بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۸۵: چطور مقام ابراهیم به تنهایی آیاتٌ بینات با اینكه آیةٌ بینةٌ برای اینكه سنگ سخت به صورت یك خمیر درآید این آیت و معجزه است و جای مشخص این سنگ به صورت خمیر درآید نه همه سنگ این آیة اخری و بعد از اینكه جای مشخص این سنگ به صورت خمیر درآمد تا یك گودی معینی تا یك عمق معینی به صورت خمیر درآید بعد هم به صورت سنگ همچنان باشد آیة ثالثه و از آن جهت كه دشمنهای فراوانی خواستند این اثر را از بین ببرند از دستبرد همه طاغیان محفوظ مانده است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/2-08:44

به نام خدا

ولی در جریان مكه و كعبه این خیر بیش از جای دیگر از ثبات برخوردار است لذا فراوانتر و پایدارتر است از این جهت فرمود: ﴿مُبارَكًا﴾ و وسیله هدایت جهانیان هم هست برای اینكه همه عابدان و سالكان به آن سمت متوجه‌اند آنجا سخن از دعوت حق است و از آنجا دعوت به حق به گوش جهانیان رسیده است انبیا از آنجا مردم را دعوت كردند وجود مبارك پیغمبر (علیه آلاف التحیة و الثناء) از آنجا ندای لا اله الا الله را به گوش مردم رساند وجود مبارك خاتم اوصیا (سلام الله علیه) كه ظهور فرمود از آنجا وحی را و پیام را به گوش جهانیان می‌رساند بالأخره از آنجا سخن برمی‌خیزد و وسیله‌های فراوانی هم برای هدایت مردم هست از آن جهت كه آیات بی‌‌‌شماری را در مكه می‌شمرند كه فرمود: ﴿فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ﴾ در این مسجد الحرام و در این بیت نشانه‌های زیادی بیّن و آفتابی و روشن است كه نشانه‌های خداست بعضیها خواستند بگویند ﴿فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ﴾ این مقام ابراهیم بیان این آیات بینات است و همان طوری كه خود ابراهیم (سلام الله علیه) «كان امة واحدا» مقام او هم به منزله آیات بینات است یعنی آن جایی كه اثر پای حضرت خلیل (سلام الله علیه) هست بینات و معجزات فراوانی را به همراه دارد خود این یك مقام به منزله امت واحده است در بحث اعجاز چه اینكه خود خلیل الرحمان (سلام الله علیه) امت واحده بود چطور مقام ابراهیم به تنهایی آیاتٌ بینات با اینكه آیةٌ بینةٌ برای اینكه سنگ سخت به صورت یك خمیر درآید این آیت و معجزه است و جای مشخص این سنگ به صورت خمیر درآید نه همه سنگ این آیة اخری و بعد از اینكه جای مشخص این سنگ به صورت خمیر درآمد تا یك گودی معینی تا یك عمق معینی به صورت خمیر درآید بعد هم به صورت سنگ همچنان باشد آیة ثالثه و از آن جهت كه دشمنهای فراوانی خواستند این اثر را از بین ببرند از دستبرد همه طاغیان محفوظ مانده است آیة رابعه و از آن جهت كه عده‌ای به این فكرند كه آثار هنری و باستانی یا مثلاً غیر هنری و باستانی هر چه كه جنبه قدمت و حرمت خاص دارد آن را از دیار مسلمین بردارند كه كار غرب هم این است از دستبرد همه آنها محفوظ ماند آیة خامسه و امثال ذلك خود همان یك مقام الآن هم كه شما مشرف می‌شوید می‌بینید اثر این دو پا هست و یك نوار برنجی هم در لبه این دو قدم شریف هست كه در چهره آن نوار برنجی نوشته است ﴿وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما﴾ هر كس بود با حسن انتخاب خوب این كریمه این جمله مباركه آیة الكرسی را در كنار نوار این دو قدم در همان مقام ابراهیم هست البته روی سنگ نیست روی همان فلزی است كه نوار گونه این در لبه این سنگ هست ﴿وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما﴾.
پرسش: ...
پاسخ: نه خب... الآن هم ده برابر این وزن معمولی را روی سنگ بگذارند سنگ تحمل می‌كند نشانه‌اش این است كه همه این سنگها كه پایه این دیوار عظیم كعبه است چطور فرو نمی‌رود.
پرسش: ...
پاسخ: خیلیها دیدند و خیلیها هم نشان دادیم مخصوصاً این جمله ﴿وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما﴾ را بار اول كه رفتیم گفتیم عده‌ای رفتند نگذاشتند بار دوم به خیلیها نشان دادیم همین جمله مباركه ﴿وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما﴾ را
فایل صوتی و متنی ۱۹۴ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات