بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

دل بستن به دنیا

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/31-18:55

به نام خدا
دل بستن به دنیا

آنچه دربارۀ دنیا مذمت شده، دل‌ بستن به آن است؛‌ یعنی انسان طوری وابسته به مادیات شود که اگر از دستش رفت، دینش را رها کند یا از شدت غصه بیمار شود و بمیرد.

دنیا انسان را دنبال خود می‌کشد. مال و جمال و ریاست آدمی را جذب می‌کند و کم‌کم با وسوسه‌های شیطان، مثل حلقه‌ای بر گردن او می‌افتد، طوری که اگر نمازش هم دیر شود یا قضا شود، عین خیالش نیست. 

از همین رو امیرالمؤمنین می‌فرماید «وَ إِنْ بَغَتْكُمَا» حتی اگر دنیا دنبال شما آمد، مراقب باشید فریبش را نخورید و خود را به او نسپارید.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در ماه رمضان ۹۸

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7





نظرات() 

جهانی پر از ترس

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/31-11:05

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

در دهه دوم فرورودین امسال خبری در رسانه ها بازتاب فراوانی داشت خبر این بود که دولت آلمان به منظور افزایش روحیه در مسلمانان برای مقابله با بیماری کرونا، اجازه داد تا اذان از مناره‌های مساجد این کشور پخش شود.

به احتمال زیاد شما هم خبرهایی در رابطه با  افراد مشهور ومیلیاردرهایی که در این اوضاع و احوال شیوع کرونا به کاخ ها و ویلاهای خود در جاهای خوش آب وهوا رفته اند خوانده اید این افراد خود وخانواده هایشان  را  از ترس ویروس کرونا قرنطینه کرده اند ویروسی بسیار بسیار کوچک ،ولی ترسناک که  تمام انسانهای روی زمین از آن میترسند یکی از همین افراد ی که خود را قرنطینه کرده بود در مصاحبه ای گفته بود با این که از افراد دیگر وجامعه دور هستیم  ولی باز هم  میترسیم  که شاید در اینجا هم مبتلا شویم.

تا کنون آنقدر انسان طغیانگر به ضعف وعجز خود پی نبرده بود تا کنون آنقدر انسان ها به ناتوانی خود پی نبرده بود ند وقتی بیشتر فکر میکند با خود میگوید  تا اینجای کار خیلی از مشکلات را برطرف کردم حالا یا با پول یا با واسطه یا با پارتی یا با استفاده از  قدرت و مقام و...

ولی حالا به موجودی برخورد کرده که صاحبان مقام را گرفتار کرده صاحبان ثروت را گرفتار کرده کسانی که مقام وثروت داشتند در مقابل این موجود به زانو در آمدند ومردند ومقام وثروت آنها هیچ به کارشان نیامد واین در حالی است که «یَقُولُ الْإِنْسَانُ یَوْمَئِذٍ أَیْنَ الْمَفَرّ»

.این ویروسی که تمام جهان را از همه نظر آشفته کرده وبه هم ریخته بزرگترین درس را به انسانهای غافل میدهد وآن درس این است که:

یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ #إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ(فاطر 15/16)

اى مردم همه شما به خدا نیازمندید ومحتاجید تنها خداست که بى ‏نیازو ستوده است اگر بخواهد همه شما را از بین مى ‏برد و خلقى نو بر سر کار مى ‏آورد.




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۷۲: الآن هم كه می‌گوییم مرگ بر اسرائیل یعنی این بنی اسرائیل صهیونیست وگرنه آن وجود مبارك كه صلوات و سلام خدا بر او باد او از انبیاست ما در تمام عرض ادبها به پیشگاه انبیا عرض ارادت می‌كنیم

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/30-17:04

به نام خدا

 الآن هم كه می‌گوییم مرگ بر اسرائیل یعنی این بنی اسرائیل صهیونیست وگرنه آن وجود مبارك كه صلوات و سلام خدا بر او باد او از انبیاست ما در تمام عرض ادبها به پیشگاه انبیا عرض ارادت می‌كنیم هر مشهدی از مشاهد شریفه اهل بیت مشرف می‌شویم اول بر انبیای اله سلام می‌فرستیم عرض ادب می‌كنیم بعد نسبت به صاحب آن مشهد شاهد آن مشهد این اسرائیلی كه یعقوب است و نوه ابراهیم خلیل است و قرآن او را نافله می‌داند یعنی وعده‌ای كه داد با افاضه فرزند به آن وعده وفا كرد و ذات مقدس ابراهیم از خدا فرزند خواست ذات اقدس الهی هم به او فرزند داد هم به او نوه داد كه نوه نافله است ﴿وَ یَعْقُوبَ نافِلَةً﴾
فایل صوتی و متنی ۱۹۲ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۷۱: ولی در قرآن كریم این بخش هست كه اینها رسول اكرم را به خوبی شناختند مثل اینكه اعضای خانواده خود را شناختند خب اگر این خصوصیات در تورات بود كه ﴿یَعْرِفُونَهُ كَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ﴾ و بینات هم اقامه شده است كه اینها در مسئله نبوت خاصه مسئله برای اینها روشن شد و آفتابی شد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/30-12:05

به نام خدا
ولی در قرآن كریم این بخش هست كه اینها رسول اكرم را به خوبی شناختند مثل اینكه اعضای خانواده خود را شناختند خب اگر این خصوصیات در تورات بود كه ﴿یَعْرِفُونَهُ كَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ﴾ و بینات هم اقامه شده است كه اینها در مسئله نبوت خاصه مسئله برای اینها روشن شد و آفتابی شد و توراتی كه الآن در دست بشر است همان توراتی بود كه در عصر نزول وحی بود خب این توراتی كه الآن در دست مردم است به صورت آفتابی مسئله را روشن می‌كند كه هر كسی این تورات را ببیند پیغمبر را كه بررسی كند ﴿یَعْرِفُونَهُ كَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ﴾ یعنی مثل دو دو تا چهار تا مسئله برایش روشن می‌شود؟ یا عوض كردند این ﴿فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلیلاً﴾ این مال قبل است یا همزمان نزول قرآن است غرض این است كه اثبات اینكه هیچ تحریفی در طی این هزار و پانصد سال پیدا نشده این كار دشواری است 

فایل صوتی و متنی ۱۹۱ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۷۰: فرق بین ظلم و جور و همچنین عدل و انصاف

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/30-12:03

به نام خدا

 فرق بین ظلم و جور و همچنین عدل و انصاف را مرحوم شیخ در تبیان مشخص كردند كه ظلم لغتاً یعنی نقص كسی كه در هر رشته‌ای كه عهده‌دار آن رشته است كم بگذارد ظالم است ظلم یعنی نقص در سوره كهف كه دارد درباره آن جنتین ﴿آتَتْ أُكُلَها وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَیْئًا﴾ ﴿لَمْ تَظْلِمْ﴾ یعنی «لم تنقص» اینكه فرمود آن جنت و آن باغ ظلم نكرد یعنی میوه را كم نداد هر چه بنا بود به بار بنشیند به بار نشست ﴿لَمْ تَظْلِمْ﴾ یعنی «لم تنقص» پس ظلم می‌شود نقص حق در مقابل ظلم عدل نیست انصاف است انصاف یعنی حفظ حق و رعایت نصف كردن پس ظلم در مقابل انصاف است انصاف هم در مقابل ظلم اما جور به معنای نقص نیست به معنای انحراف عن الطریق است جار یعنی «انحرف عن الصراط» آن وقت عدل می‌شود حفظ صراط لذا جور و عدل مقابل هم‌اند ظلم و انصاف هم مقابل هم اینها گرچه جائرند ولی در اینجا كم گذاشتند از این جهت از اینها به عنوان ظالم یاد شده است ﴿فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ﴾
پرسش: ...
پاسخ: قسط، قسط در مقابلش هم همان جور است چون قسط با عدل همتای هم‌اند قهراً می‌شود جور گرچه ظلم را در مقابل قِسط قرار دادند قَسط را در مقابل قِسط می‌دانند قَسط یعنی ظلم قِسط مصادف با تقریباً با عدل و انصاف است ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا﴾ قاسط اهل قَسط است قَسط یعنی جور و ظلم مقسط اهل قِسط است یعنی انصاف و عدل علی ای‌حال قَسط و قِسط در قبال هم‌اند عدل و جور در قبال هم‌اند ظلم و انصاف در قبال هم‌اند گاهی این تقابلها رعایت نمی‌شود و هر كدام به جای دیگر، و به جای دیگری استعمال می‌شوند خب آنها اهل كذب بودند ولی ذات اقدس الهی صادق است ﴿فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ ٭ قُلْ صَدَقَ اللّهُ﴾ خدا راست گفته است ﴿فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفًا وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾ سرّ نام بردن حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) آن است كه ابراهیم (سلام الله علیه) پیش همه ادیان و اقوام محبوب و محترم بود
فایل صوتی و متنی ۱۹۱ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۹: امامیه اجماع دارند یا اتفاق دارند كه معصومین (علیهم السلام) احكام را با وحی نورانی تلقی می‌كنند نه با اجتهاد ظنی كه گاهی اصابه كند گاهی خطر كند بر فرض هم دائم الاصابه باشد معیاری برای اثبات در دست نیست

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/29-18:14

به نام خدا

حرف خوبی مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در یكی از این بخشهای بحار دارند كه ایشان ظاهراً دارند كه امامیه اجماع دارند یا اتفاق دارند كه معصومین (علیهم السلام) احكام را با وحی نورانی تلقی می‌كنند نه با اجتهاد ظنی كه گاهی اصابه كند گاهی خطر كند بر فرض هم دائم الاصابه باشد معیاری برای اثبات در دست نیست كه این اجتهاد حتماً مطابق با واقع است اگر برابر قواعد و فنون ادبی است و لفظی است و اصولی است خب این قواعد را دیگران هم دارند
فایل صوتی و متنی ۱۹۹ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

هرکس در گروی کردۀ خویش است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/29-15:05

به نام خدا
هرکس در گروی کردۀ خویش است

◽️انسان باید بفهمد دارایی‌اش از جهت معنوی چقدر است! آیا می‌توانی بگویی چقدر از اعمالت قبول شده؟ هیچ‌کس نمی‌‌تواند بگوید، امّا باید فکر کند از این نمازهایی که خواندم، چقدرش برای خدا بوده و خدا قبول کرده. باید این‌ها را حساب کرد.

 آیا می‌دانی قلبت چقدر پاک است؟‌ ادعا که فایده‌ای ندارد. باید امتحان پیش بیاید تا بفهمد از درونش و اعمالش چقدر نفع کسب کرده.

هرچه کسب کردی، دارایی‌ات همان است و همان را با خود می‌بری.

شما که دوستدار خدا و پیامبر و اهل‌بیت هستی، با آنهایی. اگر خانه و پول و مادیات را دوست می‌دارد، باید آنجا رنج بکشد؛ چون محبّتش به این‌ها بود و اکنون هیچ‌چیز دستش نیست. 

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در ماه رمضان ۹۸

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۸: خیلی از چیزها مادامی كه اینها یهودی‌اند بر اینها تحریم شده است وقتی دست از یهودیت برداشتند طیبات بر آنها حلال خواهد شد بنابراین این می‌تواند انگیزه باشد و سر اینكه قرآن هم در سوره انعام آیه 146 فرمود: ﴿وَ إِنّا لَصادِقُونَ﴾ هم در این آیه محل بحث فرمود كه ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ﴾ نشان می‌دهد كار به جایی رسیده كه خدا می‌فرماید من راست می‌گویم و شما دروغ می‌گویید

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/29-10:35

به نام خدا

خیلی از چیزها مادامی كه اینها یهودی‌اند بر اینها تحریم شده است وقتی دست از یهودیت برداشتند طیبات بر آنها حلال خواهد شد بنابراین این می‌تواند انگیزه باشد و سر اینكه قرآن هم در سوره انعام آیه 146 فرمود: ﴿وَ إِنّا لَصادِقُونَ﴾ هم در این آیه محل بحث فرمود كه ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ﴾ نشان می‌دهد كار به جایی رسیده كه خدا می‌فرماید من راست می‌گویم و شما دروغ می‌گویید بعد كیفر افترا و كذب علی الله را هم مشخص كرد ﴿فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ﴾ خواه كذب را علی الله افترا بست یا افتری علی الله كذباً كه یك مفعول مطلقی است ولو از ماده خودش نیست ولی همان صورت را دارد نظیر قعدت جلوساً كه روحش به این برمی‌گردد كه دروغ را فریه بستید اصولاً فریه بستن همان دروغ است فرمود: ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ﴾ در سوره انعام فرمود: ﴿وَ إِنّا لَصادِقُونَ﴾ در آیه محل بحث فرمود كه ﴿فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ ٭ قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ﴾ آنچه را كه الآن ما در دینمان حلال می‌دانیم این همان است كه ابراهیم حلال می‌دانست می‌گویید نه تورات را بیاورید آنچه را كه الآن در دین شما حرام است در زمان ابراهیم حلال بود و همه این طیبات و خوراكیها حلال بود فقط چیزی را كه اسرائیل بر خود تحریم كرد حرام شد وگرنه نوع این خوراكیها حلال بود و این مطلب را تورات شما هم در بر دارد ﴿قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ﴾ معلوم می‌شود نه در دینتان صادقید نه نسبت به خدا صادقید
فایل صوتی و متنی ۱۸۹ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۷: یك سلسله محرمات خاصه است كه مخصوص یهودیهاست اینها رجس نیستند پلید نیستند خبیث نیستند طیب‌اند ولی این طیب زجراً بر اینها حرام شده است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/29-10:30

به نام خدا

 یك سلسله محرمات خاصه است كه مخصوص یهودیهاست اینها رجس نیستند پلید نیستند خبیث نیستند طیب‌اند ولی این طیب زجراً بر اینها حرام شده است گاهی ذات اقدس الهی یك شیء طیبی را در یك شرایط خاصی تحریم می‌كند تا بیازماید نظیر استعمال عطر برای محرم آن همه فضائلی كه برای تعطر آمده استعمال عطر آمده مخصوصاً در حال صلات همین در حال احرام می‌شود حرام این روی امتحان الهی است این خبیث نیست اما یك حرمت محدود دارد ل
فایل صوتی و متنی ۱۸۹ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۶ چون یهودیت مبتلا به شرك بود و مسیحیت مبتلا به شرك شد و هیچ كدام اینها بر دین ابراهیم حنیف و دین حنیف ابراهیم (سلام الله علیه) نیستند زیرا ﴿وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-21:20

به نام خدا
 اگر كسی به خدا افترا ببندد یعنی منبع قانونگذاری را دو چیز می‌داند یكی خدا یكی خود خود را هم منشأ قانونگذاری می‌پندارد لذا فرمود این ظلم تام است ﴿فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ﴾ نظیر ﴿لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾ این بعد ذلك یعنی بعد قیام و بینه و نصاب و حجت ﴿لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾ این من بعد ذلك یعنی من بعد قیام و بینه ﴿فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ﴾ آن‌گاه در تتمه احتجاج می‌فرماید ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفًا وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾ هم ذات اقدس الهی در اینكه نسخ ممكن است صادق است هم اینكه بعضی از چیزها را تحریم كرده صادق است هم اینكه خبر داد اسرائیل بعضی از چیزها را بر خود حرام كرده است صادق است هم اینكه فرمود این مسائل در تورات آمده صادق است و شما اگر پیرو ابراهیم‌اید همین راه را ادامه بدهید چون همین راه در تورات شما هم آمده ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ﴾ كه در حالی كه ابراهیم حنیف است ﴿وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾ یك طعن ضمنی را هم به همراه دارد چون یهودیت مبتلا به شرك بود و مسیحیت مبتلا به شرك شد و هیچ كدام اینها بر دین ابراهیم حنیف و دین حنیف ابراهیم (سلام الله علیه) نیستند زیرا ﴿وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾.
«و الحمد لله رب العالمین»

فایل صوتی و متنی ۱۸۸ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۵: اگر كسی به خدا افترا ببندد یعنی منبع قانونگذاری را دو چیز می‌داند یكی خدا یكی خود خود را هم منشأ قانونگذاری می‌پندارد لذا فرمود این ظلم تام است ﴿فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ﴾ نظیر ﴿لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-21:18

به نام خدا
 اگر كسی به خدا افترا ببندد یعنی منبع قانونگذاری را دو چیز می‌داند یكی خدا یكی خود خود را هم منشأ قانونگذاری می‌پندارد لذا فرمود این ظلم تام است ﴿فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ﴾ نظیر ﴿لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾ این بعد ذلك یعنی بعد قیام و بینه و نصاب و حجت ﴿لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾ این من بعد ذلك یعنی من بعد قیام و بینه ﴿فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ﴾ آن‌گاه در تتمه احتجاج می‌فرماید ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفًا وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾ هم ذات اقدس الهی در اینكه نسخ ممكن است صادق است هم اینكه بعضی از چیزها را تحریم كرده صادق است هم اینكه خبر داد اسرائیل بعضی از چیزها را بر خود حرام كرده است صادق است هم اینكه فرمود این مسائل در تورات آمده صادق است و شما اگر پیرو ابراهیم‌اید همین راه را ادامه بدهید چون همین راه در تورات شما هم آمده ﴿قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ﴾ كه در حالی كه ابراهیم حنیف است ﴿وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾ یك طعن ضمنی را هم به همراه دارد چون یهودیت مبتلا به شرك بود و مسیحیت مبتلا به شرك شد و هیچ كدام اینها بر دین ابراهیم حنیف و دین حنیف ابراهیم (سلام الله علیه) نیستند زیرا ﴿وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ﴾.
«و الحمد لله رب العالمین»

فایل صوتی و متنی ۱۸۸ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۴: اسرائیل لقب یعقوب (علیه السلام) است اسرائیل یك كلمه مركبی است و به معنای بنده خداست یا مجاهد فی سبیل الله است ایل یعنی الله اسراء یعنی كسی كه در راه خدا بندگی و جهاد دارد و یعقوب (سلام الله علیه) از آن جهت كه مجاهد فی سبیل الله بود و عبد خاضع الله بود از این جهت به اسرائیل ملقب شده است فایل صوتی و متنی ۱۸۸ سوره مبارکه آل عمران

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-21:01

به نام خدا

اسرائیل لقب یعقوب (علیه السلام) است اسرائیل یك كلمه مركبی است و به معنای بنده خداست یا مجاهد فی سبیل الله است ایل یعنی الله اسراء یعنی كسی كه در راه خدا بندگی و جهاد دارد و یعقوب (سلام الله علیه) از آن جهت كه مجاهد فی سبیل الله بود و عبد خاضع الله بود از این جهت به اسرائیل ملقب شده است
فایل صوتی و متنی ۱۸۸ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

در دام شیطان

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-15:21

به نام خدا

در دام شیطان

کسی که هوای خود را بر فرمان خدا ترجیح می‌‌دهد و گناه می‌کند، خدای تعالی وضع زندگی‌اش را متشتت می‌کند و آن‌طور که باید، به حقیقت دنیا نمی‌رسد. یعنی آنچه برای زندگی راحت می‌خواهد به‌دست نمی‌آورد.افکارش همیشه متشتت و قلبش مشغول دنیاست.

بر عکس، کسی که فرمان خدا را بر هوای نفس مقدم می‌‌دارد و حتی اگر میلش نباشد، خود را به نماز و روزه و عبادت و ترک حرام وادار می‌کند، خداوند ملائکه را وامی‌دارد تا از شیطان و نفس حفظش کنند.

خدای تعالی گروه اول را به خود رها می‌کند و شیاطین دوروبرش را می‌گیرند، امّا گروه دوم را خدا کمک می‌کند تا دستِ نیاز جلو کسی دراز نکند و خجالت زده نشود. به حد کفاف و به اندازه‌ای که فریب دنیا را نخورد، نصیبش می‌شود. وقتی مالِ زیاد و مقام آمد، نگه داشتن خود خیلی سخت است.

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در ماه مبارک رمضان ۹۸

https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۳: هم از این طرف به عاملین زكات می‌گویند شما آن خوبها را انتخاب نكنید هم از آن طرف به انسانهای مكلف می‌فرمایند اگر خواستید به مقام ابرار بار یابید باید آن مالهای محبوب را اعطا كنید

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-11:03

به نام خدا

مسئولین جمع زكوات دستور می‌دهند كه شما وقتی كه می‌خواهید زكات بگیرید آن مالهای خوب را انتخاب نكنید كرائم اموال را نروید نگیرید البته اگر چنانچه گوسفند و گاو و شتر ... بود ناقص معیب بود و امثال ذلك آن را فقه مشخص كرد كه مجزی نیست ولی اگر گوسفندی سالم بود ولی بهتر از او فربه‌تر از او هم در رمه بود اینكه مامور جمع زكوات است به سراغ كرائم اموال مالدار نرود هم از این طرف به عاملین زكات می‌گویند شما آن خوبها را انتخاب نكنید هم از آن طرف به انسانهای مكلف می‌فرمایند اگر خواستید به مقام ابرار بار یابید باید آن مالهای محبوب را اعطا كنید این یك مكتب خوبی است برای تربیت متقابل نوع این قصه‌هایی كه نقل شد كه رسول اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این كارها را كرده است از همین قبیله است كه یك عاطفه متقابل است و آنچه هم كه در فقه ملاحظه می‌فرمایید كه از این طرف عاملین زكات موظف‌اند كه انتخاب نكنند از آن طرف مؤدیان زكات برایشان راجح است كه بهترین مال را بپردازند برای حفظ همین تربیت متقابل است روایات فراوانی در جوامع روایی آمده بخشی از آنها مربوط به باب زكات هست مقداری از آن روایات را مرحوم صاحب وسائل در كتا ب زكات در ابواب زكات نقل كرده باب 14 ابواب زكات انعام آنجا آن روایت را نقل كرده كه حق اختیار با كیست؟ آیا با عاملین زكات است یا با مؤدیان زكات آنجا روایتی از خود حضرت امیر (سلام الله علیه) است به عنوان بخشنامه كه امام ششم (سلام الله علیه) می‌فرماید كه امیرالمومنین مصدقی را یعنی مأمور جمع صدقات را از كوفه به بادیه كوفه فرستاد بعد فرمود «یا عبدالله انطلق و علیك بتقوی الله وحده لا شریك له و لا توثرن الدنیاك علی آخرتك و كن حافظاً لمااطمئنتك علیه راعیاً لحق الله فیه حتی تاتی نادی بنی فلان» یعنی حافظاً لدین الله برو حركت كن وقتی به نادی یعنی انجمن محفل آن گروه رسیدی به آنها بگو «فی نادیكم المنكر» نادی یعنی مجلس منتدی هم یعنی همان محفل «حتی تأتی نادی بنی فلان فاذا قدمت فانزل بمائهم من غیر ان تخالط ابیاتهم» در خانه‌هایشان نرو همان كنار چشمه و كنار نهر و رودخانه آنجاها بنشین بعد اعلام بكن وقتی كه رفتی آنها اگر آمادگی را اعلام كردند برو مال اینها را به دو قسمت تقسیم بكن هر قسمت را كه خود آنها خواستند بپذیرند تو قبول بكن مثلاً تو 10 تا گوسفند از این رمه طلب داری این رمه 1000 گوسفند دارد اول اینها را به دو تا 500 تا تقسیم بكن هركدام را كه آنها قبول كردند قبول بكنند آن 500 تا را كه اینها قبول كردند علی حده در اختیارشان قرار بده آن وقت این 500 تا را هم به دو قسمت تقسیم بكن دوتا 250 تا هركدام را اینها قبول كردند تو حرف نزن آن 250 را هم تقسیم بكن تا برسد به دو تا 10 كه یك 10 تا سهم توست آن 10 تای دیگر سهم اینها یعنی 490 تا مال اینهاست 10 تا مال تو اما همین طور قدم به قدم حق انتخاب را به اینها بده از آن طرف به اینها می‌فرماید ﴿لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ﴾ از این طرف به مأمور جمع زكوات دستور می‌دهد كه حق انتخاب را به اینها بده فشار نیاور به مردم ممكن است تو مال خوب را از اینها بگیری آنها حرف نزنند اما نه تو به مقامی رسیدند نه آنها به مقامی بار یافتند بگذار آنها با دست خود از آن محبوبشان بگذرند ﴿وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾ بشود وگرنه ممكن است بخشی از مسائل مالی با برنامه زودگذر حل بشود ولی نه آن برنامه‌های اساسی حل می‌شود و نه اینها به آن مقام ابرار راه پیدا می‌كنند روایات فراوانی است كه در این باب مرحوم صاحب وسائل نقل كرده است.
فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۲: این باغ را در خدمت حضرت قرار داد حضرت هم در كمال درایت و عقل این را در همان خانواده خود ابوطلحه انصاری توزیع كرد كه بعد دیگر مشكلی به بار نیاید كم هستند كسانی كه نظیر اهل بیت (علیهم السلام) ﴿وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ﴾ باشند در حد اعلی یا ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ﴾ باشند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-11:00

به نام خدا

 طبق نقل مرحوم صدوق در امانی و طبق نقل زمخشری در كشاف و مفسرین دیگر ابوطلحه انصاری به حضور حضرت عرض كرد بهترین مال من همین باغ مشجری كه آب از خودش دارد این را من خدمت شما تقدیم كردم به عنوان صدقه هركاری می‌كنید بكنید آن‌گاه فوراً حضرت این را دیگر بین فقرای مدینه تقسیم نكرد بین بستگان نزدیك ابوطلحه تقسیم كرد گاهی ممكن است انسان مجذوب یك حدیثی بشود اما بعدها آن جذبه ادامه پیدا نكند انسان به زحمت بیفتد كم هستند كسانی كه جذبه به طور مستمر نصیبشان می‌شود یك وقت انسان پای سخنرانی یك سخنرانی پای درس یك مدرسی كنار كتاب یك نویسنده‌ای كنار تشییع یك جنازه‌ای از كنار قبرستانی گاهی یك حالی به او دست می‌دهد و دفعتاً تصمیم می‌گیرد تصمیم می‌گیرد كه راه خیر را طی كند و به آسانی هم دست از بدی‌ها و زشتی‌ها برمی‌دارد اما این حالت همیشه دوام ندارد این همان است كه عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل‌ها بعد انسان به حال عادی می‌افتد سخت است بتواند آن راه را ادامه بدهد آن‌گاه ممكن است نگرانی ها، دردسرها، وسوسه ها، حسدها انگیخته بشود كسی كه محصول عمر او یك باغ مشجر با آب است در منطقه سوزان حجاز این دفعتاً مجذوب آیه شد آمده این باغ را در خدمت حضرت قرار داد حضرت هم در كمال درایت و عقل این را در همان خانواده خود ابوطلحه انصاری توزیع كرد كه بعد دیگر مشكلی به بار نیاید كم هستند كسانی كه نظیر اهل بیت (علیهم السلام) ﴿وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ﴾ باشند در حد اعلی یا ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ﴾ باشند در اوج گذشت و ایثار گاهی یك حالی به آدم دست می‌دهد انسان عبای خود، قبای خود را به كسی می‌دهد بعد وقتی در بدن او می‌بیند وسوسه‌ای در او پیدا می‌شود برای اینكه مبادا یك چنین حالتی رخ بدهد حضرت او را در همان داخله خانواده فوراً تقسیم كرد كه به دست بیگانه نباشد نمونه دیگری هم جریان زیدبن حارثه بود كه بهترین اسب را به حضور مبارك رسول اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اهدا كرد برای اینكه به آیه ﴿لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ﴾ عمل كرده باشد حضرت هم بلافاصله همان اسب را به پسر زید بن حارثه یعنی اسامة بن زید كه فرمانده لشكر بود داد خب این كمال عقل است اینكه زید بن حارثه در بحث دیروز اشاره شد كه «كانه وجد فی نفسه شیئاً» خواست به حضرت عرض كند كه من این را صدقه دادم و شما چرا به پسرم دادید؟ حضرت فرمود خدا از تو قبول كرده است این برای آن است كه كار ذات مقدس رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مقام تربیت آیت و نشانه خوبی از شریعت است كه اگر كسی متشرع بود و مال محبوب را در راه ذات اقدس الهی داد صاحب شریعت هم زود جبران می‌كند نمی‌گذارد كه انسان بالأخره بدون پاداش برود آن هم محبوب‌ترین چیز را به او اعطا می‌كند نشانه اینكه دین انعطاف و گرایش متقابل را حفظ كرده است این است كه از این طرف به مكلفین می‌فرماید شما اگر بخواهید به مقام ابرار برسید باید از بهترین مالتان بگذرید
فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۱: سایر كارهای خیر در برابر امر به معروف مثل نم است نسبت به یم و دریا خب اگر كسی بخواهد به همه اعمال برّ برسد تا صحرا دل باشد در كارهای خیر مهمترین بخش‌اش امربه معروف و نهی از منكر است و اگر كسی همه این بخشها را ترك كرد در بین زنده‌ها مرده است چه اینكه شهید (رضوان الله علیه) در بین مرده‌ها زنده است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-10:54

به نام خدا
در كلمات قصار در بحث جهاد و امر به معروف و نهی از منكر شماره 374 از كلمات قصار فرمود منكِر منكرَ كسی كه منكَر را انكار می‌كند و امر به معروف و نهی از منكر را اعمال می‌كند و دیگران ترك می‌كنند اینها چند گروه‌اند «فَمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ» كه از سه جهت با منكَر مبارزه می‌كنند «فَذلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَیْرِ» این گروه اول‌اند كه ممتازند طبقه دوم كسانی‌اند كه «الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ» اما «وَ التَّارِكُ بِیَدِهِ، فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَیْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَیْرِ وَ مُضَیِّعٌ خَصْلَةً» این یكی را كه انكار با دست است او را تضییع كرده طبقه سوم كسانی‌اند كه «وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَالتَّارِكُ بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ، فَذلِكَ الَّذِی ضَیَّعَ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَیْنِ» یعنی امر به معروف و نهی از منكر لسانی و یدی را رها كرده فقط قلباً منزجر است «وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَةٍ» و از همه این سه گروه گذشته كسانی‌اند كه امر به معروف و نهی از منكر را در هر سه مرحله ترك می‌كنند «وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ یَدِهِ، فَذلِكَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» او در بین زنده‌ها به سر می‌برد ولی مرده است این میت الاحیاء درباره عالم بی عمل هم تطبیق شده است كه آن در یك خطبه دیگری است كه آن را هم می‌خوانیم بعد فرمود «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ» سایر كارهای خیر در برابر امر به معروف مثل نم است نسبت به یم و دریا خب اگر كسی بخواهد به همه اعمال برّ برسد تا صحرا دل باشد در كارهای خیر مهمترین بخش‌اش امربه معروف و نهی از منكر است و اگر كسی همه این بخشها را ترك كرد در بین زنده‌ها مرده است چه اینكه شهید (رضوان الله علیه) در بین مرده‌ها زنده است بخش دیگری از خطبه‌های حضرت عالم بی عمل را كه فتنه انگیز است آن را هم میت الاحیاء می‌داند در خطبه 87 كه اوصاف متقین و فاسقین و امثال ذلك را بیان می‌كند می‌فرماید «وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّی عَالِماً وَ لَیْسَ بِه» و عالم نامیده شد ولی عالم نیست «فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ، وَ أضَالِیلَ مِنْ ضُلاَّلٍ» دامی برای توده عوام پهن كرد آن‌گاه در ذیل‌اش فرمود «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ، وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ،لاَ یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی فَیَتَّبِعَهُ، وَ لاَ بَابَ الْعَمَی فَیَصُدَّ عَنْهُ. وَ ذلِكَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» علی ‌ای حال اینها یا دو گروه‌اند یا یك گروه میت الاحیاء‌اند پس بهترین نمونه برای رسیدن به او همان امر به معروف و نهی از منكر است كه به نوبه خود انفاق عرض است گاهی انفاق مال است و گاهی هم انفاق جان.

فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۰: اگر مستمعین ظرفیتی می‌داشتند و اهل بیت خود را آن طوری كه بود معرفی می‌كردند آن‌گاه ما می‌فهمیدیم كه اینها در چه مقامی راه دارند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-10:51

به نام خدا
درباره خود اهل بیت (علیهم السلام) هم در پایان خطبه 87 دارد كه «فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآنِ، وَرِدُوهُمْ وُرُودَ الْهِیمِ الْعِطَاشِ» خودش را اول معرفی می‌كنند بعد می‌فرمایند به اینكه معنای بر و ابرار را از ما بشنوید در پایان خطبه 192 این چنین می‌فرماید «وَ إِنِّی لَمِنْ قَوْمٍ لاَ تَأْخُذُهُمْ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ، سِیَماهُمْ سِیَما الصِّدِّیقِینَ، وَ كَلاَمُهُمْ كَلاَمُ الْأَبْرَارِ، عُمَّارُ اللَّیْلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ. مُتَمَسِّكُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ. یُحْیُونَ سُنَنَ اللَّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ. لاَ یَسْتَكْبِرُونَ وَ لاَ یَعْلُونَ، وَ لاَ یَغُلُّونَ وَ لاَ یُفْسِدُونَ. قُلُوبُهُمْ فِی الْجِنَانِ وَ أَجْسَادُهُمْ فِی الْعَمَلِ» اگر مستمعین ظرفیتی می‌داشتند و آنها خود را آن طوری كه بود معرفی می‌كردند آن‌گاه ما می‌فهمیدیم كه اینها در چه مقامی راه دارند و در بخش دیگری كه از سخنان آن حضرت هست یعنی در نامه‌هایی كه برای معاویه علیهم اللعنه می‌نگارد می‌فرماید اگر خودستایی ممنوع نبود من آنچه را كه داشتم می‌گفتم اینها برای بیان حجت است در حقیقت نه تزكیه مرء و خودستایی فرمود ما از این قومیم كه چهره ما علامت ما، وسمه و سمه و نشانه و سیمای ما سیمای صدیقین است و كلام ما كلام ابرار آن ابرار می‌تواند بگوید چه چیزی برّ است و چه چیزی برّ نیست و چه كسی می‌تواند به برّ برسد و چه كسی نمی‌تواند نمونه مثبت و منفی را خود حضرت امیر (سلام الله علیه) بیان كرد كه چه گروه می‌رسند و رسیده‌اند و چه گروه محروم‌اند

فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

می‌گویند اصول عقائد تقلیدی نیست و هرکسی باید با عقل خود و دلیل، آنها را کسب کند. سؤال اولم این است که آیا همه این دلایل در قرآن و سنت به صورت مجمل یا مفصل آمده؟

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-10:40


به نام خدا
سؤال از محضر آیت‌الله دستغیب

 می‌گویند اصول عقائد تقلیدی نیست و هرکسی باید با عقل خود و دلیل، آنها را کسب کند. سؤال اولم این است که آیا همه این دلایل در قرآن و سنت به صورت مجمل یا مفصل آمده؟ 
 در مورد بعضی از اصول عقائد از جمله عدل کتاب های زیادی نوشته شده، اما هنوز آنطور نیست که کاملاً رفع شبهه شده باشد. 

سؤال دوم این است که اگر کسی این اصل برایش اثبات نشده باشد، باید چه کند؟

  پاسخ معظم له:

بسمه تعالی
بله اصول عقائد تقلیدی نیست و باید عقل را به میان آورد و دلیل آنها را پیدا کرد.
و هم آنها در قرآن و سنّت به صورت مجمل و مفصّل آمده و حقیر در جزوه‌های رایگان همه را نوشته‌ام امید است تجدید چاپ شود.

برادر عزیز، ما خالقی داریم که ما و همه موجودات را خلق کرده، نامش اللّه و به فارسی خدا است.
عقل شما می‌گوید در این عالم هر چیزی و هر اتفاقی علّت می‌خواهد، علّت آن را جست‌وجو می‌کنیم، ما می‌گوییم وجود تمام اشیاء از کسی است که وجود مال خودش است یعنی عین وجود است، ما صاحب وجود هستیم و واجب الوجود یعنی خداوند اول و آخر ندارد و الا واجب الوجود نیست و دلیل‌های دیگری که نوشته‌ام و نوشته‌اند.

انسان بیهوده خلق نشده هدفی از خلقت او هست و این هدف شناخت او است و راه رسیدن به این هدف بندگی است که باید خود خداوند بگوید چگونه بندگی کنیم.

 خدای متعال بوسیله بندگان خوب خود که لایق هستند یعنی انبیاء طریق بندگی را معرفی کرده و ادعای انبیاء را معجزه قرار داده که معجزه پیغمبر اسلام قرآن است و تا به حال کسی نتوانسته مانند آن بیاورد به اضافه صدها معجزه دیگر که در کتاب‌ها و از جمله قرآن آمده است و پس از او یعنی پیغمبر اسلام که خاتم پیغمبران می‌باشد، امامان معصوم هستند، اول آنها علی بن ابیطالب و آخر آنها صاحب الزمان حجت بن الحسن المهدی علیهم السّلام که هر کدام اول عالِم و دارای معجزه بودند.

 انسان با مردن از بین نمی‌رود و معاد و قیامتی خواهد بود تا آدم خوب به اجر وسیع برسد و آدم بد هم به آنچه کرده برسد. و خداوند هیچ احتیاجی به ظلم ندارد چون بالا‌دست همه موجودات است این هم عدل و آن هم معاد و امامت و نبوت و توحید.

جواب سوال دوم:
البته اگر جنابعالی و همه دوستان عزیز کمی فکر کنند می‌فهمند که حقیقت همین است و از خداى خود که خالق آنهاست بخواهند، بر ایشان ثابت می‌شود.
راه و مقصد مشکل نیست و هموار است.

سید علی‌محمد دستغیب
٢۴ فروردین ١٣٩٩
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لینک عضویت در کانال واتس‌اپ مرکز نشر آثار و اندیشه های آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب | کانون فرهنگی مسجد قبا

https://chat.whatsapp.com/De9L0rFNwvaLMz0chSw74R




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۹: انفاق عرض و آبرو را هم شامل می‌شود اگر كسی اقدام بكند نامه‌ای بنویسد تلفنی بكند برود از كسی خواهش بكند كه حاجت یك برادر مؤمنی برطرف بشود او باید آبرو نثار كند اگر این آبرو كه پیش او عزیز است او را نثار كرد تا مؤمنی را از یك خطر برهاند این مشمول همین ﴿لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ﴾

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-10:14

به نام خدا

انفاق اختصاصی به مال ندارد انسان گاهی آبرو می‌دهد برای نجات یك مؤمنی گاهی مال می‌دهد گاهی جان می‌دهد برای حفظ دین و مانند آن هر چه محبوب است و در راه خدا انفاق بشود مشمول این كریمه هست انفاق جان و انفاق مال آن روایتی كه مرحوم كلینی نقل كرد كه فرمودند «ان لابدانكم ثمنا و هی الجنة الا فلا تبیعوها بها» یا «ان لانفسكم ثمناً و هی الجنة» كه دو روایت است با دو درجه یكی بدن را قیمت گذاری می‌كند یكی روح را كه می‌فرماید خودتان را به كمتر از بهشت نفروشید اگر كسی این بدن را در راه خدا انفاق كرده است در جهاد و امثال ذلك به خدا تقدیم كرد این محبوبی را در راه خدا ایثار كرده است پس گذشته از اینكه انفاق مال را شامل می‌شود انفاق جان را هم شامل می‌شود انفاق عرض و آبرو را هم شامل می‌شود اگر كسی اقدام بكند نامه‌ای بنویسد تلفنی بكند برود از كسی خواهش بكند كه حاجت یك برادر مؤمنی برطرف بشود او باید آبرو نثار كند اگر این آبرو كه پیش او عزیز است او را نثار كرد تا مؤمنی را از یك خطر برهاند این مشمول همین ﴿لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ﴾ خواهد بود هرچه كه محبوب انسان هست و نثاراش مشروع است و برای رضای خدا صرف شد مشمول این لن تنالوا البر خواهد بود.
فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۸: زكات و روزه هم به صوری متمثل می‌شوند و بالاتر از همه ولایت به یك صورت زیباتر از همه متمثل می‌شود معلوم می‌شود اینها یك وجود مثالی دارند وقتی وجود مثالی داشتند بالاترش كه وجوب عقلی هم باشد یقیناً دارند و انسان كامل كه همه معارف را یافت و عمل كرد با اینها یكی خواهد شد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-10:05

به نام خدا

اگر علم با عالم متحد است یعنی اتحاد عالم و علم حق است عمل هم با عامل متحد است عامل هم با عمل متحد است و ائمه (علیهم السلام) از آن جهت كه مصداق كامل این كارهای خیرند و مصداق كامل این حكم و احكام الهی‌اند خودشان با این معارف یكسان خواهند بود لذا همان طوری كه درباره ائمه (علیهم السلام) به اینها گفته می‌شود شما موازین قسطید میزان اعمالید صراط مستقیمید به اینها هم گفته می‌شود شما برّ و تقوایید چون برّ و تقوا هم ظهوری دارند همان طوری كه در احوال برزخ و قبر آمده است كه نماز به صورتی متمثل می‌شود زكات و روزه هم به صوری متمثل می‌شوند و بالاتر از همه ولایت به یك صورت زیباتر از همه متمثل می‌شود معلوم می‌شود اینها یك وجود مثالی دارند وقتی وجود مثالی داشتند بالاترش كه وجوب عقلی هم باشد یقیناً دارند و انسان كامل كه همه معارف را یافت و عمل كرد با اینها یكی خواهد شد لذا در همان روایتی كه در تفسیر شریف نورالثقلین آمده است امام معصوم به عنوان برّ و تقوا تطبیق شد كه ما حقیقت تقواییم ما حقیقت برّیم.
فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۷: چندین بار امام حسن (سلام الله علیه) از مال خود بیرون می‌آمد. تشخیص وظیفه كه كجا این مرحله كامله سخاست و كجا افراط هست البته كار آسانی نیست ولی طبق معمول آیهٴ سورهٴ فرقان كه عبادالرحمن را او وصف می‌كند خطوط كلی را مشخص كرده است ﴿وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا﴾ چون ﴿كانَ اْلإِنْسانُ قَتُورًا﴾ یعنی بخیلاً انسان همه چیز را برای خودش می‌خواهد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-13:53

به نام خدا
 همین منتها گاهی تشخیص اینكه اینجا واقعاً ایثار است یا اسراف است چون در صراط مستقیم حركت كردند از مو باریكتر و از شمشیر تیزتر است كار آسانی نیست گاهی مثلاً ما می‌بینیم چندین بار امام حسن (سلام الله علیه) از مال خود بیرون می‌آمد حالا دوبار كمتر بیشتر از تمام مال بیرون می‌آمد كسی كه در راه است و حجت خداست و میزان الاعمال است او می‌داند كه این مرحله كامل سخاست نه افراط دیگری واقعاً ممكن است مسئله برای او روشن نباشد كه آیا این مرحله كامل سخا و ایثار است یا اینكه افراط است برای افراد عادی اگر كسی بخواهد روزه بگیرد بعد برود قرض بكند كارگری بكند یك مقداری نان ساده و نان جویی تهیه كند آن وقت غذای خود را و غذای واجب النفقه خود را هم ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكینًا وَ یَتیمًا وَ أَسیرًا﴾ بدهد بعید است مشروع باشد چون اینها نمی‌دانند كه این افراط است نه ایثار اما ما می‌بینیم حجت خدا این كار را می‌كند نه تنها خودش غذای واجب النفقه خود را كه فرزندان غیربالغ او هستند آنها را هم ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكینًا وَ یَتیمًا وَ أَسیرًا﴾ این كار را می‌كند این است كه تشخیص وظیفه كه كجا این مرحله كامله سخاست و كجا افراط هست البته كار آسانی نیست ولی طبق معمول آیهٴ سورهٴ فرقان كه عبادالرحمن را او وصف می‌كند خطوط كلی را مشخص كرده است ﴿وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا﴾ چون ﴿كانَ اْلإِنْسانُ قَتُورًا﴾ یعنی بخیلاً انسان همه چیز را برای خودش می‌خواهد عباد الرحمن كسانی‌اند كه ﴿إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَوامًا﴾

فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۶: طوری با آنها رفتار كنید كه آنها اصلاً چیزی از تو نخواهند نه اینكه هر وقت خواستند به آنها بدهی آنها را وادار نكنی كه چیزی از تو بخواهند خودت بدانی كه آنها چه لازم دارند تأمین كنی كه آنها این شرم سؤال را نداشته باشند «و ان لا تكلفهما ان یسئلاك شیئاً مما یحتاجان الیه و ان كانا مستغنیین» اگرچه بی نیاز هستند نیازمند نیستند ولی تو قدرت فراوان‌تری در اختیار اینها قرار بده كه اینها احساس توانایی و توانگری بكنند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-13:47

به نام خدا
حالا چند روایتی را كه در تفسیر شریف نورالثقلین هست تبركاً بخوانیم در آنجا كافی نقل می‌كند كه حسن بن محبوب از ابی ولاد حنان نقل كرد كه من از امام صادق (سلام الله علیه) پرسیدم «و بالوالدین احساناً ما هذا الاحسان» این چیست؟ «فقال الاحسان ان تحسن صحبتهما و ان لا تكلفهما عن یسئلاك شیئاً مما یحتاجان الیه و ان كانا مستغنیین» فرمود این احسانی كه خدا دستور داد انسان به پدر و مادر احسان كند این است كه مصاحب خوبی باشد با آنها كه همان است «و صاحبهما فی الدنیا معروفا ان تحسن صحبتهما» این یك، «و ان لا تكلفهما ان یسئلاك شیئاً مما یحتاجان الیه» طوری با آنها رفتار كنید كه آنها اصلاً چیزی از تو نخواهند نه اینكه هر وقت خواستند به آنها بدهی آنها را وادار نكنی كه چیزی از تو بخواهند خودت بدانی كه آنها چه لازم دارند تأمین كنی كه آنها این شرم سؤال را نداشته باشند «و ان لا تكلفهما ان یسئلاك شیئاً مما یحتاجان الیه و ان كانا مستغنیین» اگرچه بی نیاز هستند نیازمند نیستند ولی تو قدرت فراوان‌تری در اختیار اینها قرار بده كه اینها احساس توانایی و توانگری بكنند آن‌گاه فرمود: «أ لیس الله عزوجل یقول ﴿لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ﴾ این امكانات بیشتری را در خدمت پدر و مادر قراردادن این طور است

فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۵: شخص كه آدم را پاك نمی‌كند این صدقه و كار آدم است آدم را پاك می‌كند.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-13:45

به نام خدا

پس این‌چنین نیست كه شما همه آنچه كه دارید در راه خدا انفاق كنید یك مقدار را هم برای تأمین هزینه خود باید نگه بدارید و اما محبوبتان نباشد چون اگر محبوب شد ناچارید برای حفظ این محبوب دست به هر كاری بزنید ولی اگر در حد وسیله زیرپوشش شما باشد آن محفوظ خواهد بود وگرنه انسان خود را آلوده می‌كند دیگر ذات اقدس الهی چطور بگوید بفرماید اینها نجس‌اند؟ همان طوری كه دربارهٴ مشركین فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴾ درباره مالداران هم بفرماید: ﴿إِنَّهُمْ رِجْسٌ﴾ و نجسٌ خب فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها﴾ یعنی لولا الصدقه اینها مطهر نیستند مطهر نیستند یعنی آلوده‌اند مال آلوده نیست به دلیل اینكه همین مال وقتی به دست امام معصوم (علیه السلام) رسید می‌شود تبرك اگر هم درباره مال یا زكات و امثال ذلك تعبیر به اوساخ شد در بحثهای قبل هم گذشت كه آن تملك و تعلق و آنها وسخ است.
پرسش: ...
پاسخ: بله این در بحثهای قبل هم گذشت به اینكه این جواب امر نیست این جمله ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾ در محل نصب است تا صفت برای صدقه باشد ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ﴾ ای صدقة مطهرتا ً انسان كه كسی را پاك نمی‌كند اگر یك كسی وجوه شرعی به عهده اوست ربطش یك مرجع آن مرجع تقلید كه آدم را پاك نمی‌كند و اگر رفت حضور یك كسی كه دین‌اش را تصفیه كند و ادا كند آن شخص كه آدم را پاك نمی‌كند این صدقه و كار آدم است آدم را پاك می‌كند.
پرسش: ...
پاسخ: باطنی هم همین طور است
پرسش: ...
پاسخ: بله باطنی هم همین طور است درباره كفر و معصیت كه قرآن رجس دارد یعنی پلیدی است این پلیدی را انسان با عمل خود شستشو می‌كند همان طوری كه دست‌اش كه خون است با غسل پاك می‌شود دست‌اش پاك می‌شود اگر قلب‌اش در اثر تعلق به مال ذكوی آلوده شد با تصدق این قلب تطهیر می‌شود
فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۴: دربارهٴ مشركین فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴾ درباره مالداران هم بفرماید: ﴿إِنَّهُمْ رِجْسٌ﴾ و نجسٌ خب فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها﴾ یعنی لولا الصدقه اینها مطهر نیستند مطهر نیستند یعنی آلوده‌اند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-13:40

به نام خدا

پس این‌چنین نیست كه شما همه آنچه كه دارید در راه خدا انفاق كنید یك مقدار را هم برای تأمین هزینه خود باید نگه بدارید و اما محبوبتان نباشد چون اگر محبوب شد ناچارید برای حفظ این محبوب دست به هر كاری بزنید ولی اگر در حد وسیله زیرپوشش شما باشد آن محفوظ خواهد بود وگرنه انسان خود را آلوده می‌كند دیگر ذات اقدس الهی چطور بگوید بفرماید اینها نجس‌اند؟ همان طوری كه دربارهٴ مشركین فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴾ درباره مالداران هم بفرماید: ﴿إِنَّهُمْ رِجْسٌ﴾ و نجسٌ خب فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها﴾ یعنی لولا الصدقه اینها مطهر نیستند مطهر نیستند یعنی آلوده‌اند مال آلوده نیست به دلیل اینكه همین مال وقتی به دست امام معصوم (علیه السلام) رسید می‌شود تبرك اگر هم درباره مال یا زكات و امثال ذلك تعبیر به اوساخ شد در بحثهای قبل هم گذشت كه آن تملك و تعلق و آنها وسخ است.
پرسش: ...
پاسخ: بله این در بحثهای قبل هم گذشت به اینكه این جواب امر نیست این جمله ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾ در محل نصب است تا صفت برای صدقه باشد ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ﴾ ای صدقة مطهرتا ً انسان كه كسی را پاك نمی‌كند اگر یك كسی وجوه شرعی به عهده اوست ربطش یك مرجع آن مرجع تقلید كه آدم را پاك نمی‌كند و اگر رفت حضور یك كسی كه دین‌اش را تصفیه كند و ادا كند آن شخص كه آدم را پاك نمی‌كند این صدقه و كار آدم است آدم را پاك می‌كند.
پرسش: ...
پاسخ: باطنی هم همین طور است
پرسش: ...
پاسخ: بله باطنی هم همین طور است درباره كفر و معصیت كه قرآن رجس دارد یعنی پلیدی است این پلیدی را انسان با عمل خود شستشو می‌كند همان طوری كه دست‌اش كه خون است با غسل پاك می‌شود دست‌اش پاك می‌شود اگر قلب‌اش در اثر تعلق به مال ذكوی آلوده شد با تصدق این قلب تطهیر می‌شود
فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۳: حضرت سلیمان نبی توانست مسئله یمن را فتح كند و اسلام را احیا كند و اگر او یك آدم عادی بود و هدهدی در كار نبود و فرمانروایی نبود كه ﴿أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ را نمی‌شنید وگرنه زندگی ساده سلیمان را خب نوع مفسران و مورخان نقل ‌كردند این طور نبود كه او كنار سفره رنگین بنشیند كه.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-11:31

به نام خدا
 بله دیگر این معجزه است برای او برای اینكه با همان توانست مسئله یمن را فتح كند و اسلام را احیا كند و اگر او یك آدم عادی بود و هدهدی در كار نبود و فرمانروایی نبود كه ﴿أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ را نمی‌شنید وگرنه زندگی ساده سلیمان را خب نوع مفسران و مورخان نقل ‌كردند این طور نبود كه او كنار سفره رنگین بنشیند كه.

فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۳: حضرت سلیمان نبی توانست مسئله یمن را فتح كند و اسلام را احیا كند و اگر او یك آدم عادی بود و هدهدی در كار نبود و فرمانروایی نبود كه ﴿أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ را نمی‌شنید وگرنه زندگی ساده سلیمان را خب نوع مفسران و مورخان نقل ‌كردند این طور نبود كه او كنار سفره رنگین بنشیند كه.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-11:26

به نام خدا
 بله دیگر این معجزه است برای او برای اینكه با همان توانست مسئله یمن را فتح كند و اسلام را احیا كند و اگر او یك آدم عادی بود و هدهدی در كار نبود و فرمانروایی نبود كه ﴿أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ را نمی‌شنید وگرنه زندگی ساده سلیمان را خب نوع مفسران و مورخان نقل ‌كردند این طور نبود كه او كنار سفره رنگین بنشیند كه.

فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۲: فرمود آنهایی كه مال حرام می‌خورند در شكمشان جز آتش چیز دیگر نیست یا آنها كه مال یتیم می‌خورند آتش می‌خورند ﴿إِنَّ الَّذینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْمًا إِنَّما یَأْكُلُونَ فی بُطُونِهِمْ نارًا﴾ یا درباره محرفان تورات و انجیل كه كتاب آسمانی را با دست خود تحریف كردند به مردم گفتند این كتاب خداست درباره آنها فرمود: ﴿ما یَأْكُلُونَ فی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النّارَ﴾ اینها چون درآمدشان از راه دین فروشی است اینها جز آتش چیزی نمی‌خورند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-11:22

به نام خدا
قرآن كریم هم در جریان انفاق مالی دستورات فراوانی می‌دهد هم در پرهیز از مال بیانات تندی دارد و هم در انفاق مال بیانات بلندی دارد درباره پرهیز از مال فرمود آنهایی كه مال حرام می‌خورند در شكمشان جز آتش چیز دیگر نیست یا آنها كه مال یتیم می‌خورند آتش می‌خورند ﴿إِنَّ الَّذینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْمًا إِنَّما یَأْكُلُونَ فی بُطُونِهِمْ نارًا﴾ یا درباره محرفان تورات و انجیل كه كتاب آسمانی را با دست خود تحریف كردند به مردم گفتند این كتاب خداست درباره آنها فرمود: ﴿ما یَأْكُلُونَ فی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النّارَ﴾ اینها چون درآمدشان از راه دین فروشی است اینها جز آتش چیزی نمی‌خورند بعد از نظر مسئله روانی هم به ما هشدار داد كه انسان فطرتاً موحد است ولی طبیعتاً چون به خاك بسته است خیلی شدید علاقه به خاك دارد گرچه ﴿فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها﴾ اما آن جنبه ﴿إِنّی خالِقٌ بَشَرًا مِنْ طینٍ﴾ آن جنبه طین و تراب او دلبسته به خاك است خیلی هم شدید دلبسته است فرمود: ﴿وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا﴾ نه تنها مال را دوست دارید بلكه خیلی مال دوست هستید جم یعنی انبوه حالا آن محبوب خواه مال كم باشد خواه مال زیاد ممكن است یك انسان مستمندی مال كمی داشته باشد اما این مال كم را زیاد دوست دارد این ﴿وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدیدٌ﴾ این‌چنین نیست كه مال واقعاً خیر است مال از آن جهت كه یك موجود طبیعی است آیتی است از آیات الهی ولی آن را مال نمی‌گویند مال آن جنبه اعتباری و قراداد عقلایی است یك امر وهمی بیش نیست فرمود شما مال را خیلی دوست دارید قهراً چیزی است كه شما خیر می‌پندارید نه اینكه مال واقعاً خیر است گرچه از مال به خیر یاد شده است اما سیاق آن آیات سیاق توبیخ و سرزنش است فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدیدٌ ٭ إِنَّهُ عَلی ذلِكَ لَشَهیدٌ﴾ قبل‌اش هم ﴿إِنَّ اْلإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ﴾

فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۱: چه اینكه در سورهٴ مجادله فرمود اگر هم نجوایی دارید درباره بر و نیكی نجوا داشته باشید نه درباره غیر

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-11:17

به نام خدا

 ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾ یعنی بر این ملكات یكدیگر را كمك كنید برای اینكه به این مقامها بار یابید یار و معین یكدیگر باشید یك كار آسانی نیست خود این تعاون بر كار خیر خیر است ولی بعضی از كارها بدون کمک دیگران نیل به آنها دشوار است فرمود رسیدن به مقام تقوا رسیدن به مقام بر این نیاز به تعاون یكدیگر دارد ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی اْلإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ﴾ گرچه آنجا به قرینه تقابل بر به اثم و عدوان با تقوی ممكن است به مطلق بر حمل بشود یعنی یكدیگر را بر گناه تشویق نكنید بلكه یكدیگر را بر كار خیر تأیید كنید ولی اگر این بری كه در آیه محل بحث سورهٴ آل عمران هست یعنی نیل به مقام بخواهد نصیب كسی بشود این نیازی به تعاون دارد چه اینكه در سورهٴ مجادله فرمود اگر هم نجوایی دارید درباره بر و نیكی نجوا داشته باشید نه درباره غیر بر آیه 9 سورهٴ مجادله این است که ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا تَناجَیْتُمْ فَلا تَتَناجَوْا بِاْلإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَةِ الرَّسُولِ وَ تَناجَوْا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾ این آیه هم می‌تواند نظیر آیه سورهٴ 2 مائده مطلق بر را شامل بشود هم می‌تواند نظیر آیه محل بحث سورهٴ آل عمران آن مقام ابرار را در نظر داشته باشد.
فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۵۰: ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾ یعنی بر این ملكات یكدیگر را كمك كنید برای اینكه به این مقامها بار یابید یار و معین یكدیگر باشید یك كار آسانی نیست خود این تعاون بر كار خیر خیر است ولی بعضی از كارها بدون کمک دیگران نیل به آنها دشوار است فرمود رسیدن به مقام تقوا رسیدن به مقام بر این نیاز به تعاون یكدیگر دارد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/27-11:13

به نام خدا

 ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾ یعنی بر این ملكات یكدیگر را كمك كنید برای اینكه به این مقامها بار یابید یار و معین یكدیگر باشید یك كار آسانی نیست خود این تعاون بر كار خیر خیر است ولی بعضی از كارها بدون کمک دیگران نیل به آنها دشوار است فرمود رسیدن به مقام تقوا رسیدن به مقام بر این نیاز به تعاون یكدیگر دارد ﴿تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی اْلإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ﴾ گرچه آنجا به قرینه تقابل بر به اثم و عدوان با تقوی ممكن است به مطلق بر حمل بشود یعنی یكدیگر را بر گناه تشویق نكنید بلكه یكدیگر را بر كار خیر تأیید كنید ولی اگر این بری كه در آیه محل بحث سورهٴ آل عمران هست یعنی نیل به مقام بخواهد نصیب كسی بشود این نیازی به تعاون دارد چه اینكه در سورهٴ مجادله فرمود اگر هم نجوایی دارید درباره بر و نیكی نجوا داشته باشید نه درباره غیر بر آیه 9 سورهٴ مجادله این است که ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا تَناجَیْتُمْ فَلا تَتَناجَوْا بِاْلإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَةِ الرَّسُولِ وَ تَناجَوْا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوی﴾ این آیه هم می‌تواند نظیر آیه سورهٴ 2 مائده مطلق بر را شامل بشود هم می‌تواند نظیر آیه محل بحث سورهٴ آل عمران آن مقام ابرار را در نظر داشته باشد.
فایل صوتی و متنی ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 

عنایت اهل بیت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/26-15:01

به نام خدت
 عنایت اهل بیت

بی‌شک حضرات معصومین علهیم‌السلام و اولیای خدا کمک می‌کنند و نمی‌گذارند با ایمانِ کم یا با گناه از دنیا برویم، به‌شرط اینکه خودمان هم مواظب باشیم و در انجام واجبات و ترک محرمات کوتاهی نکنیم. 

لا همین نماز و قرآن و دعا و کارهای خوبی که انجام می‌دهیم، از ایشان می‌خواهیم در مواقف سخت دست ما را بگیرند و در عالم برزخ و قیامت تنهایمان نگذارند. ایشان قول داده‌اند و یقیناً یاری‌مان می‌کنند. 

حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در تفسیر سوره هود




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic