بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

نكات تغذیه ای در ایام روزه داری ماه مبارك رمضان

نوشته شده توسط :آ نوری
1394/04/10-11:53

به نام خدا

                              پیام سلامت


" نكات تغذیه ای در ایام روزه داری ماه مبارك رمضان "

1)      برای آنكه دیرترگرسنه شویم،خوردن چه خوراكی های دروعده سحری توصیه می شود؟

بهتر است در وعده سحر،هر آنچه درناهارمیل می كردید،بخورید.در این وعده ازموادغذایی ای كه منبع پروتئینی هستند،استفاده نكنیدزیرا پروتئین هابرای هضم به آب فراوانی نیاز دارند وهمین موضوع باعث تشنگی در طول روز می شوداما بهتر است سهم عمده چربی هایی كه باید روزانه دریافت شود،دراین وعده غذایی مصرف كنیدزیرا چربی ها آخرین مواد مغذی ای هستند كه ازمعده خارج می شوند،در نتیجه سیری طولانی تری را ایجاد خواهند كرداما فاصله سحروافطاردر این ایام بسیار زیاد است واجتناب از گرسنگی امكان پذیر نیست اما با رعایت این نكته می توان آن را به تاخیر انداخت .

2)     در میان دسرهای سنتی مانندشله زرد،فرنی وشیر برنج خوردن كدام یك برای وعده افطار مناسب تر است ؟

این دسر هادارای  شكر فراوان هستند .به همین منظوراگر در خوردن آنها محدودیت را رعایت كنید بهتراست زیرا بیش از انكه مواد مغذی به بدنتان برسانند،كالری دریافت خواهید كرد .البته درمیان آنها فرنی  وشیر برنج به دلیل داشتن شیر از شله زرد بهتراندوبین فرنی وشیر برنج نیز فرنی به دلیل كم چرب بودن ترجیح داده می شود.به هر حال،توصیه می شوداین دسرهاتاحد ممكن كم شكر تهیه ودرحد4تا5قاشق غذا خوری مصرف شوند.

3)    برای اینكه بعداز افطار نفخ نكنیم ودچار درد های شكمی نشویم ،چه كنیم؟

تند تند غذا خوردن ازعادت های بدی است كه نفخ ودرد شكمی را به دنبال دارد به خصوص اگرحجم زیادی ازغذاباآب خورده شده  باشد.برای پیشگیری از بروزاین اختلال های گوارشی بهتراست بعد ازخوردن مایعات با خوراكی های قندی،یك میان وعده مانند نان وپنیروسبزی یا خیاروگوجه فرنگی،10تا15دقیقه بعدیك تادو برش هندوانه یا طالبی و30دقیقه بعدنیزشام میل نمایید.

4)     اگر زمان افطار بیرون از منزل بودیم ووقت زیادی برای صرف غذادر رستوران نداشتیبم ،خوردن چه خوراكی های بهتر است

اولین انتخاب دروعده افطار چه در منزل وچه در بیرون از منزل بایدمایعات گرم (نظیرآب گرم معمولی یا چای كمرنگ)به همراه یك منبع قندی آسان هضم باشد.اگر بعداز خوردن آنها،باز هم ساعتی را بیرون از منزل هستید تا برای وعده شام به خانه برسید،میتوانید شیروكیك میل نمایید.توصیه می شود انتخاب بعدیتان خوراكی های بسته بندی شده باشدنه باز وفله ای زیرا در روز های گرم سال احتمال آلودگی های میكروبی وشیوع مسمومیت زیاد است.

5)     افطار را با آب جوش آغاز كنیم یا با آب سرد؟

بهتر است روزه با یك نوشیدنی گرم (نه داغ)مانندشیر ولرم،چای كمرنگ یا آب گرم و1 تا 2خرما باز شود.این مایعات باید دمای نزدیك به دمای بدن داشته باشند تا دستگاه گوارش بعد از ساعت ها فعالیت نداشتن دچار اختلال نشود.

6)    در میان نوشیدنی های سنتی خوردن چه شربت های به رفع عطش و كم آبی در این ایام كمك میكند؟

شربت های مانند آبلیمو،تخم شربتی وخاكشیراز بهترین ها برای رفع عطش هستند كه البته توصیه می شود با شكركم تهیه وبا غذادروعده سحروشام میل شوند.به خاطرداشته باشید درفاصله افطارتا سحرحداقل6تا8لیوان مایعات میل كنیدتادرطول روزكمتردچارتشنگی شوید. 

7)   با توجه به اینكه در فاصله افطار تاسحر افراد زمان كوتاهی بیدار می  مانندو معمولامیوه از قلم می افتد،آیاخوردن سالاد میوه مفیداست؟

آری ،البته درصورتی كه میوه ها،میوه فصل وتازه باشند وبرای هرچه مغذی كردن سالاد ازآبمیوه خانگی وعسل استفاده كرده باشید.به این ترتیب ،نه تنها سهم میوه تان را گرفته اید بلكه نیاز بدن به انواع ویتامین هاواملاح نیز به دلیل مخلوط كردن میوه های مختلف تامین می شود.

8)    برای اینكه سحر اشتهای كافی برای غذا خوردن داشته باشیم ،چه كنیم؟

بهتر است 45دقیقه تا1 ساعت زود تر ازخواب بیدارشوید.دراین وعده بایستی یك وعده غذایی اصلی ویك میان وعده میل شودوزود از خواب برخواستن می توانداشتهای كافی ایجاد كند.لذا، بعدازمیل كردن وعده سحری ،یك تا دوبرش هندوانه یا طالبی یا یك فنجان كوچك ماست و خیار مناسب خواهدبود.

9)     بچه های كه روزه نمی گیرند در این ایام بیشتردچارچاقی می شوند.برای پیشگیری از این مشكل چه باید كرد؟

بی نظمی در غذا خوردن از عوامل ایجاد كننده چاقی است.برای پیشگیری ازاضافه وزن بچه هابه والدین آنها توصیه می شودمصرف میان وعده هارا دربرنامه غذایی فرزندان شان به خصوص در روز هایی كه خودروزه هستند،جدی بگیرند.به طوری كه حداقل 3تا4میان وعده مانند شیروكیك خانگی ،میوه های تازه وانواع مغز های خام میل كنند.

10)  آیا دسر های صبحانه ای برای وعده های سحرمی توانندغذای كاملی باشندوفرد را در طول روز سیر نگه دارند؟

این دسر ها بیش از اینكه دارای مواد مغذی باشند،حاوی نشاسته وشكر هستند.در ضمن به دلیل نداشتن چربی وحجم كم،برای وعده سحر توصیه نمی شوند. به طور كلی در وعده سحر بایستی مواد غذایی ای كه در وعده ناهاردر روز های عادی استفاده می شود ،میل نمایید.مصرف این دسرهابه عنوان غذای اصلی یك عادت غذایی غلط است وباعث گرسنگی وضعف در طول روز خواهند شد.


منبع : سلامت  527 





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات