بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۲: بله آنجا غیب مراتبی دارد كه معصومین در آن مراتب ایمان به غیب دارند نظیر آن حباً لله اینها از خوفاً من النار گذشتند از شوقاً الی الجنه گذشتند به حباً رسیدند محبوب مراتبی دارد كه بعضی از آن مراتب خفیه محبوب برای اینها غیب است باز هم ایمان به غیب دارند حالا تا متعلق ایمان چه باشد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/03/28-17:41

به نام خدا

 بله آنجا غیب مراتبی دارد كه معصومین در آن مراتب ایمان به غیب دارند نظیر آن حباً لله اینها از خوفاً من النار گذشتند از شوقاً الی الجنه گذشتند به حباً رسیدند محبوب مراتبی دارد كه بعضی از آن مراتب خفیه محبوب برای اینها غیب است باز هم ایمان به غیب دارند حالا تا متعلق ایمان چه باشد اینكه از رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیده است «تعطروا بالاستغفار لا تفضحكم او لا تفضحنكم روائح الذنوب» اینها كم‌كم می‌فهمند كه واقعاً گناه بوی بدی دارد و خودشان را با استغفار معطر می‌كنند كه دفعاً او رفعاً بوی بد به شامه اینها نرسد حالا لازم نیست دیگری بفهمد ممكن است دیگری شامه‌اش بسته باشد جزء اوساط مردم باشند و بوی بد گناه این گناهكار را درك نكنند ولی واقعاً خودش بوی بد را استشمام می‌كند بوی بد گناه را آنها از این به بعد دیگر برای او از باب ایمان به شهادت روشن می‌شود بنابر این ﴿فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ﴾ ممكن است فعل مضارعی باشد نظیر اواخر سورهٴ «نساء» كه فرمود: ﴿فَسَیُدْخِلُهُمْ فی رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدیهِمْ إِلَیْهِ صِراطًا مُسْتَقیمًا﴾ كه به صورت فعل ماضی تعبیر شده چون محقق الوقوع است و از طرف دیگر هم ممكن است چون هدف نهایی هدایت است آن هدایت را كه مفهوماً جداست او را به عنوان جزا قرار بدهد مثل اینكه گفتند ﴿فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ﴾ یعنی اصلاً فوز همین است
فایل صوتی و متن ۲۰۳سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic