بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳: فرشته ها باعث شرک نیستند. فرشته‌ها عرض می‌كنند اینها ﴿كانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ﴾ ما را عبادت نمی‌كردند جن و شیطان را عبادت می‌كردند چون ما كه نگفتیم فرشته را بپرستید شیطان به اینها گفت كه فرشته را بپرستید.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/17-21:39

به نام خدا
و بالاتر از همه اینها آنچه كه در جریان فرشته‌ها آمده در سوره «انبیاء» آیه 21 به بعد سخن كسانی كه درباره فرشته‌ها گفتند اینها فرزندان خدایند مطرح است و تخطئه می‌شود آنهایی هم كه فرشته پرستی را ترویج كردند حرفهای آنها هم ابطال می‌شود آیه 26 سوره «انبیاء» این است ﴿وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَدًا سُبْحانَهُ﴾ برای ابطال این گروه از وثنیین اول تسبیح طرح می‌شود یعنی او منزه از آن است كه شریك داشته باشد ﴿سُبْحانَهُ﴾ او منزه از آن است كه فرزندی اتخاذ كرده باشد و فرشته‌ها فرزندان خدا نیستند ﴿بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ﴾ آن‌گاه فرمود: ﴿یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضی وَ هُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ﴾ یعنی ذات اقدس الهی آمر است و سابق اینها مأموراند و مسبوق و خداوند محیط به اینها است جلوی اینها و پشت سر اینها را می‌داند و اینها هیچ حق شفاعتی ندارند مگر كسی را كه دین‌اش مرضی حق باشد و این فرشتگان از ترس خدا در هراسند آن‌گاه در آیه 29 همین سوره «انبیاء» این چنین فرمود: ﴿وَ مَنْ یَقُلْ مِنْهُمْ إِنّی إِلهٌ مِنْ دُونِهِ فَذلِكَ نَجْزیهِ جَهَنَّمَ كَذلِكَ نَجْزِی الظّالِمینَ﴾ گروهی كه فرشته‌ها را می‌پرستیدند در قیامت خداوند از فرشته‌ها سؤال می‌كند آیا آنها شما را عبادت می‌كردند فرشته‌ها عرض می‌كنند اینها ﴿كانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ﴾ ما را عبادت نمی‌كردند جن و شیطان را عبادت می‌كردند چون ما كه نگفتیم فرشته را بپرستید شیطان به اینها گفت كه فرشته را بپرستید اینها حرف شیطان را گوش دادند چون حرف شیطان را گوش دادند حرف جن را عبادت كردند علی‌ای‌حال فرشته منزه از آن است كه یك چنین سخنی داشته باشد ولی اگر هم فرشته بر فرض محال مردم را به شرك دعوت بكند جزای او جهنم است با اینكه ذات اقدس الهی خودش تصدیق كرد در آیه 27 همین سوره كه اینها هرگز حرفی را بدون اذن حق نمی‌زنند ﴿لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ﴾ عصمت آنها را با این بیان امضا كرده است ولی برای عظمت مسئله به عنوان جمله شرطیه این‌چنین یاد كرد كه هر كدام از اینها بگویند ما را عبادت كنید جزای او جهنم است پس به صورت جمله شرطیه سخن گفتن درباره انبیا هم روا است درباره فرشته‌ها هم رواست بلكه درباره ذات اقدس الهی هم رواست چون قضیه شرطیه صدق‌اش به تلازم مقدم و تالی است نه به تحقق مقدم بنابراین این جمله ﴿فَمَنْ تَوَلّی بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ﴾ این دلیل نیست كه این ﴿وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ﴾ یعنی میثاق الامم للنبیین

فایل صوتی و متنی ۱۷۳ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات