خوی درندگی و غارت است فرهنگ و سواد كه در آنجا رواج نداشت و كشاورزی و دامداری و صنعت و امثال ذلك هم كه از خود نداشت مردم بی‌‌‌فرهنگ گرسنه غارتگر می‌شوند فرمود با اینكه به حسب ظاهر حرم باید ناامن باشد و مركز فقر باشد ما هم اینجا را مأمن قرار دادیم هم پربركت اینها اگر بخواهند ایمان بیاورند بهانه‌ای ندارند پس اگر گفتند ﴿إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنا﴾ جوابش این است ﴿أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَمًا آمِنًا﴾ كه همه حرمت این حرم را حفظ می‌كنند ﴿یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ كُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾ بهترین میوه در آنجا جبایه می‌شود جمع‌آوری می‌شود گردآوری می‌شود این كار ﴿رِزْقًا مِنْ لَدُنّا﴾ یعنی هم ﴿آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ﴾ و هم ﴿اَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ﴾ هر دو رزقی است از طرف ما به اینها دادیم این ﴿رِزْقًا مِنْ لَدُنّا﴾ اختصاصی به ﴿یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ كُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾ ندارد فرمود ما این دو خصوصیت را به بلد امین دادیم ﴿وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ﴾

فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ تبریک روز کارگر و روز معلم

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/13-13:25

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 
زحمات وتلاش معلمان درعرصه صنعت را گرامی میداریم که امروز حضور و فعالیت هزاران مهندس و صنعتگر در عرصه تولید کشور مرهون تلاش ها و زحمات بی بدیل و ارزشمند همه معلمان است چه در عرصه صنعت وچه در عرصه دانشگاه وهمچنین روز جهانی کار وکارگر را به همه کارگران عزیز تبریک عرض مینمائیم که درسایه مجاهدت ها و دلسوزی های این قشر زحمتکش، امروز در سخت ترین شرایط تحریم های تحمیلی محکم تر و استوار تر از هر روز دیگر، برای اعتلای پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بر می دارند.



نظرات() 

بسم الله الرحمن الرحیم فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/10-18:22

 به نام خدا
فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ

اگر بتوانید در این ماه رمضان روزانه یك یا دو ساعت قرآن بخوانید، فضیلت بسیارى نصیبتان مى‌شود و براى بدن، روحیه، دنیا و آخرتتان خوب است.

 آیات نورانى این كتاب شریف، براى مؤمنان شفا و رحمت ظاهرى و باطنى است؛ 
(وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُوْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظّالِمینَ اِلّا خَسارآ )   
 
«و از قرآن آنچه براى مؤمنان شفا و رحمت است نازل مى‌كنیم و ستمكاران را جز زیان نمى‌افزاید.» 
 
حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در تفسیر سوره انعام

https://chat.whatsapp.com/DOtV2PCQjIQJq0Ml97CJGU





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات