بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیه الله جوادی آملی ۱: خداوند با سه راه با انسان سخن می‌گوید.

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/01/13-11:13


به نام خدا
در آخر سوره شوری آیه 51 سوره «شوری» فرمود: ﴿وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُكَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْیًا أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ إِنَّهُ عَلِیُّ حَكیمٌ﴾ خداوند با بشر سخن می‌گوید ولی هیچ بشری نمی‌تواند كلام الهی را بشنود مگر یكی از این سه راه كه اینها به عنوان منفصله مانعة الخلو است كه جمع را شاید انسان كامل از هر سه راه مخاطب خدا است و خداوند با هر سه راه با این انسان كامل سخن می‌گوید یك راهش بلاواسطه است كه فرمود: ﴿وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُكَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْیًا﴾ این نه فرستاده‌ای در بین واسط و رابط است نه حجابی قسم دوم ﴿أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ﴾ است كه گفتند نظیر شنیدن سخن حق من وراء الشجر است برای موسای كلیم (سلام الله علیه) قسم سوم هم با فرستادن رسول است خب پس خدا با یكی از این سه راه با انسان سخن می‌گوید بدون واسطه میسور انسانهای عادی نیست ولی من وراء حجاب هست با ارسال رسول هست این وحی مخصوص تشریع نیست كه تا انبیا (علیهم السلام) سهم داشته باشند و افراد عادی و اولیا محروم باشند كلام الله مطلق است چه برسد به صورت وحی ... باشد چه به صورت وحی تشریعی باشد و مانند آن گاهی خدا با انسان سخن می‌گوید از راه پیك و قاصد جبرئیل (سلام الله علیه) كه امین وحی است یا آن سُفرای دیگر به ﴿بِأَیْدی سَفَرَةٍ كِرامٍ بَرَرَةٍ﴾ اینها سفرای الهی‌اند پیك حق اند پیام خدا را می‌آورند اینها یكجور كلام مع الواسطه است كه ﴿أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ﴾ به وسیله جبرئیل یا سایر ملائكه (علیهم السلام) این روشن است كه خدا فرستاده‌ای را به سراغ انسان می‌فرستد تا كلام خدا را به این انسان منتقل كند اما خود این انسان كه پیامبر است كه فرستاده حق است اگر او را برای مردم فرستاد چطور؟ مستمعینی كه محضر رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بودند وحیی كه پیغمبر می‌گرفت و سمع مردم می‌رساند چطور آیا اینجا هم كلام الله است یا نه؟ آری این هم كلام الله است تا به گوش مردم برسد كلام الله است یعنی این كانال ارتباطی از گوش مستمعین محضر حضرت تا برسد به آن متكلم حقیقی بنام ذات اقدس الهی این وحی، این وسطها وحی است همه‌اش معصوم است وقتی به گوش مستمعین رسید وارد قلبشان شد از آن به بعد حالا اینها یا به حسن اختیار عمل می‌كنند یا به سوی اختیار عمل نمی‌كنند قابل تبدیل است تا به گوش انسان برسد كلام الله است این وسطها هم كلام الله است از آن به بعد انسان یا عمل می‌كند یا عمل نمی‌كند لذا وقتی كه انسان آیات الهی را با عنوان یا ایها الذین آمنوا می‌شنود ادب قرآنی اقتضا می‌كند كه بگوید لبیك یعنی وقتی به گوش انسان می‌رسد گوینده خدا است حالا بلاواسطه نشد من وراء حجاب نشد با ارسال رسول است اینها همه پیك‌اند این یك راه كه كلمات دینی و مانند آن است.
فایل صوتی ۱۶۳ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات