بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۹: خب چرا اگر كسی اندك میلی به كافر بكند به این سرنوشت سخت مبتلا می‌شود برای اینكه او به جایی رسیده است كه حرف او حرف دین تلقی می‌شود

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/16-11:31

به نام خدا
 آن‌گاه می‌فرماید تو اگر با داشتن عصمت با داشتن این سمت و پست كلیدی اگر به طرف آنها نزدیك می‌شدی آن وقت عذابی كه ـ معاذ الله ـ بر تو نازل می‌شد نظیر عذاب دیگران نبود ﴿إِذًا َلأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ عَلَیْنا نَصیرًا﴾ حالا ضِعف اگر به معنای دو برابر باشد كه مشخص است اگر به معنای دو چندان باشد یعنی چند برابر هیچ پناه و یاوری نخواهی داشت خب چرا اگر كسی اندك میلی به كافر بكند به این سرنوشت سخت مبتلا می‌شود برای اینكه او به جایی رسیده است كه حرف او حرف دین تلقی می‌شود كمی اگر بخواهد به آن سمت میل كند گرفتار ﴿إِذًا َلأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ عَلَیْنا نَصیرًا﴾ می‌شود و همین معنا را به صورت بازتر در سورهٴ مباركهٴ «احزاب» نسبت به اهل بیت پیغمبر یعنی خانواده پیغمبر فرمود در سوره «احزاب» آیه سی به بعد این است كه ﴿یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ﴾ اگر یكی از شما دست به تباهی زدید گناه شما دو برابر است آن‌گاه سرّ این مطلب را در همین سوره «احزاب» آیه 32 تشریح می‌كند می‌فرماید: ﴿یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ﴾ شما با زنهای دیگر فرق می‌كنید اینها اگر با زنهای دیگر فرق می‌كنند برای اینكه پیغمبر با مردم دیگر فرق می‌كند ﴿یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا﴾ اگر مسئله یضاعف لها عذاب مرتین دارد ﴿یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَی اللّهِ یَسیرًا﴾ كه در همین سوره «احزاب» آیه سی آمده برای آن است كه زنان پیغمبر با زنان افراد عادی فرق می‌كنند سرّش آن است كه خود پیامبر با افراد دیگر فرق می‌كند.
خب البته آنها كه به پیامبر منسوب‌اند همان طوری كه زنان پیغمبر این چنین‌اند علما هم همین طورند دیگر لذا اگر یك روحانی ـ معاذ الله ـ بدرفتاری بكند خداوند بعید است با او مثل یك آدم عادی رفتار بكند در قیامت كه این طور است در قیامت كه فرمود: «یغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل أن یغفر لعالم دنبٌ واحد» گفتند عالم در لبه جهنم حركت می‌كند كه اگر افتاد وارد جهنم می‌شود ولی جاهل هفتاد زراع یا زرع از جهنم دور است ممكن است بیفتد و چند بار برخیزد.
فایل صوتی و متنی ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic