بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۸۳: ﴿إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَكَّةَ مُبارَكًا﴾ ظاهرش این است كه این بیت الحرام و این كعبه معظمه و مكرمه اولین معبد جهانی است و هیچ پیامبری غیر از كعبه قبله‌ای نداشت

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/2-08:33

به نام خدا

﴿إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَكَّةَ مُبارَكًا﴾ ظاهرش این است كه این بیت الحرام و این كعبه معظمه و مكرمه اولین معبد جهانی است و هیچ پیامبری غیر از كعبه قبله‌ای نداشت این ظاهر اطلاق اول بیت للناس است و همین معنا را می‌توان با بعضی از آیات سورهٴ مباركهٴ مریم تأیید كرد در سوره مریم گذشته از اینكه در جریان حضرت مسیح آمده است در آیه 31 ﴿وَ جَعَلَنی مُبارَكًا أَیْنَ ما كُنْتُ وَ أَوْصانی بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَیًّا﴾ و همچنین وصایایی كه درباره انبیای دیگر دارد وقتی خیلی از انبیا را نام می‌برد در آیه 58 این‌ چنین می‌فرماید: ﴿أُولئِكَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ مِنْ ذُرّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرّیَّةِ إِبْراهیمَ وَ إِسْرائیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَ بُكِیًّا﴾ از آدم (سلام الله علیه) تا نوح و انبیای بینهما و از نوح و ابراهیم و انبیای بینهما و از ابراهیم تا ذراری دیگر از همه این انبیا (علیهم السلام) به نیكی یاد می‌كند می‌فرماید: ﴿إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَ بُكِیًّا﴾ این سجده می‌كنند لابد به یك سمتی سجده می‌كنند و اگر منظور از این سجود خصوص سجود باشد خب بالأخره به یك طرفی است و اگر مراد از این سجده نماز باشد خب باز هم یك سمت و قبله‌ای دارد چه اینكه در آیه بعد یعنی آیه 59 می‌فرماید: ﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا﴾ فرمود بعدیها آمدند نماز را به هم زدند و پیروی شهوت را سنت سیئه خود قرار دادند معلوم می‌شود انبیا اهل صلات بودند حالا از آن ﴿خَرُّوا سُجَّدًا وَ بُكِیًّا﴾ نماز استفاده می‌شود یا نماز از راههای دیگر استفاده می‌شود كه بعد از آنها یك خلف ناصالحی آمدند نماز را ضایع كردند پس همه آنها اهل نماز و سجده بودند و نماز و سجده هم بالأخره یك سمت و قبله‌ای دارد یا باید بگوییم كه همه سَمتها «علی السوی» بود نظیر ﴿أَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾ كه این بعید است یا باید بگوییم یك جهت خاصی قبله آنها بود

بنابراین از آدم تا خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) قبله ایشان همان كعبه بود اگر آنها نمازی و عبادتی نداشته بودند خب انسان می‌توانست بگوید قبله بودن از زمان خاتم شروع شد اما وقتی قرآن از نماز آنها از سجده آنها نقل می‌كند نمی‌شود گفت كه اینها بی‌‌ قبله بودند یا قبله آنها بیت دیگر بود 

فایل صوتی و متنی ۱۹۴ سوره مبارکه آل عمران





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات