بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۶۲: این باغ را در خدمت حضرت قرار داد حضرت هم در كمال درایت و عقل این را در همان خانواده خود ابوطلحه انصاری توزیع كرد كه بعد دیگر مشكلی به بار نیاید كم هستند كسانی كه نظیر اهل بیت (علیهم السلام) ﴿وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ﴾ باشند در حد اعلی یا ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ﴾ باشند

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/28-11:00

به نام خدا

 طبق نقل مرحوم صدوق در امانی و طبق نقل زمخشری در كشاف و مفسرین دیگر ابوطلحه انصاری به حضور حضرت عرض كرد بهترین مال من همین باغ مشجری كه آب از خودش دارد این را من خدمت شما تقدیم كردم به عنوان صدقه هركاری می‌كنید بكنید آن‌گاه فوراً حضرت این را دیگر بین فقرای مدینه تقسیم نكرد بین بستگان نزدیك ابوطلحه تقسیم كرد گاهی ممكن است انسان مجذوب یك حدیثی بشود اما بعدها آن جذبه ادامه پیدا نكند انسان به زحمت بیفتد كم هستند كسانی كه جذبه به طور مستمر نصیبشان می‌شود یك وقت انسان پای سخنرانی یك سخنرانی پای درس یك مدرسی كنار كتاب یك نویسنده‌ای كنار تشییع یك جنازه‌ای از كنار قبرستانی گاهی یك حالی به او دست می‌دهد و دفعتاً تصمیم می‌گیرد تصمیم می‌گیرد كه راه خیر را طی كند و به آسانی هم دست از بدی‌ها و زشتی‌ها برمی‌دارد اما این حالت همیشه دوام ندارد این همان است كه عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل‌ها بعد انسان به حال عادی می‌افتد سخت است بتواند آن راه را ادامه بدهد آن‌گاه ممكن است نگرانی ها، دردسرها، وسوسه ها، حسدها انگیخته بشود كسی كه محصول عمر او یك باغ مشجر با آب است در منطقه سوزان حجاز این دفعتاً مجذوب آیه شد آمده این باغ را در خدمت حضرت قرار داد حضرت هم در كمال درایت و عقل این را در همان خانواده خود ابوطلحه انصاری توزیع كرد كه بعد دیگر مشكلی به بار نیاید كم هستند كسانی كه نظیر اهل بیت (علیهم السلام) ﴿وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ﴾ باشند در حد اعلی یا ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ﴾ باشند در اوج گذشت و ایثار گاهی یك حالی به آدم دست می‌دهد انسان عبای خود، قبای خود را به كسی می‌دهد بعد وقتی در بدن او می‌بیند وسوسه‌ای در او پیدا می‌شود برای اینكه مبادا یك چنین حالتی رخ بدهد حضرت او را در همان داخله خانواده فوراً تقسیم كرد كه به دست بیگانه نباشد نمونه دیگری هم جریان زیدبن حارثه بود كه بهترین اسب را به حضور مبارك رسول اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اهدا كرد برای اینكه به آیه ﴿لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ﴾ عمل كرده باشد حضرت هم بلافاصله همان اسب را به پسر زید بن حارثه یعنی اسامة بن زید كه فرمانده لشكر بود داد خب این كمال عقل است اینكه زید بن حارثه در بحث دیروز اشاره شد كه «كانه وجد فی نفسه شیئاً» خواست به حضرت عرض كند كه من این را صدقه دادم و شما چرا به پسرم دادید؟ حضرت فرمود خدا از تو قبول كرده است این برای آن است كه كار ذات مقدس رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مقام تربیت آیت و نشانه خوبی از شریعت است كه اگر كسی متشرع بود و مال محبوب را در راه ذات اقدس الهی داد صاحب شریعت هم زود جبران می‌كند نمی‌گذارد كه انسان بالأخره بدون پاداش برود آن هم محبوب‌ترین چیز را به او اعطا می‌كند نشانه اینكه دین انعطاف و گرایش متقابل را حفظ كرده است این است كه از این طرف به مكلفین می‌فرماید شما اگر بخواهید به مقام ابرار برسید باید از بهترین مالتان بگذرید
فایل صوتی و متنی ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic