بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

گوشه‌ای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۱۹: این ملك احدی نیست ولایت او هم فقط اولیای متقیان سراسر عالم دارند «ان اولیائه الا المتقون» مردان باتقوا متولیان این كعبه‌اند نه مردان با تقوایی كه در خصوص حجاز زندگی می‌كنند این ‌طور نیست این بیت عتیق است یعنی آزاد است از اینكه زیر پوشش قانونی از قوانین بین الملل قرار بگیرد این خانه نه در اختیار آل سعود است عتیق است ‌آزادتر از آن است كه كسی داعیه تولیت آن را داشته باشد «ان اولیائه الا المتقون» به امید آن روز ان شاء الله. «و الحمد لله رب العالمین»

نوشته شده توسط :آ نوری
1399/02/6-20:58

به نام خدا
از همان اول ذات اقدس الهی فرمود كه این خانه برای همه مردم است وقتی كه فرمود برای همه مردم است حریمش هم به التزام مشخص كرده یك وقت است یك كسی مسجد می‌سازد برای ده هزار نفر بیست هزار نفر خب مساحتش مشخص حریم كل شیء بحسبه آن هم مشخص اما یك وقتی از همان اول خدا می‌فرماید ما این را برای مردم قرار دادیم به خلیل‌اش (سلام الله علیه) هم فرمود تو اعلان عمومی كن ﴿وَ أَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجِّ عَمیقٍ﴾ پس اعلان عمومی داد خانه هم برای مردم ساخته شد قهراً گاهی ممكن است حریم او كیلومترها باشد اگر توسعه پیدا كرد حكومت اسلامی به لطف الهی در آنجا پیاده شد كل سرزمین مكه یعنی این خانه‌ها ویران شد حلال و طیب و طاهر خواهد بود برای طائف و زائر چون از همان اول فرمود این برای مردم جهانیان است آن وقت حریم او به اندازه حریم خانه جهانی است مشخص نیست چند كیلومتر حریم اوست این‌ چنین نیست نظیر حریم مسجدهای بزرگ باشد كه بگوییم حالا خیلی خب حالا مسجد چون توسعه دارد حریم او ده متر بیست متر سی متر صد متر این ‌طور نیست كه بقیه بشود غصب از همان اول این سرزمین فرمود این بیت وضع للناس است بعد هم به خلیل (سلام الله علیه) دستور داد تو اعلان كن تا ﴿مِنْ كُلِّ فَجِّ عَمیقٍ﴾ بیایند بعد هم فرمود اینجا جا برای همه هست ﴿سَواءً الْعاكِفُ فیهِ وَ الْبادِ﴾ اینجا معلوم می‌شود كه هر اندازه‌ای كه مردمی كه از اقطار عالم می‌آیند در آنجا بخواهند زندگی كنند همه جزء حریم بیت حساب می‌شود این یك مطلب.
مطلب دیگر این است كه این تابع خصوصیتهای اقلیمی و تقسیم جغرافیایی نیست كه حالا بگوییم آل سعود پلید كلید‌دار كعبه‌اند «ان اولیائه الا المتقون» این‌ چنین نیست كه حالا این در آنجا قرار گرفته نظیر معدن نفت باشد كه مال مردم مكه باشد یا نظیر كوههای دیگر باشد كه مال مردم مكه باشد این ملك احدی نیست ولایت او هم فقط اولیای متقیان سراسر عالم دارند «ان اولیائه الا المتقون» مردان باتقوا متولیان این كعبه‌اند نه مردان با تقوایی كه در خصوص حجاز زندگی می‌كنند این ‌طور نیست این بیت عتیق است یعنی آزاد است از اینكه زیر پوشش قانونی از قوانین بین الملل قرار بگیرد این خانه نه در اختیار آل سعود است عتیق است ‌آزادتر از آن است كه كسی داعیه تولیت آن را داشته باشد «ان اولیائه الا المتقون» به امید آن روز ان شاء الله.
«و الحمد لله رب العالمین»
فایل صوتی و متنی ۱۹۹ سوره مبارکه آل عمران




نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


ابزار دانستنی ها برای وبلاگ





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic