بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

نكاتی درارتباط با اصول صحیح غذا وردن

نوشته شده توسط :آ نوری
1393/08/1-14:53

به نام خدا

"نكاتی درارتباط با اصول صحیح غذا خوردن "

·       میوه ها وسبزی ها بدلیل نقشی كه در تامین مواد معدنی و ویتامین ها دارند از جمله مواد غذایی پر اهمیت در تامین  سلامتی به شمار می روند  .از میوه ها می توان به عنوان یك میان وعده مناسب استفاده نمود وازسبز ی ها نیز می توان هم به صورت پخته وهم به صورت خام همراه غذا یا به عنوان میان وعده استفاده كرد .

·       مصرف میوه ها به همراه غذا بدلیل تاثیرا تشان در اسیدیته دستگاه گوارش می تواند دربرخی افراد مشكلات گوارشی ویا سوء ها ضمه را ایجاد نماید لذا پیشنهاد می شود كه ترجیحا صرف میوه ها 1تا2ساعت پس از صرف غذا باشند .درافراد مبتلا به چربی خون بالا مصرف سیب و مركبات 1 ساعت پس از صرف غذا می تواند در كاهش چربی ها ی خون مثمر ثمر باشد .

·       نظر به اهمیت سبزی ها در تامین ریز مغزی  های ضروری و همچنین نقش آنها در بهبود عملكرد دستگاه گوارش ،كاهش جذب چربی ها وقند در دستگاه گوارش توصیه می شود كه انواع متنوع سبزی ها به صورت خام وپخته در هر یك از وعده های غذایی قرار داشته باشند.البته برخی از انواع سبزی ها می توانند در ایجاد نفخ نقش داشته باشند كه از آن جمله می توان به پیاز وكلم اشاره نمود.در میان انواع سبزی ها ، سیر، كلم بركلی و هویج نقش موثری در كنترل و پیشگیری چربی خون بالا وفشار خون بالا دارند.

·       پس از صرف غذا ا نجام فعا لیت های بد نی متوسط وشدید به هیچ وجه توصیه نمی شود .چرا كه دستگاه گردش خون مشغول هضم وجذب غذایی مصرف شده بوده و عملا فعا لیت بدنی بلا فا صله پس از صرف غذا می توا ند با بروز مشكلات گوارشی همراه باشد . ا لبته انجام فعا لیت های بدنی سبك نظیر قدم زدن پس از صرف غذا مشكلی را ایجاد نمی كند .

·       استعمال دخا نیات پس از صرف غذا با افزایش احتمال رفلكس یا بازگشت غذا از معده به مری همراه است وعلاوه بر این نیكوتین موجود در ا نواع دخا نی موجب ترشح هورمون هایی موسوم به ا سترس هورمون ها شده كه ترشح این هورمون ها تحریك  كبد به  ساختن لیپو پروتئین های بد سرم یا  LDL-C  را به همراه دارد .

·       وقت كافی به غذا خوردن اختصاص دهید .غذا خوردن حد ا قل به 30دقیقه ای زمان نیاز دارد .غذا خوردن یك فعالیت اجتماعی  ا ست و محور جمع شدن افراد محسوب می شود . غذا خوردن در فضای اتاق كار یا بر روی میز كار موجب عجله نمودن در صرف غذا می شود  بنابر این حتما از سلف غذا خوری برای صرف غذا ی خود استفاده كنیم. این زمان فرصت مغتنمی جهت دیدار وگفتگو با دوستان نیز به شمار می رود.

·       گرسنگی  شدید در زمان صرف غذا ، امكان كنترل غذای مصرفی را مشكل می سازد بدین منظور لازم است تادر بین وعده های ا صلی غذا از میان وعده های مناسبی نظیر میوه ها ،سبزی ها ، شیر وانواع آن سالاد ها استفاده كنیم .

·       قبل از آنكه بطور كا مل سیر شویم از پای سفره غذا كنار برویم . مطمئن باشید كه احساس سیری  10 تا 15  دقیقه پس از صرف غذا ایجاد می شود.

·       در مقایسه ما بین غذا های نشاسته ای ، حبوبات ا ز ا رزش  غذایی بسیار بالای نسبت به برنج  و نان سفید برخوردارند بنابر این سعی كنیم تا استفاده از حبوبات را به تدریج  جایگزین برنج نماییم .

 





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات