بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۱: كسانی كه در اوایل راه‌اند مسئله بهشت و جهنم برای آنها به عنوان ایمان به غیب است یعنی معتقدند جهنمی هست از او می‌ترسند معتقدند بهشت است به او خوشحالند اما از باب ایمان به غیب ولی اگر معتصم بالله شدند كم‌كم حالاتی به آنها دست می‌دهد كه برای آنها خیلی روشن است گناه چیز بدی است

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/03/28-17:38

به نام خدا
﴿فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فی رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدیهِمْ إِلَیْهِ صِراطًا مُسْتَقیمًا﴾ خب این هدایت پاداشی است كه از آن به بعد راه را به آسانی طی می‌كند خدا او را راهنمایی می‌كند او از معصیت منزجر است نسبت به اطاعت شائق است و این مسئله خوفاً من النار یا شوقاً الی الجنه برای او به عنوان یك امر محسوس و ملموس كار روزانه اوست او از باب ایمان به شهادت خوف از نار دارد و شوق الی الجنة یعنی چیزی كه باطنش گناه است این از آن بدش می‌آید و از گناه واقعاً می‌ترسد از باب ایمان به شهادت نه ایمان به غیب مثل اینكه انسان از كنیف منزجر است و از بوستان لذت می‌برد یك چنین حالی دست می‌دهد این می‌شود ایمان به شهادت اگر بچه‌ای نداند باغ چیست و كنیف چیست ولیّ او او را از كنیف بازمی‌دارد و به روضه و باغ تشویق می‌كند این بچه ایمان به غیب دارد یعنی حرف ولیّ را به عنوان اینكه خیرخواه اوست می‌پذیرد اما بدی كنیف و خوبی بوستان برای او ثابت نشد ولی كسی كه بزرگسال است با شامه بدی كنیف و خوبی روضه را درك می‌كند این ایمان به شهادت دارد نه ایمان به غیب كسانی كه در اوایل راه‌اند مسئله بهشت و جهنم برای آنها به عنوان ایمان به غیب است یعنی معتقدند جهنمی هست از او می‌ترسند معتقدند بهشت است به او خوشحالند اما از باب ایمان به غیب ولی اگر معتصم بالله شدند كم‌كم حالاتی به آنها دست می‌دهد كه برای آنها خیلی روشن است گناه چیز بدی است الآن كسی كه عاقل است سم نمی‌خورد از باب ایمان به شهادت است نه ایمان به غیب اما چیزهایی كه مثل سم برای او روشن نیست اگر طبیب بگوید مثلاً فلان میوه را نخور سیب را نخور این از باب ایمان به غیب سیب را ترك می‌كند برای اینكه طبیب به او گفته است «حفة النار بالشهوات» یعنی همین سیبی كه تو از او لذت می‌بری برای دستگاه گوارش تو بد است این ایمان به غیب است اما اگر طبیب به كسی گفت سم نخور این از باب ایمان به شهادت است نه ایمان به غیب انسان به جایی می‌رسد كه واقعاً مسئله گناه برای او این ‌طور می‌شود یعنی می‌فهمد كه این گناه بد است و دیگر اگر از رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) شنیده است كه «تعطروا بالاستغفار لاتفضحكم او لا تفضحنكم روائح الذنوب» دیگر از باب ایمان به غیب نیست فرمود استغفار كنید.

فایل صوتی و متن ۲۰۳سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات