بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

تا ثیر خوشرویی وخنده درسلامت روان

نوشته شده توسط :آ نوری
1394/05/29-11:21

بسمه تعالی                                                                      


                              پیام سلامت


نكاتی درارتباط با : بهداشت روان

 

" تا ثیر خوشرویی وخنده درسلامت روان "

یك دانشمند ژاپنی درحال تحقیق درباره اسرار خنده است ، به اعتقاد وی خنده باعث نشاط ژن های افراد می شود . تابه حال تصور براین بوده كه ژن ها اعلب تغییر ناپذیرند. اما درواقع بیش از 90درصد آنها غیر فعال هستند ویادرتولید پروتئین فعالیت كمی دارند . بنابراین برخی محرك ها میتوانند ژن ها رابیدار وفعال نمایند . فرضیه این دانشمند عنوان می كند كه خنده یكی ازاین محركها ست كه باتحریك انرژی درونیDNAافراد می تواند به درمان بیماریها كمك كند.

كاهش سطح گلوكزخون با خندیدن

"موراكامی " 70 ساله كه مدیر بنیاد پیشرفت علوم بین الملل كشور ژاپن است ، می گوید: " اگر ما ثابت كنیم كه افراد می توانند ژن ها را با استفاده از یك حالت احساسی مانند خنده روشن و خاموش كنند ، ممكن است به یافته قرن دست بیابیم كه ارزش دریافت جایزه نوبل و حتی بیشتر از آن را خواهد داشت." سه سال پیش ، "موراكامی "و شركت یوشیموتو كوگیو كه یك شركت پیشرو در زمینه امور تفریحی است اولین آزمایش خود را به طور مشترك انجام دادند. طی این آزمایش موقعیتی ایجاد شد كه افراد مبتلا به دیابت بعد از گوش دادن به یك سخنرانی دانشگاهی خسته كننده به تماشای یك نمایش كمدی كه توسط كمدین های حرفه ای این شركت اجرا شد ترغیب شدند. این آزمایش دو روزه نشان داد كه سطح گلوكز خون این افراد با خندیدن در زمان نمایش و در مقایسه با زمانی كه به سخنرانی خواب آور گوش می دادند كاهش یافت.  گلوكز معیاراصلی برای تعیین بیماری دیابت است. در این كشورتعداد زیادی " باشگاه های خنده" وجود دارد كه اعضای آن فقط برای لذت بردن از خنده گرد هم       می آیند.  

 

خود را دوست بداریم

تحقیقات نشان می دهد كه محبت داشتن نسبت به خود باعث می شود افراد هنگام رویارویی با سختی ها كمتر خشمگین و افسرده شوند. محبت به خود، نحوه ارزیابی افراد از خویشتن را تغییر می دهد. كسانی كه به خود محبت دارند، واكنش های احساسی كمتری نسبت به وقایع ناگوار نشان می دهند و نسبت به دیگران در قبال چنین وضعیت هایی مسئولیت پذیری بیشتری دارند. این دسته از افراد خود را بر اساس دستاوردهای بیرونی ارزیابی نمی كنند و وقتی اوضاع خوب پیش نمی رود، با محبت و پذیرش بیشتری با خود رفتار می كنند.

 

خوشحال و سلامت باشید

افرادی كه در زندگی روزانه شان خوشحال ترند ، نسبت به كسانی كه احساسات مثبت كمتری دارند از مواد شیمیایی كلیدی تری برخوردارند. یعنی اینكه آدمهای خوشحالتر قلب و سیستم گردش خون سالمتری دارند و در نتیجه احتمال ابتلای آنها به بیماری هایی مثل دیابت كمتر است. مطابق تحقیقات اخیر، شادی ، ارتباط نزدیكی با میزان كورتیزول خون(هورمون استرس) دارد و خندیدن نقش كلیدی در این رابطه بازی می كند . هر چه خوشحال تر باشیم میزان كورتیزول كمتر و در نتیجه احتمال ابتلا به فشار خون نیز كمتر خواهد بود.

 

 

 

 

 

هر چه كنی به خود كنی

 

در یكی از مراكز درمانی كالیفرنیا ، كمك كردن به دیگران جزء روند درمانی در نظر گرفته شده است . زیرا طبق یافته های جدید ، جسم نسبت به اعمالی كه از روی مهربانی و بخشندگی انجام می شوند واكنش مثبت نشان می دهد.به عنوان مثال قدرت شفابخشی عشق در درمان بیماری های قلبی دو برابر بیشتر از آسپرین است و در پیوند عضو، بیمارانی كه احساس قدر شناسی بیشتری داشتند، زودتر بهبود پیدا كردند. كمك كردن به دیگران قطعا احساس خوبی به ما می دهد لكن تحقیقات اخیر نشان می دهد كه انجام كارهای خیر باعث می شود افراد زندگی طولانی تر و سالمتری داشته باشند، میزان استرس شان كمتر شود و آرامش بیشتری را تجربه كنند.

 

نگران هوشتان نباشید

اگر فكر می كنید آدم های با هوش همیشه موفق ترند در اشتباهید.تحقیقات نشان می دهد داشتن ذهنیت مثبت و نه هوش بیشتر، مهم ترین عامل موفقیت است.هوش مثل اسب بخار درموتور ماشین است. افزایش اسب بخار ، لزوما به حداكثر كارایی موتور نمی انجامد. اگر توانایی رانندگی شما یعنی فكر كردن تان خوب باشد ، بهترین استفاده را از اتومبیل خواهید برد. اگر نتوانید خوب رانندگی كنید توان بیشترموتور به دردتان نمی خورد . البته داشتن هوش بیشتر یك مزیت است اما باید با افكار مثبت هدایت شود.

 

مغز از عزت نفس تغذیه می شود

افرادی كه ارزش كمی برای خود قائل هستند ، در سنین پیری بیشتر دجار كم حافظگی می شوند . در ضمن ، مغز این افراد در مقایسه با كسانی كه عزت نفس بیشتری دارند ، بیشتر كوچك می شود. پزشكان می گویند اگر به این افراد آموزش داده شود كه نحوه نگرش به خود را تغییر دهند، روند كوچك شدن مغزشان معكوس می شود. در این آموزش ها افراد یاد می گیرند بر نكات مثبت زندگی روزمره متمركز شوند و از وقایع معمولی و همیشگی ، به رضایت دست پیدا كنند. بعلاوه، ترس از كم شدن حافظه ، خود به وقوع آن كمك می كند زیرا اضطراب ناشی از این ترس، منجر به منفی بافی و در نهایت ضعف قوای ذهنی می گردد.

 

خلاقیت را با شادی تقویت كنید

مطابق یافته  های جدید، خلق ما بر نحوه پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد. داشتن خلق و خوی شاد می تواند ذهن را "آزاد" كند ، توانایی فكر كردن خلاقانه را افزایش دهد و بنابراین در حل مسِئله مؤثر باشد. بعلاوه، شاد بودن، میدان دید فیزیكی ما را هم افزایش می دهد و البته می تواند دلیل پرت شدن حواس در انجام كارهایی مثل خواندن یك برگه یا محاسبه باشد. افرادی كه روحیه بسیار  خوبی دارند به اطرافشان زیاد توجه می كنند و در نتیجه به عواملی كه باعث حواس پرتی می شود نیز توجه بیشتری دارند.

منبع :دنیای سلامت 115 





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات