بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۲۵: اگر عمداً هدایت الهی را پشت‌سر گذاشت و اعتنا نكرد آن هدایت پاداشی نصیبش نمی‌شود آن شخص به حال خود واگذار خواهد شد با همان هدایت اولی باید كه خود را نجات بدهد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/23-10:41

به نام خدا
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿كَیْفَ یَهْدِی اللّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقُّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ ﴿86﴾ أُولئِكَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النّاسِ أَجْمَعینَ ﴿87﴾ خالِدینَ فیها لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ ﴿88﴾ إِلاَّ الَّذینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ ﴿89﴾
هدایت خدا به عنوان هدایت تشریعی این عام است شامل همه انسانها است كه هدیً للناس است و هیچ انسانی نیست كه از هدایت عامه الهی برخوردار نباشد و اگر آن هدایت عامه به آن انسان نرسید تكلیف هم در آنجا نیست و اگر كسی این هدایت الهی را پذیرفت و به دنبال این هدایت حركت كرد آن‌گاه هدایت پاداشی نصیب‌اش می‌شود به عنوات توفیق، به عنوان فراهم كردن وسایل بیرون، به عنوان ایجاد كشش و گرایش در درون و مانند آن و اگر عمداً هدایت الهی را پشت‌سر گذاشت و اعتنا نكرد آن هدایت پاداشی نصیبش نمی‌شود آن شخص به حال خود واگذار خواهد شد با همان هدایت اولی باید كه خود را نجات بدهد آیاتی كه برای مربوط به نفی هدایت پاداشی از تبهكاران است در بحث قبل گذشت كه خداوند چگونه افرادی را كه هدایت كرده عقل داده وحی فرستاده حجت بر آنها تمام شده مع‌ذلك كفر ورزیدند چگونه آنها را هدایت بكند یعنی هدایت پاداشی و هرگز خدا این گروه تبهكار را راهنمایی نمی‌كند ﴿لَمْ یَكُنِ اللّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ ﴾ یا ﴿وَ لا لِیَهْدِیَهُمْ﴾ و مانند آن چه اینكه در «صف» فرمود: ﴿فَلَمّا زاغُوا أَزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ چون اینها اهل زیغ و انحراف شدند خدا قلب اینها را منحرف كرد یعنی اینها را به حال خود واگذاشت این ازاغه بعدی یك وصف وجودی نیست كه خداوند كسی را گمراه بكند بلكه یك امر سلبی است همین كه توفیق را برداشت و فیض را نرساند می‌شود ازاغه.
در قبال این آیات یاد شده كه ناظر به سلب هدایت پاداشی ازتبهكاران است آیات فراوانی است كه هدایت پاداشی را برای صالحان تثبیت می‌كند نظیر آنچه كه در پایان سوره «عنكبوت» آمده ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ﴾ با اینكه خداوند با همه هست ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ ما كُنْتُمْ﴾ آن معیت قیومیه نسبت به كل محقق است اما این یك معیت خاصه است كه مخصوص مردان با احسان است كه ﴿وَ إِنَّ اللّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ﴾ یا در بخشهای دیگر قرآن فرمود: ﴿یَهْدی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ﴾ این ﴿یَهْدی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ﴾ این همان هدایت پاداشی است كه در سوره «مائده» آیه شانزده آمده است ﴿یَهْدی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ﴾ چه اینكه در سورهٴ «مریم» آیه 76 این چنین است ﴿وَ یَزیدُ اللّهُ الَّذینَ اهْتَدَوْا هُدًی وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوابًا وَ خَیْرٌ مَرَدًّا﴾ یعنی خداوند كسانی را كه مهتدی باشند و مهتدی شدند هدایت آنها را اضافه می‌كند یا در سورهٴ 47 كه به نام مبارك رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است آیه هفده این چنین آمده است كه ﴿وَ الَّذینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدًی وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ﴾ این‌گونه از آیات در بخش هدایت پاداشی فراوان هست كه اگر كسی مهتدی شد خداوند او را هدایت می‌كند ﴿وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ﴾ كه در سوره «صف» است یا ﴿إِنْ تُطیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾ كه در سوره «نور» هست و مانند آن.

فایل صوتی و متنی ۱۸۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic