بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۴۴: آن كسی كه در ساحت پدر و مادر با دست باز و سینه باز و روی باز عرض ادب و ارادت می‌كند او بَر است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/26-12:13

به نام خدا

 در سورهٴ مباركهٴ مریم آنچه كه از این دو بزرگوار نقل شده است درباره این دو بزرگوار آمده است یعنی عیسی (سلام الله علیه) و یحیی (سلام الله علیه) این است كه اینها نسبت به پدر و مادرشان در جریان یحیی (علیه السلام) یا نسبت به مادرشان در جریان عیسی (علیه السلام) بَرند نسبت به اینها در پیشگاه مادرشان هرگونه خیری را اعمال می‌كنند سوره مریم آیه 14 در جریان یحیی این‌ چنین می‌فرماید ﴿وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَكُنْ جَبّارًا عَصِیًّا﴾ در همین سوره مریم درباره حضرت عیسی (سلام الله علیه) دارد كه ﴿وَ بَرًّا بِوالِدَتی وَ لَمْ یَجْعَلْنی جَبّارًا شَقِیًّا﴾ آن كسی كه نسبت به مادرش و پدرش احسان می‌كند اما دریا دل نیست او بَر نیست او البته عاق والدین هم نیست كار خیر هم می‌كند اما چنین كلامی باشد این ‌طور نیست هر چه آنها بخواهند این اطاعت كند هر خواسته‌ای كه آنها داشتند این ... كند و امثال ذلك این ‌طور نیست اینها را نمی‌گویند بَر آن كسی كه در ساحت پدر و مادر با دست باز و سینه باز و روی باز عرض ادب و ارادت می‌كند او بَر است و جامع اینها همان آیه سورهٴ مباركهٴ بقره بود كه مبسوطاً بیان شد آیه 177 سوره بقره بود كه فرمود: ﴿لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ﴾ این بِر نیست ﴿وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾ در اینجا سیدنا الاستاد (رضوان الله علیه) لطیفه‌ای داشتند كه در هنگام بحث آن كریمه گفته شد كه خدا وقتی می‌خواهد بِر را معنا كند بَر را ارائه می‌دهد دیگران به زحمت افتادند كه بگویند یا كلمه‌ای به عنوان مضاف در اول محفوف است ﴿وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾ یا كلمه‌ای در خبر محذوف است كه بگویند «ولكن البر بر من آمن بالله» ایشان می‌فرمایند نه در مبتدا مضافی محذوف است نه در خبر مضافی محذوف است خدا می‌خواهد بِر را معنا كند و چون قرآن یك كتاب نور و هدایت است نه كتاب تئوری و تعلیم معنا ندارد كه قرآن عدل را معنا كند یا نیكی را معنا كند وقتی قرآن بخواهد نیكی را معنا كند نیكان را معرفی می‌كند عدل را بخواهد وصف كند عادلان را معرفی می‌كند چون كتاب تربیت راهش این است بنابراین ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ﴾ مگر شما بِر نمی‌خواهید؟
فایل صوتی و متنی ۱۸۵ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات