بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

نكاتی درمورد نان سبوس دار

نوشته شده توسط :آ نوری
1393/07/7-14:20

                                                                    بسمه تعالی                                              

                پیام سلامت

 

                      نكاتی درمورد  :  نان سبوس دار

به چه نانی سبوس دار می گوییم؟

     نان قوت غالب ما ایرانیان محسوب می شود. بخش عظیمی از انرژی، پروتئین ، املاح و ویتامین های گروه B2 از طریق نان تامین میگردد. بطوریكه حدود 20درصد پروتئین، 60 درصد كالری و قریب 2-1 گرم از املاح معدنی مورد نیاز می توانست از طریق نان تامین شود به شرط آن كه تنها 7 درصد آن گرفته می شد. 83 درصد دانه گندم از نشاسته، 3.5 درصد از پروتئین و 13.5 درصد از سبوس كه همان پوسته دانه است تشكیل شده است. قسمت اعظم ریز مغذی های موجود در گندم ، در قسمت سبوس آن یافت می شود و ارزش تغذیه ای آرد كامل به مراتب بالاتر از آرد سبوس گرفته است.

متخصصان علوم تغذیه خوردن سبوس را به همراه گندم توصیه می كنند آن هم با درصد مشخص، یعنی از ابتدا سبوس از گندم جدانشود. برای تهیه نان سالم آردی مناسب ترین است كه تنها 7 درصد سبوس آن جداشده باشد. اما متاسفانه به دلایل اقتصادی سبوس را از گندم جدا كرده و به طو.ر جداگانه می فروشند. سرنوشت قند بی ویتامین در بدن تولید كلسترول كتون بادی یا اسید چرب و بافت چربی است. این همه قند وارد جریان خون می شود و به دلیل كمبود ویتامین های گروه ب بیشتر آن مسیر تولید انرژی را طی نمی كند و وارد مسیر تولید چربی می شود.نتیجه افزایش كلسترول، تی جی، قند خون، فشار خون،بیماری های قلبی عروقی، كبد چرب و... خواهد بود. مردم روزبه روز بیمارتر و بار مالی و كاری دانشگاههای علوم پزشكی روز به روز افزوده تر می شود و در حالیكه شكم های بسیاری سیر است سلولهای اكثر مردم گرسنه اند.

 

مشكلات ناشی از كمبود سبوس در نان:

نتایج آخرین بررسی ها در كشور نشان می دهدعلیرغم مصرف بیش از حد از گروه نان و غلات و نشاسته توسط مردم كه زمینه افزایش بروز چاقی را زیاد می كند، گرسنگی سلولی (به معنای عدم تامین ریز مغذی ها ی مورد نیاز سلول ها) سلامت ما را تهدید می كند زیرا در فرآیند سبوس گیری قسمت عمده ریز مغذی ها مانند ویتامین های گروه ب، روی،منیزیم ،آهن ، كلسیم، پتاسیم، سلنیم و به همراه سبوس از آرد گرفته می شود كه در روند ایجاد بیماری های غیر واگیر(چاقی، دیابت، بیماری قلبی، عروقی، فشار خون،سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ و ...) تاثیر گذار  می باشد.كماكان كه مصرف جوش شیرین در بعضی از نانوایی ها روند تخمیر (ورآمدن خمیر) را به تاخیر انداخته كه علاوه بر ایجاد مشكلات در دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی(آهن، روی،كلسیم و...) را به شدت كاهش میدهد.

     فواید سبوس:

مصرف نان های سبوس دار تهیه شده از آرد كامل و انواع فیبر موجب بهبود و تنظیم قند خون و انسولین در افراد می شود و حتی موجب كاهش اشتها و كنترل وزن می گردد. علاوه بر این با كنترل كلسترول و هموسیستئین موجب مهار سكته های قلبی نیز می گردد. از یبوست و بیماری های روده بزرگ به ویژه سرطان كولون،تیرگی پوست صورت ، رسوب مواد سمی در انتهای مفاصل و درد و التهاب در نواحی كمر و پا پیشگیری می نماید.

اگر روزانه به ازاء هر عضو خانواده حدود 15 گرم(یك قاشق غذاخوری) سبوس مصرف شود،بسیاری از مشكلات پوست و مو(ریزش مو، تیرگی چهره، جوش صورت)چربی خون(كلسترول)، قند خون، فشار خون و.... كنترل خواهد شد و آرامش بیشتری ایجاد می شود.به شرط اینكه آب و مایعات (روزانه 8-6 لیوان) و سبزی ها و میوه نیز دریافت شوند به سلامت سلولی و پیشگیری از یبوست نیز كمك زیادی نموده ایم.

البته اسید فیتیك موجود در سبوس خام ، بدن را از جذب كلسم،آهن، روی، منیزیم و... باز می دارد كه به هنگام تخمیر و آماده سازی خمیر نان توسط مخمر، بخش عمده ای از اسید فیتیك از بین می رود و در نتیجه فرآورده های فرآوری شده ی مطمئن متعلق به نانهای فانتزی یا حجیم می باشد كه آنها نیز علی رغم رعایت تخمیر كامل به دلیل استفاده از آرد سفید(حدود 18 درصد سبوس گیری        شده اند) و حذف فیبر و بخش زیادی از املاح حیاتی گندم(آهن- كلیسم-روی-منیزیم-فسفرو...) در جریان آسیابانی ارزش چندانی ندارند. براساس تحقیقات بعمل آمده مصرف مداوم آنها در ابتلاء به بیماری های غیر واگیر بویژه دیابت چاقی-چربی خون و بیماری های قلبی عروقی سهم بسزایی دارند.

  نان با كیفیت نانی است كه:

1-      همه آنچه كه خداوند در گندم به ودیعه گذاشته است را به روده ها رسانده و در آنجا تقدیم خون نماید، تا خون به سلول ها ، مغز و چشم و قلب و پوست و مو برساند.

2-     سبوس های مزاحم جذب درآن به حداقل رسیده باشد.

3-     اسید فیتیك در آن توسط فیتا زها تخمیر شده و به حداقل رسیده باشد.

4-     باحداقل نمك ممكن فرآوری شده باشد.

جو دوسر میل كنید و برنج قهوه ای (برنجی كه پوسته بیرونی آن خارج شده ولی هنوز به طور كامل سفید نشده)راجایگزین برنج سفید صیقل داده بنمایید.این گونه مواد غذایی لذیذتر و از نظر تغذیه مفیدترند.

با توجه به اهمیت مصرف فرآورده های سبوس دار به ویژه نان سبوس دار در سلامت مردم،" ایجاد فرهنگ و سواد تغذیه ای در جامعه" نیازمند مشاركت همگانی و سازمانهای ذیربط از قبیل سازمان آرد و غله ، اتحادیه صنف نانوایان و از همه مهمتر مردم عزیز و همكاران محترم می باشد. 

             نان های رایج در كشور:

6 درصد نان های تولیدی در كشور را سنگك تشكیل می دهد كه هر چند تخمیر چند ساعته را طی می كنند ولی به دلیل استفاده از آردهای سبوس گیری شده(حدود 12 درصد) و عدم استفاده از مخمر در تركیب خمیر فاقد پوكی، ماندگاری و ارزش غذایی لازم است.

65 درصد نان های تولیدی در كشور از نوع مسطح(40 درصد لواش و 25 درصد تافتون) می باشند كه به دلیل نامرغوبی آرد و نواقص فرآیند پخت ،  عمدتا با افت كیفیت مواجهه است.

 

               منبع : دانشكده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشكی                           





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic