بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۰: شما می‌بینید اگر كسی به دو نفر ارادتمند بود هر دو به این شخص با كم میلی نگاه می‌كنند سرّش این است كه همه توحید می‌خواهند یعنی می‌گویند به من ارادت داشته باش لا غیر این داعیه فرعونی در كمون خیلی‌ها هست

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/16-11:44

به نام خدا
فرمود: ﴿ثُمَّ یَقُولَ لِلنّاسِ كُونُوا عِبادًا لی مِنْ دُونِ اللّهِ﴾ چون بشر اگر به مقام فرعونی رسید كه داعیه‌ای داشت او هم موحد طلب می‌كند اینكه شما می‌بینید اگر كسی به دو نفر ارادتمند بود هر دو به این شخص با كم میلی نگاه می‌كنند سرّش این است كه همه توحید می‌خواهند یعنی می‌گویند به من ارادت داشته باش لا غیر این داعیه فرعونی در كمون خیلی‌ها هست منتها مؤمن كسی است كه ﴿إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾ همیشه با این خوی می‌جنگد وگرنه انسان بدش نمی‌آید كه كسی بگوید من فقط درس شما می‌آیم فقط كتاب شما را می‌خوانم یعنی ﴿لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ﴾ همه این را می‌خواهند و این در درون آدم یك غده سرطانی هست انسان خوش‌اش می‌آید كه یكی از نمازگزاران بگوید كه من فقط و فقط در نماز جماعت شما شركت می‌كنم یعنی ﴿لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ﴾ این جمله كه ﴿كُونُوا عِبادًا لی مِنْ دُونِ اللّهِ﴾ یعنی بگویید ﴿لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ﴾ این من دون الله را كه نفی است با ﴿كُونُوا عِبادًا لی﴾ كه اثبات است دوتایی را جمع بكنید می‌شود «لا اله الا انأ» حرف فرعون هم این بود ﴿ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْری﴾ بشر ممكن است اولاً از احترام خوش‌اش بیاید كه او را هم احترام بكنند اما قانع نیست می‌خواهد به سمتی برود كه فقط او محترم باشد این هست فرمود این كار را هرگز انبیا نمی‌كنند كه ﴿ثُمَّ یَقُولَ لِلنّاسِ كُونُوا عِبادًا لی مِنْ دُونِ اللّهِ﴾ همان است كه اتتخذون اوثاناً من دون الله یعنی غیر خدا بگویید لا الله الا انت این جور بگویید این خطر هست خب برای پرهیز از این خطر انسان باید ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ﴾‌اش محكم باشد آن قدر محكم باشد كه از این خطر كاملاً برهد لذا انبیا به انسان گفتند كه ﴿كُونُوا رَبّانِیِّینَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾ تا عالم ربانی نشدید این خطر هست عالم ربانی كسی است كه شدید الربط بالرب است این یای ربانی یای نسبت است الف و نونش كه زائد است برای مبالغه است مثل آن دریا دل دریا نوردی كه تا عمق دریا می‌رود به او می‌گویند بحرانی او بحری هست اما وقتی دریا دل شد می‌شود بحرانی این بحرانی به آن معنا به بحر منصوب است نه به بحرین منصوب باشد كه الف فقط زائده باشد الف و نون در این‌گونه از موارد زائد است مثل شعرانی، لحیانی، رغبانی كه اگر آن ماده كثیر شد در نسبت الف و نون زائد می‌شود انسان دریا دل را می‌گویند بحرانی انسان شدید الربط بالرب را می‌گویند ربانی وقتی شدید الارتباط بالرب شد هم احترام خواهی را از مردم سلب می‌كند یعنی توقع احترام ندارد هم به فكر توحید در شرك نیست كه مردم فقط درباره او مشرك باشند از اینها منزه می‌شود هر اندازه ارتباط به خدا قوی شد از این لوث پاك خواهد شد فرمود انبیا آمدند كه شما را عالم ربانی بكنند نیامدند بگویند ما را بپرستید نه تنها گفتند خدا را بپرستید بلكه گفتند شدیداً خدا را بپرستید ولكن كونوا یعنی ولكن قالوا انبیا حرفشان این است كه گفتند یا آن بشری كه پیامبر شد می‌گوید ﴿كونوا﴾ به مردم می‌گوید ﴿رَبّانِیِّینَ﴾ البته ربانی شدن كم است.
فایل صوتی و متنی ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic