بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۲۳: عبادتهای دیگر نظیر نماز كه عمود دین است برای كودكان در سن تمرینی از سن هفت به بعد شروع می‌شود با اختلافی كه هست آیا عبادت صبی مشروع است یا تمرینی گرچه حق این است كه عبادت صبی ممیز مشروع است اما در سن تمیز كودك نوزاد سخن از نماز ندارد چه رسد به روزه و امثال ذلك ولی در باب حج این‌ چنین نیست انسان چه در دوران نوزادی و چه در دوران نوجوانی و چه در دوران جوانی و بلوغ در هر سه دوران می‌تواند حج داشته باشد طواف داشته باشد

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/18-11:00

به نام خدا

 عبادتهای دیگر نظیر نماز كه عمود دین است برای كودكان در سن تمرینی از سن هفت به بعد شروع می‌شود با اختلافی كه هست آیا عبادت صبی مشروع است یا تمرینی گرچه حق این است كه عبادت صبی ممیز مشروع است اما در سن تمیز كودك نوزاد سخن از نماز ندارد چه رسد به روزه و امثال ذلك ولی در باب حج این‌ چنین نیست انسان چه در دوران نوزادی و چه در دوران نوجوانی و چه در دوران جوانی و بلوغ در هر سه دوران می‌تواند حج داشته باشد طواف داشته باشد در دوران نوزادی اطافه مستحب است یعنی برای پدر و مادر شایسته است كه فرزند نوزادشان را اطافه بدهند این كار را هم می‌كردند یعنی از طرف اینها نه اینكه نیابتاً از طرف كودك نیت بكنند بلكه خودشان نیت می‌كنند كودك را طواف می‌دهند اطافه می‌دهند نه اینكه از طرف كودك طواف كنند یك بخشش مربوط به طواف از طرف كودك است كه آن نیابت است اما در همان دوران نوزادی سخن از اطافه است بعد وقتی خود این كودك در حد نوجوانی رسید ولو بالغ و مكلف نیست اما اهل تمیز است می‌تواند نیت كند آن‌گاه خودش حج انجام می‌دهد حج او هم مشروع است به عنوان یك فضیلت ولی حَجة الاسلام او محسوب نمی‌شود وقتی كه بالغ شد آن‌گاه حَجة الاسلام را باید انجام بدهد پس انسان در سه مرحله می‌تواند حج داشته باشد حج اطافه‌ای و حج ندوی و حج فرضی در حج اطافه‌ای روایاتی است كه در باب حج و وجوب حج و ندو حج آمده باب بیست از ابواب وجوب حج و شرایط حج عنوان باب این است باب انه یستحب ان یَحج غیر البالغ او یُحج به و یحرم به ولیه احرام به غیر از احرام عنه است حالا روایت اول‌اش این است كه عبدالله ابن سنان از امام صادق (سلام الله علیه) می‌گوید كه «قال سمعته یقول عبد الله ابن سنان» می‌گوید كه من شندیم كه امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «مرّ رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برویس و هو حاجٌ فقامت الیه امرأتٌ و معها سبیٌ لها فقالت یا رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ایحج عن مثل هذا قال نعم و لك اجره» در رویس زنی خدمت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسید و كودكی را هم به همراه داشت «و معها صبیٌ لها» به حضرت عرض كرد كه از طرف این كودك می‌شود حج كرد كه حج عن الصبی است نه حج الاحجاجه احجاجه نیست الاحرام بالصبی نیست الحج عن الصبی است فرمود آری و تو اجر می‌بری ولی روایت دوم كه علی ابن مهزیار عن محمد ابن فضیل نقل می‌كند و «سئلت ابا جعفر الثانی (علیه السلام) حضرت جواد عن الصبی متی یحرم به» چه وقت ما او را اطافه بدهیم چه وقت او را احرام ببندیم و بگردانیم دور طواف نه اینكه از طرف او حج كنیم یا طواف كنیم چه وقت او را محرم كنیم «قال اذا اصغر» همین كه دندان درآورد خب مراتب نازلتر هم دارد كه حمل می‌شود بر مراتب فضل این برای دوران نوزادی این كودك است اما دوران نوجوانی وقتی كه خودش اهل تمیز شد دیگر خودش می‌تواند مستقلاً حج انجام بدهد و مشروع هم هست منتها مجزی از حَجة الاسلام نیست باب دوازده از ابواب وجوب حج ناظر به این قسمت است از امام صادق (سلام الله علیه) رسیده است كه الصبی اذا حج به كه احجاج اوست نه حج از او «فقد قضی حَجة الاسلام حتی یكبر» بزرگ بشود ولی روایت بعدی این است كه «لو ان غلاماً حج عشر حجج» اگر نوجوانی ده بار هم مكه مشرف بشود حج انجام بدهد «ثم احتلم» بالغ بشود «كانت علیه فریضة الحج» هم حج او مشروع است هم مجزی از حَجة الاسلام نیست این است كه گفته شد ﴿وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبیلاً﴾ شامل همه افراد می‌شود اعم از كوچك و بزرگ منتها در آن اصل مشروعیت شریكند و در وجوب و ندو از هم جدا می‌شوند.
فایل صوتی و متنی ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات